Postafelügyelet – Magyarország mint alapító tag

Legutóbb frissítve: 2022. szeptember 5.

Magyarország is alapító tagja az 1874-ben létrejött Egyetemes Postaegyesületnek, amely a világ postai szolgáltatóit és szabályozó hatóságait fogja össze. A nemzetközi munkában Magyarországot az NMHH mellett a pénzügyi és gazdasági jogi szabályozásért, valamint az állami vagyonért és postaügyért felelős államtitkár, valamint az egyetemes szolgáltató, a Magyar Posta Zrt. képviseli.

A magyar postafelügyelet magában foglalja a hazai postai piac átfogó felügyeletét, az igénybe vevők széles rétegeit érintő területek ütemezett, rendszeres ellenőrzését, valamint általános és egyedi hatósági vizsgálatokat.

Az NMHH ezenkívül kérelem alapján is eljár. Ha a postai szolgáltatás nem felel meg a jogszabályoknak vagy az üzletszabályzatnak, az ügyfél a küldemény feladási napjától számított fél éven belül szóbeli vagy írásbeli panasszal élhet a szolgáltatónál, aki köteles nyilvántartásba venni és 30 napon belül kivizsgálni, valamint megválaszolni az ügyet. Ha a panaszos a választ nem fogadja el, vagy a szolgáltató nem válaszol a határidőn belül, akkor a panasszal élő az NMHH-hoz fordulhat a panasz vagy a panaszkezelés kivizsgálása érdekében.

Jó tudni, hogy a postai szolgáltatók a panaszokról és kezelésük módjáról kötelesek évente egyszer az NMHH-nak beszámolni, és a beszámolót saját honlapjukon közzétenni.