Ebben a főrovatban a média- és a hírközlési termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatban kerülő felhasználók minden hasznos információt egybegyűjtve megtalálnak az ügyintézéshez szükséges címektől kezdve a jogszabályokon, határozatokon, nyilvántartásokon át az állampolgárokat segítő tájékoztató szolgáltatásokig, hírekig. Külön rovat foglalkozik a digitális átállással és azzal, mikor érdemes a média- és hírközlési biztoshoz fordulni.

Ebben a főrovatban elsősorban a hírközlési területtel foglalkozó szakemberek, hírközlési szolgáltatók jutnak információkhoz. Tájékoztatást kaphatnak többek között a piacelemzési eredményekről, az előírt adatszolgáltatások feltételeiről, a felügyeleti eljárások állapotáról, a frekvenciapályáztatások aktuális helyzetéről, a Nemzeti Filmiroda által kezelt nyilvántartásokról.

Ez a főrovat elsősorban az NMHH felelősségi területeivel foglalkozó sajtómunkatársak számára tartalmaz hasznos információkat. Itt jelennek meg a közérdeklődésre leginkább számot tartó információk, az NMHH-t érintő legfrissebb hírek, sajtóközlemények. Az érdeklődők itt tájékozódhatnak a Szóvivői iroda elérhetőségéről, letölthetik kiadványainkat.

Ez a főrovat az NMHH önálló hatáskörű szervéről, a Médiatanácsról és működéséről ad információkat. Az érdeklődők tájékozódhatnak a testület ülésein történtekről, a Médiatanács ajánlásairól, a médiaszolgáltatási pályázatok aktuális állapotáról, a médiaszolgáltatások és sajtótermékek nyilvántartásáról és bejelentéséről, a műsorelemzések eredményeiről.

Gyengénlátóknak English Magyar
 

Tájékozódjon, mielőtt előfizet vagy díjcsomagot vált! (Frissítve: 2016. július 1.)

• Publikálva: 2016.07.15. 10:36 • Címke: fogyasztói/ felhasználói tudatosság, Átlagos havi költségmutató (ÁHK), mobil hívásvégződtetési díjak, vezetékes hívásvégződtetési díjak, mobiltarifák • Forrás: Kiskereskedelmi Árak Osztály, Közgazdasági Szabályozási Főosztály

A telefonszolgáltatók egyre szaporodó ajánlatai között nehéz megtalálni azt a díjcsomagot, amely legjobban szolgálja a fogyasztók igényeit, legyen az olcsóbb beszélgetés vagy nagyobb adatforgalom. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az átlagos havi költségmutatóval (ÁHK) segíthet eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák, valamint a szolgáltatók kínálata között.

Felgyorsult digitális világunkban a távközlési szolgáltatások fejlődésével egyre több termék és szolgáltatás jelenik meg a piacon. A szolgáltatók által kínált mobil és vezetékes telefoncsomagok díjelemei, feltételei igen különbözőek és a megfelelő előfizetés kiválasztása nem könnyű feladat a fogyasztók számára. Nem egyszerű továbbá az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF), illetve a szolgáltatók honlapjainak információi alapján megbecsülni, hogy milyen havi összeget jelent egy-egy tarifacsomag használata a felhasználó számára. Az NMHH az átlagos havi költségmutató (ÁHK) kidolgozásával segít válaszolni arra a kérdésre, hogy „Mennyibe kerülne havonta egy átlagos fogyasztónak a választott szolgáltatás?”.

Az ÁHK – a szolgáltatók honlapján publikált tarifák és az ÁSZF-ekben szereplő kondíciók alapján – praktikusan egyetlen számadattal mutatja meg, hogy egy átlagos fogyasztónak mennyibe kerülne havonta a mobil-, illetve vezetékes telefon díjcsomagok használata. A telefonszolgáltatók által megadott forgalmi adatok alapján képzett átlagos telefonhasználati szerkezet egy tájékoztató jellegű összehasonlítási alap, a valóságban az egyes felhasználók telefonhasználata általában eltér az átlagtól.

Az átlagos magyar fogyasztó telefonálási szerkezete (ld. a lentebbi táblázatban) azt mutatja, hogy havonta hányszor kezdeményez hívást, milyen irányba (saját hálózat, vezetékes, mobil, nemzetközi), milyen napszakban (csúcsidőben vagy azon kívül), illetve milyen hosszan (hány percig) telefonál.

  • A vezetékes telefont használó átlagosan havonta 26-szor kezdeményez hívást, összesen csaknem 2 és egyharmad órát beszél, egy hívása átlag 5,4 percig tart.
  • A feltöltőkártyás mobiltelefont használó átlagosan havonta 17-szer kezdeményez hívást, összesen 29 percet beszél, 3 db SMS-t küld, és egy hívása átlag 1,7 percig tart.
  • Az előfizetéses mobiltelefont használó átlagosan havonta 79-szer kezdeményez hívást, összesen 3 és egyharmad órát beszél, 17 db SMS-t küld, és egy hívása átlag 2,6 percig tart.

Az NMHH a szolgáltatók publikált kedvezményeit (havidíj lebeszélhetősége, hűségvállalással járó havidíjcsökkentés, opciók, csomagajánlatok) vette figyelembe az ÁHK számítások során.

A költségmutatók az alábbi szerkezetben érhetők el honlapunkon.

A rovat elérhetősége:

A „Telefonköltségek összehasonlítása” rovatot három részre osztottuk, amelyek az alábbi linkeken is elérhetőek:

Ezekben az alrovatokban rendszeresen, szolgáltatónként közli  az NMHH a legfrissebb költségmutatókat.

A hatóság a költségmutatókat grafikonos és táblázatos formában is közzéteszi. A táblázat az összes számításba vehető előfizetésfajtát tartalmazza, míg az infografikák a kedvezmények nélküli havi költséget és a maximális kedvezménnyel elérhető legkisebb havi költséget mutatják.

Ha valaki az ismertetett átlagokhoz hasonló megoszlással, időtartamban és mennyiségben telefonál, illetve küld SMS-t, akkor megközelítőleg az ÁHK értékének megfelelő havi kiadással kalkulálhat. Aki az átlagosnál többet, illetve kevesebbet használja a telefont, az értelemszerűen többet, illetve kevesebbet is fizet, kivéve az átalánydíjas vagy „lebeszélhető” konstrukciójú díjcsomagok használóit. A szolgáltatók ugyanakkor az ÁSZF-ekben és a honlapon meghirdetetteken felül is nyújthatnak időszakos engedményeket, amelyek mérsékelhetik a havi költségeket, mivel rendkívül sokféle tarifacsomagot és kedvezményt kínálnak a felhasználók eltérő igényeinek kielégítésére. Különösen előnyös lehet a különféle szolgáltatások kombinált csomagban történő igénybevétele, amellyel további kedvezmények érhetők el.

Az átlagos havi költségmutató tájékoztató jellegű, az átlagos hívási szokásokat és a kínált díjcsomagok főbb jellemzőit veszi figyelembe. A telefonszolgáltatások megrendelése előtt érdemes informálódni a szolgáltatóknál is.

Továbbá, amennyiben új előfizetői csomagot keres vagy váltani szeretne, látogasson el a tantusz.nmhh.hu oldalra, amely további információkkal segít eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák között, valamint bemutatja a szolgáltatók kombinált csomagkínálatát is.

Az átlagos hazai hívásszerkezet (a szolgáltatók 2015. évi adatai alapján)

Vezetékes telefonforgalom

Hívásirány

Hívásmennyiség (perc)

Ebből csúcsidős (perc)

Helyi, hálózaton belüli

65

29

Helyi, hálózaton kívüli

21

9

Távolsági, hálózaton belüli

20

7

Távolsági, hálózaton kívüli

15

5

Mobil hálózati

19

10

Nemzetközi

1

 

Összesen

141

 

Mobil feltöltőkártyás telefon forgalom

Hívásirány

Hívásmennyiség (perc)

Ebből csúcsidős (perc)

Saját hálózaton belüli

19

8

Más mobil hálózati

7

4

Vezetékes hálózati

2

1

Roaming

1

 

Összesen

29

 

Mobil előfizetéses telefon forgalom

Hívásirány

Hívásmennyiség (perc)

Ebből csúcsidős (perc)

Saját hálózaton belüli

117

 

Más mobil hálózati

71

 

Vezetékes hálózati

8

 

Nemzetközi

1

 

Roaming

5

 

Összesen

202