NMHH Médiatanács: 103,2 millió forint helyi és körzeti televíziók műsorgyártására

Közzétéve: 2017. szeptember 22.

Húsz helyi és körzeti tévé kap támogatást hírműsorok, közéleti és kulturális magazinok elkészítésére a Magyar Média Mecenatúra Program legújabb pályázati fordulójában a Médiatanács eheti ülésének döntése alapján. A grémium elfogadta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) vizsgálati jelentését is, amely szerint átlagosan napi kétszáz támogatói tévéhirdetést láthattunk az első félévben, és közülük az építőiparhoz kapcsolódott a legtöbb. Jóváhagyták a társszabályozó szervezetek féléves beszámolóit is, ezek keretében az Önszabályozó Reklám Testület által vállalt elemzés kimutatta, hogy a gyermekeknek szóló élelmiszerreklámok között elenyésző az aggályos tartalom.

Egy éven át tartó műsortámogatások helyi és körzeti televízióknak

A Médiatanács 103,2 millió forinttal támogat húsz helyi és körzeti tévét a Magyar Média Mecenatúra Program rendszeresen jelentkező televíziós műsorok támogatására kiírt idei pályázatának második fordulójában. Közéleti magazin kategóriában kilenc eredményes jelentkező volt: a Szentgál, a Baranya és a Kiskőrös Televízió, a budapesti City TV és a Centrum TV, a Városi TV Mohács, a mórahalmi Móra-Net TV, a szerencsi Globo Televízió, valamint a Komló és Térsége Televízió. Hírműsorok támogatására sikerrel pályázott a Debrecen, a Miskolc és az Ipoly Televízió, a Zalaegerszegi és a Kecskeméti Televízió, a Kalocsa Városi Televízió és a békéscsabai Csaba TV. Kulturális magazinok elkészítéséhez támogatásban részesül a Szombathelyi és a Mezőtúri Városi Televízió, a TV Eger és a békéscsabai 7.TV. A támogatásokkal a Médiatanács a sokszínű helyi médiapiac fejlődését ösztönzi.

Átlagosan napi kétszáz szponzorüzenet éri el a tévézőket

Az év első felében a legtöbb cég – összesen 83 – a TV2 Mokka című reggeli magazinjában jelent meg támogatóként, a legtöbb szponzorüzenet – összesen 12 822 – pedig a csatorna időjárás-jelentéséhez kapcsolódott az NMHH vizsgálata alapján. A leggyakrabban szereplő támogató cég az Új Ház Centrum Zrt. volt 2229 hirdetéssel, őt követi a Fundamenta Lakáskassza Zrt. (1795) és a Leier Hungária Kft. (1676). A vizsgált időszakban több mint ezer cég 1534-féle támogatói üzenete 67 049 alkalommal jelent meg. A legtöbb támogatói hirdetés a TV2-n jelent meg, a 30 198 megjelenés azonban negyedével elmarad a tavalyi év azonos időszakában mért 39 961 hirdetéshez képest. Magasat ugrott a szponzorhirdetések száma az RTL Klubnál, a tavalyi 13 982-ről 19 911-re. A Duna TV esetében nem tapasztalható számottevő változás, az idei első félévben 4285, tavaly 4277 hirdetés jelent meg a képernyőn. Díj- és nyereménytárgyról szóló szpot 55 műsorban volt látható, és ez az összes támogatói hirdetés 11 százalékát fedte le. Az ilyen jellegű támogatások elsősorban a Mokkához (920) kapcsolódtak, és a nyeremények zömét a szabadidő szektor képviselői ajánlották fel – összesen 1722 darabot.

A hatóság 2017 első félévében a legtöbb nézőt elérő országos kereskedelmi televíziók, az RTL Klub és a TV2, valamint a közszolgálati Duna TV műsoraiban vizsgálta a támogatói üzeneteket, egy-egy hónapig helyet kapott a mintában az M4 Sport, az ATV, az TTL II, a Sport2, a SuperTV2 és a Viasat3 csatorna is. A teljes tanulmány az NMHH honlapján olvasható.

Megfelelőek a gyermekeknek szóló élelmiszerreklámok

A Médiatanács elfogadta a társszabályozó szervezetek 2017. első félévi beszámolóit. A társszabályozási rendszerre a médiatörvény nyújt lehetőséget, így a Médiatanács önszabályozó szervezetekkel működik együtt annak érdekében, hogy ösztönözzék az önkéntes jogkövetést, és teljesüljenek a médiaigazgatásra vonatkozó jogszabályok céljai, alapelvei.  A szakmai szervezetek a Médiatanácstól kapott felhatalmazás alapján, a testület anyagi támogatásával igazgatási feladatokat látnak el hatósági jogkör nélkül, a Médiatanács pedig felügyeli a feladatok ellátását. A megállapodások keretében a szervezetek kutatásokat is vállalhatnak. A most elfogadott beszámolókban olvasható az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) gyermekeknek szóló élelmiszerreklámokra irányuló vizsgálata, amely kiterjesztette azt a gyártókon kívül az élelmiszerláncok reklámjaira is.

A testület górcső alá vette a 2017 első félévében közzétett összes, a témába vágó tévé- és újsághirdetést: ez 37 tévécsatorna 126 tévéreklámját és 64 nyomtatott sajtótermékben megjelent 267 hirdetést jelentett. A vizsgálat pozitív eredménnyel zárult: az ÖRT Magatartási Kódexének minden reklám megfelelt, tehát száz százalékos a megfelelési arány, hiszen a vizsgált hirdetések közül egyik sem volt károsnak nevezhető, és mindössze kettőt tartott aggályosnak – ez csupán fél százalék. A teljes tanulmány az ÖRT honlapján megtalálható lesz.

Rádiós döntések

A Keszthely 99,4 MHz helyi kereskedelmi rádiós frekvencia pályázati eljárásában a Médiatanács felvilágosítást kér az LB Rádió Kft.-től. A másik pályázó, a Helikon Rádió Kft. esetében az ajánlat alaki érvénytelensége miatt a tanács már korábban megtagadta a nyilvántartásba vételt, és bár a pályázó kérelmet nyújtott be a végzés bírósági felülvizsgálatára, azt a bíróság elutasította. A Médiatanács folytatja a Nagykanizsa 95,6 MHz, a Kaposvár 99,9 MHz és a Veszprém 90,6 MHz helyi rádiós frekvenciák pályázati eljárásait is, miután a bíróság elutasította a Helikon Rádió Kft., illetve a Regionális Rádió Kft. felülvizsgálati kérelmeit.