Több mint 200 szakember részvételével elkezdődött a Decoding Messages konferencia

Közzétéve: 2014. november 24.

Decoding Messages logo és háttér (120x80)Először gyűlnek össze hazánkban Európa médiaoktatási szakemberei, hogy megvitassák, melyek a legjobb módszerek a gyermekek médiatudatosságának növelésére. A november 24-25-i eseményt az NMHH szervezi.

Császár Miklós, Mary Berhout, Karas Monika és Sebastian Ring

Balról: Császár Miklós, a Bűvösvölgy program szakmai vezetője, Mary Berkhout, a hollandiai Mediawijzer médiaműveltségi szakértői központ programigazgatója, Karas Monika, az NMHH elnöke és Sebastian Ring, a müncheni JFF médiakutatási és médiaoktatási intézet képviselője | Fotó: Sebestyén Gábor

A konferencia programja

Plenáris ülés – A konferencia első napján a plenáris ülésen felszólaló előadók felvezetik a szekció témákat, jövőbeli perspektívákat, stratégiai elképzeléseket vázolnak fel. A résztvevők megfelelő háttérismereteket, átfogó képet kaphatnak az uniós és nemzetközi koncepciókról, valamint a médiaértés-oktató központok szerepvállalásáról.

1. szekció – A médiapolitika lehetséges szerepe a médiaértésben: a médiahatóságok vagy a médiahatóságok szerepkörét betöltő tagállami szervezetek és a médiapolitikát alakító állami szervezetek képviselői a médiaértés -fejlesztésben való szerep- és felelősségvállalás lehetőségéről tartanak előadásokat.

2. szekció – Eszmecsere a médiaértéssel kapcsolatos európai jó gyakorlatokról: az európai médiaértés-központok képviselői mutatják be az intézmények működését, eddig elért eredményeiket és a jövőre vonatkozó stratégiai elképzeléseiket.

3. szekció – A több évtizedes médiaértés-oktatás érzékelhető hatásai, eredményei: nemzetközi előadók beszélnek olyan módszerekről, amelyek segítségével a médiaértés-oktatás eredményei, hasznosulása a hazai kutatók, oktatási szakemberek számára is megismerhetővé válik.

4. szekció – Médiaértés-oktatással, médiapedagógiával a felzárkóztatásért: az előadó k az oktatási rendszeren kívül zajló médiaértés-oktatásban, médiakompetencia-fejlesztésben, tehetséggondozásban elkötelezett – iparági szereplők által is támogatott – civil szervezetek képviselői.

A hatóság bemutatja az általa létrehozott Bűvösvölgyet, Magyarország első médiaértés-oktató központját, emellett a résztvevők megismerhetik a német és a holland médiaoktatással foglalkozó intézményekben folyó munkát is. Azon túl, hogy az előadók rávilágítanak az oktatóközpontok jövőbeli szerepére, az ezekben a központokban megszerzett gyakorlati tudás köz- és felsőoktatási tantervekbe való integrálási lehetőségeit is megvitatják.

Az NMHH által szervezett Decoding Messages – Jó gyakorlatok az európai médiaértés-oktatásban című konferencián (decodingmessages.com) több mint 200 médiaoktatási szakember osztja meg egymással tapasztalatait. Az előadók között van többek között az UNESCO-s tapasztalattal rendelkező szakértő, Vladimir Gai, emellett brit, norvég, finn, szlovák, holland és német médiaszakemberek is.

Az előadások révén a résztvevők megismerhetik az európai legjobb gyakorlatokat, kiemelve Bűvösvölgy, valamint a magyarhoz hasonló keretek között működő holland és német médiaértés-oktató központok tevékenységét.

A rendezvény hozzájárul ahhoz, hogy elterjedjenek azok a hasznos módszerek, amelyek a leghatékonyabban tudják ösztönözni a fiatalokat a modern média előnyeinek megragadására és a veszélyek tudatos elkerülésére.

A konferencia résztvevői pedagógusok, felsőoktatási intézmények oktatói, médiaértéssel, tudatos médiahasználattal és tudatos fogyasztói magatartással foglalkozó kutatók, köz- és felsőoktatási területért felelős állami szervezetek döntéshozói és szakemberei, valamint médiaértési területen működő civil szervezetek képviselői.

Az elhangzott elméleti és gyakorlati ismereteket kollégáik képzésére, tanulóik, hallgatóik javára használhatják fel, illetve ezek a tapasztalatok kutatási anyagok alapjául is szolgálhatnak, így a médiaértés-oktatás nemzeti tantervekbe való beemelési módjait vizsgáló tanulmányok megírása során is hasznosak lehetnek.

A magyar példa, az NMHH koncepciója alapján 2014-ben létrehozott Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ, egyedülállóan komplex programmal rendelkezik, amelyet az Európai Unió Bizottságának 2009-es, médiaműveltségről szóló ajánlásában foglaltak ihlettek.

A dokumentum szorgalmazza, hogy a médiaoktatás és a médiaműveltség váljék az oktatási rendszer szerves részévé, és az egyes tagállamokon belül minél több lehetséges szereplő vegyen részt ebben a munkában, külön kiemelve a médiahatóságok szerepét.

A kontinensen már az 1970-es években elkezdődött a médiaértés-oktatás, elsőként Finnországban, majd Svédországban és Dániában került be az általános iskolai, majd a középiskolai tantervekbe.

A skandináv régióval párhuzamosan több más nyugat-európai országban is felismerték a médiaoktatás és a pedagógus-továbbképzés fontosságát.

A résztvevők gyakorlati szemszögből, helyszínbejáráson is megismerhetik Bűvösvölgyet: felváltva, 50 fős csoportokban, kétnyelvű bemutatókon vesznek részt a központban, mialatt ezzel párhuzamosan workshop ok zajlanak a fő helyszínen.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kiemelt célja, hogy állandó programokkal és egyedi kezdeményezésekkel egyaránt biztosítsa a gyermekek védelmét a média és a hírközlés modern világában.

A most megrendezett médiaértési konferencia mellett a hatóság ennek jegyében hozta létre Bűvösvölgyet, emellett üzemelteti az Internet Hotline szolgáltatást, ahol évente több száz bejelentés ügyében jár el , amelyek az interneten fellelhető illegális vagy jogsértő tartalmakról érkeznek, valamint az NMHH koordinálja a Gyermekvédelmi Internet-kerekasztalt is.

A hatóság társadalmi felelősségvállalási programja keretében pedig vérszerinti szülők nélkül felnövő gyermekek médiaértésének fejlesztését is vállalta önkéntes munkával, hosszú távú együttműködésben.

Az NMHH a médiatudatosság fejlesztésére egyetemi megállapodások keretében Új Médiakultúra Kreatív Műhelyeket is alapított: eddig négy nagy múltú egyetemen rendezett be a legmodernebb számítástechnikai eszközökkel felszerelt géptermeket, amelyek a hallgatóknak mint a jövő médiaszakembereinek biztosítják a kreatív munka szabadságát.