NMHH Médiatanács: 420 millió forint támogatás tv-műsorokra; egyre több a termékmegjelenítés

Közzétéve: 2017. március 31.

Helyi és körzeti televízió-műsorok támogatására 420 millió forintot irányoz elő erre az esztendőre a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület e heti tanácskozásán kiderült az is, hogy bár 2016 második félévében az előző félévhez képest ötödével, több mint kétezerrel nőtt a termékmegjelenítésekkel népszerűsített márkák száma az országos kereskedelmi csatornákon, a reklámozási mód hatékonyabb kiaknázása azonban még várat magára.

Idén 420 millió forintos támogatási keret helyi hír- és magazinműsorokra

A Médiatanács elfogadta az idei pályázati felhívást a rendszeresen jelentkező, helyi és körzeti televíziós közéleti magazinműsorok, televíziós hírműsorok, illetve kulturális magazinműsorok készítésének vissza nem térítendő támogatására a Magyar Média Mecenatúra program keretében. A pályázati eljárás célja négy negyedéven keresztül minden hét azonos napján/napjain, azonos időpontban jelentkező közszolgálati műsorszámok folyamatos készítésének és adásba szerkesztésének támogatása. Közéleti és kulturális magazinműsor esetében legalább 46, hírműsor esetén minimum 234 db adást kell a médiaszolgáltatóknak vállalniuk. Az állandó műsorszámok támogatására a Médiatanács idén fordulónként legfeljebb 105 millió forintot, összesen 420 millió forintot különített el. A fordulónkénti keretösszeg 15%-át kulturális, 25%-át közéleti magazinok támogatására kell szánni, míg 60% jut hírműsorokra. Hír- és kulturális magazinműsor esetén az egy adásra elnyerhető maximális támogatás 40-40 ezer forint, míg közéleti magazinműsor esetén 60 ezer forint. Az egyes műsorszámokat tervezett összköltségük legfeljebb 67%-ával támogatja a testület. A pályázatokat kizárólag elektronikus úton lehet benyújtani, az első forduló beadási határideje április 27., a támogatásokról június 13-ig dönt a Médiatanács.

Filmes, fesztiválos támogatások

A Magyar Média Mecenatúra program Escher Károlyról elnevezett ad hoc-pályázatán 1,45 millió forint támogatást szavazott meg a Médiatanács a Bözödújfalu munkacímű dokumentumfilm forgatásaira. Az elpusztult település Erdélyben, Maros megyében található, és a romániai falurombolás egyik jelképévé vált: 1975-ben 625 méter hosszú, 28 méter magas gát építése kezdődött, amely a Küsmöd patak vizét duzzasztotta fel, és a nyolcvanas években elárasztotta a falut. A lakókat a szomszédos településekre költöztették. Március közepén bejelentették, hogy a következő hetekben mintegy 15 méterrel csökkentik a víz szintjét a tározóban, hogy a vízgazdálkodási vállalat szakemberei megjavíthassák azt a hidat, amely a tóban álló irányítótornyot köti össze a gáttal. Ez több opciót ad az alkotóknak, hiszen az egyedülálló esemény régészeti, néprajzi és természetfilmes szempontból is témát kínál, amely feldolgozásra érdemes. A forgatás befejezése után a támogatottnak a forgatott anyaggal indulnia kell a mecenatúraprogram következő dokumentum- vagy ismeretterjesztő filmes pályázatán.

A Médiatanács döntött arról, hogy a május 26–28-ai gödöllői Nemzetközi Természetfilm Fesztiválon összesen kétmillió forint értékben ajánl fel díjakat: egymillió forintot ad a fesztivál fődíja, az „Európa Kék Szalagja” győztese számára, továbbá 500-500 ezer forintos díjjal támogatja a Kárpát-medencei Filmszemle Kárpát-medence természeti értékei szekció természetfilmes, illetve dokumentumfilmes kategóriájának nyertesét.

Televíziós termékmegjelenítések 2016 második félévében

A testület elfogadta az országos kereskedelmi televíziók műsorainak termékmegjelenítését vizsgáló aktuális tanulmányt. A hatóság 2016 második félévében az RTL Klub és a TV2 3861 műsorszámát vonta be a felmérésbe. A vizsgálat ezúttal is a médiaszolgáltatások saját gyártásban készített műsoraira fókuszált, és összesen 13269 termékmegjelenést azonosított. Az elemzett adások több mint negyede indokolatlanul adott közre termékmegjelenítésre figyelmeztető feliratot, tudniillik nem tartalmazott ilyen típusú hirdetést a műsor. A termékmegjelenítésben a különböző –szolgáltató, autós és sztártémákat feldolgozó – magazinok vitték a prímet, és a márkák szektorai is leginkább ehhez illeszkedtek (közlekedés, szabadidő, szolgáltatás, öltözködés-kiegészítők). A leggyakrabban megjelenő márka az Adidas (463 alkalom) volt, amelyet a Nike (299) és az Electrolux (208) követett. A két csatorna műsoraiban összesen 2019 féle márka tűnt fel, ami 337-tel haladta meg az előző félév eredményeit. A legtöbb termékmegjelenítéssel (2182) az RTL Fókusz műsorában lehetett találkozni – ami közel kétszer annyi megjelenítést tett közzé, mint amit a holtversenyben ezüstérmes TV2 Aktív című műsora és az RTL Klub Story Extrája (1159). Az összesített féléves érték a márkaszámhoz hasonlóan szintén ötödével meghaladta a megelőző periódusban vizsgált kereskedelmi üzenetek számát (10987).

Rádiós döntések

A Médiatanács az Esztergom 98,1 MHz helyi kereskedelmi médiaszolgáltatási lehetőség hasznosítására beérkezett pályázati ajánlatok alaki vizsgálata – és a hiánypótlások – után pályázati nyilvántartásba vette az FW Befektetési Kft.-t, a Turul Média Kft.-t és a Hold Reklám Kft.-t.

A Győr 103,1 MHz helyi kereskedelmi rádiós frekvencia – amelyen a jelenleg sugárzó BMC Rádió jogosultsága, a 103,1 Rádió 1 május 16-ig szól – pályázatán a Médiatanács a Lajta Rádió Kft.-t állapította meg nyertesnek. A médiaszolgáltató elődjéhez hasonlóan a Rádió 1 budapesti adásával hálózatba kapcsolódóan nyújtja majd médiaszolgáltatását. A pályázaton eredetileg két médiaszolgáltató indult, de a Turul Média Kft.-t alaki érvénytelenségre hivatkozva ki kellett zárni az eljárásból, amely ellen a pályázó nem kért jogorvoslatot.

Heti ülésén a Médiatanács határozott arról is, hogy a Miskolc 103,0 MHz körzeti, továbbá a Székesfehérvár 101,8 MHz és a Tatabánya 96,7 MHz helyi rádiós frekvenciák hasznosítását célzó pályázati felhívások tervezetét közzéteszi, a dokumentumok 10 munkanapon belül olvashatók lesznek az NMHH Médiatanácsának honlapján.