NMHH Médiatanács: jövőre 3,15 milliárd forint helyi médiumoknak és független filmes alkotóknak

Közzétéve: 2015. december 17.

Az idei főösszeghez hasonlóan jövőre is 3,15 milliárd forintból gazdálkodhat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának Magyar Média Mecenatúra programja. A rezsipályázatra már napokon belül lehet jelentkezni, az átcsoportosítások eredményeképpen pedig kisjátékfilmekre kétszer annyi pénz jut 2015-höz képest. Az idei mecenatúrakeretből újabb nyolc ismeretterjesztő film készülhet el. A Médiatanács ez évi utolsó ülésén döntöttek arról is, hogy a Budapest 95,8 MHz-en a MaRock FM sugároz majd, a Budapest 105,9 MHz-en szóló rádió neve pedig Karc FM lesz. Sikerrel pályázott egy nyíregyházi és egy szarvasi rádió kisközösségi frekvenciára. A legfrissebb hatósági tanulmány szerint havi 16 új reklámmal szembesül átlagosan a tévénéző, rádióhallgató.

Filmes döntések: 2016-os támogatások, rezsipályázati felhívás és a legfrissebb nyertes ismeretterjesztő filmek

A Médiatanács elfogadta a Magyar Média Mecenatúra program jövő évi 3,15 milliárd forintos keretösszegű támogatási tervét. A helyi és körzeti médiaszolgáltatóknak szóló pályázatokra tavalyhoz hasonlóan 1,23 milliárd forintot irányoztak elő: a rezsiköltségek támogatására 400 millió forint, a műszaki fejlesztésekre 110 millió forint, a tévé- és rádióműsorok készítésének finanszírozására 420, illetve 300 millió forint áll rendelkezésre. A korábbi pályázati eljárásokhoz képest új elem, hogy a rezsi- és műszaki pályázatokon ezentúl kizárólag a legfeljebb 100 millió forint éves nettó árbevételű vállalkozások pályázhatnak, és amelyek egyúttal legalább három hónapja működtetik médiaszolgáltatásukat. A jövő évi támogatások részeként elsőként a közösségi médiaszolgáltatóknak szóló rezsipályázat első fordulójára lehet jelentkezni, január 21-ig. A 400 millió forintos keretösszegű forrásból a rádiók és televíziók a működési költségeik egy részéhez nyerhetnek pénzügyi támogatást egy éven át. Egy sikeresen pályázó közösségi televízió havonta legfeljebb 600 ezer forintot, közösségi rádió 500 ezer forintot, kisközösségi rádió 400 ezer forintot kaphat a pályázati feltételek szerint.

A mecenatúraprogram filmes ágának 2016-os kerete szintén a tavalyival megegyezően 1,92 milliárd forint. A tévéfilmek gyártására a Fehér György-pályázaton 600 millió forint jut, a forgatókönyvek írására szolgáló Egri Lajos-pályázaton 10 millió forintot különítettek el. A dokumentumfilmeket támogató Ember Judit-pályázat 330 millió forintból, az ismeretterjesztő filmeket finanszírozó Kollányi Ágoston-pályázat 250 millió forintból, az animációs filmek készítését célzó Macskássy Gyula-pályázat 180 millió forintból gazdálkodhat. A kísérleti és kisjátékfilmek támogatására szolgáló Huszárik Zoltán-pályázat kétfordulós lesz, és összkerete a tavalyihoz képest megkétszereződik, 150 millió forintra növekedve. Ennek fejében a már korábban támogatott animációs epizódok sorozatgyártását ösztönző Dargay Attila-pályázat kerete 200 millió forint lesz, illetve a történelmi dokumentumfilmek készítésére kiírandó Nemeskürty István-pályázat 105 millió forinttal működik. A rádiójátékokat támogató Cserés Miklós-pályázat kerete 50 millió forint, az előre nem látható magyar vonatkozású események helyszíni forgatását finanszírozó Escher Károly-pályázatra 20 millió forint, az online alkotások készítését elősegítő Neumann János-pályázatra belföldieknek 20 millió forint, a határon túliaknak további 5 millió forint jut. A filmes pályázatok legtöbbjén a keretek 10 százalékát a határon túli pályázók számára tartják fenn. A testület 2011 óta 61 eljárásban összesen több mint 12,5 milliárd forinttal járult hozzá 733 művészeti alkotás készítéséhez, illetve 1538 esetben helyi vagy körzeti médium támogatásához.

Nyolc ismeretterjesztő film közel 76 millió forintos támogatást nyert a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának Magyar Média Mecenatúra programjában a Kollányi Ágoston-pályázat harmadik fordulójában. A természetfilmek között lesz Mosonyi Szabolcs alkotása, aki egy alföldi lőtér vadvilágáról forgat, és Lerner Balázs műve, aki Hullámok hátán, Szudán címmel a Vörös-tenger partvidékén élő cápák és korallzátonyok életét, valamint a cápauszony-kereskedelmet állítja középpontba. Három portréfilm is készül majd: Litauszki János rendezésében Sebő Ferenc népzenészről, Koltay Gábor irányításával a két Andrássy Gyula grófról, Jelenczki István dirigálásával pedig Reményik Sándor költőről. A történelmi tárgyú alkotások számát gyarapítja Kázsmér Kálmán, aki az 1848–89-es magyar emigráció örökségét feldolgozó sorozat első részét forgathatja, Jankovics Marcell, aki a Magyar szentek és boldogok sorozatot folytathatja az Árpád-házi szent királylányok bemutatásával, valamint az őstörténetbe elkalauzoló Gauder Áron, aki A kőbaltás ember című paleo-detektívfilm sikere után annak 2. epizódját készíti el a vértesszőlősi Samu nyomába eredve. A Médiatanács 2011 óta 147 ismeretterjesztő alkotást támogatott 1,17 milliárd forinttal a Kollányi Ágoston-pályázatokon.

Fővárosi és vidéki rádiós pályázatokkal kapcsolatban meghozott döntések

A Médiatanács a Budapest 95,8 MHz körzeti rádiós frekvencia közösségi jellegű hasznosítására kiírt pályázaton az egyedül ajánlatot benyújtó Favorit Masters Kft.-t állapította meg nyertesnek, és a testület megindítja a szerződéskötési eljárást. A pályázó a fővárosban MaRock FM néven kívánja elindítani a rockzenei stílusú rádiót. A Budapest 88,8 MHz pályázati felhívására beérkező három ajánlat közül egy bizonyult alakilag érvényesnek, amelyet az FM 4 Rádió Szolgáltató Kft. adott be. A Globero Kft. kevesebb pályázati díjat fizetett az előírtnál, az MI Produkció Kft. pedig hiányosan adta be műsortervét, ezért ajánlataik alakilag érvénytelenek. A Médiatanács hozzájárult a Budapest 105,9 MHz pályázati eljárásában nyertes Hang-Adás Kft. kérelméhez, amelyben nevét NG 105,9-ről Karc FM-re kívánja változtatni, rádiós szolgáltatását pedig 2016. februárban kezdheti meg.

A Villány 100,9 MHz helyi rádiós frekvencia pályázatán az egyedül ajánlatot beadó, a pécsi székhelyű 99,4 Rádió 1-et üzemeltető Mambó Rádió Kft. nyert. A vállalkozás a Pécs 90,6 MHz vételkörzetének bővítéseként használja majd a villányi jogosultságot. A Dömös 104,9 MHz-re és a Vác 94,1 MHz-re kiírt felhívásokra benyújtott ajánlatok alakilag érvényessé váltak a hiánypótlás után. Az Esztergom 97,4 MHz, a Gyál 98,9 MHz, a Pécel 91,7 MHz és a Piliscsaba 104,2 MHz pályázati eljárásaiban a testület további felvilágosítást kér be a pályázati ajánlatok kapcsán.

A helyi kisközösségi rádiós frekvenciák elvi hasznosítására kiírt pályázaton két pályázó nyert. A Mustár Rádiót működtető Kulturális Életért Közhasznú Egyesület nyíregyházi lehetőséget hasznosíthat majd ifjúsági tematikával, a Rádió Szarvast üzemeltető Mediorix Egészségügyi és Szolgáltató Bt. szarvasi jogosultságot vehet igénybe helyi kulturális és közéleti témákra fókuszálva.

Változások az M5 és M6 terjesztésében, adatszolgáltatási kötelezettség ellenőrzése és az újonnan közzétett reklámszpotok elemzése

A Médiatanács a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap kérése nyomán módosította a közszolgálati médiaszolgáltatások rendszerének jegyzékét. Eszerint az M5 és az M6 csatorna terjesztési feltételei felcserélődnek: az M5 csatorna országos terjesztésűvé válik, és az M6 csatorna vételkörzete Budapestre és környékére korlátozódik. Ennek megfelelően az M6 csatorna a továbbítási kötelezettség alól is kikerül, és helyette az M5 médiaszolgáltatás kerül be.

A Médiatanács 25 helyi, 11 körzeti és 8 kisközösségi médiaszolgáltatóval szemben egyenként néhány tízezer forint értékben bírságot állapított meg amiatt, hogy elmulasztották a jogszabályoknak megfelelő adatszolgáltatást az idei első öt hónapban teljesítendő műsorkvóta-kötelezettségükről. Két, elsőként jogsértő, de utólag teljeskörűen adatot benyújtó médiaszolgáltatót a testület figyelmeztette a jogszabályok betartására.

A Médiatanács honlapján teljes egészében olvasható a hatóság legfrissebb tanulmánya a televíziókban és rádiókban az idei első félévben először közzétett 3736 hirdetés elemzéséről. Eszerint a vizsgált 39 médium alapján csatornánként havonta átlagosan 16-féle új reklámszpottal találkozott a néző, hallgató; fél év alatt 2556 új televíziós és öt hónap alatt 1180 új rádiós reklámot tettek közzé. A leggyakoribb hirdetőnek a kereskedelmi és a szabadidő-szektor számított, a legtöbb szpot tízezer forint alatti terméket népszerűsített, és leginkább áruházláncokban kapható élelmiszerek, valamint mozifilmek és játékok megvételére buzdítottak.