A hatékonyabb gyermekvédelem felé vezető út, vagy csak a fogyasztásra ösztönzés újabb eszköze a Youtube Kids?

Közzétéve: 2018. április 21.

Az elmúlt hónapokban többször szerepelt a hírekben a Google gyermekeknek készült fejlesztése, a Youtube Kids, mely a gyermekbarát online médiafogyasztás elősegítését tűzte zászlajára. Az alkalmazás azonban a várt eredményeken kívül számos negatív visszhangot is keltett. Először kiderült, hogy a feltöltött tartalmak egy részét szándékosan manipulálták, míg a napokban gyermekvédő szervezetek azzal kezdték vádolni a Google cégcsoportjába tartozó vállalatot, hogy jogszerűtlenül gyűjt adatokat az alkalmazást használó 13 év alatti gyermekekről.

Illusztráció: YouTube Kids Cartoons

A kép forrása: https://i.ytimg.com/vi/cLP-P0_VSVc/maxresdefault.jpg

A 2015 februárjában létrehozott Youtube Kids egy kifejezetten gyerekek számára készült alkalmazás, mely – ugyan hazánkban jelenleg még nem elérhető – számos területen vált a szülők elsődleges „gyermekfelügyeleti” eszközévé. Az Android és Apple alkalmazásként megalkotott platform lényege, hogy a gyermekek csak – a szülők által – bejelölt életkoruknak megfelelő tartalmakkal szembesülhetnek. A felhasználók ugyan állíthatnak be saját jelszót és egyedül is kezelhetik a felületet, a jelszavak megváltoztatására mégis lehetősége nyílik a szülőnek. Az alkalmazás így felületet biztosít arra, hogy azok a 13 év alattiak, akik nyilvánvalóan egyébként is használnák a hagyományos videomegosztót, kizárólag gyermekbarát tartalmakkal találkozzanak. A Youtube Kids algoritmusai ennek megfelelően csak a gyermekvédelmi kívánalmakkal megegyező tartalmakat engednek be a rendszerbe. Az alkalmazás megalkotása óta kiemelkedő nézettségi adatokat produkál: már 2015 októberében volt olyan tartalom, amely 5,2 milliárd megtekintéssel büszkélkedhetett, míg 2017 elején már 8 millió heti szintű felhasználóval és 30 milliárdos alkalmazáson belüli nézettséggel rendelkezett a platform.

Az alkalmazás – mely a számok alapján az egyik legnagyobb gyermekeket célzó felület – felépítése mégis számos kérdést és ellenvéleményt hívott életre megalakulása óta. Kezdetben például a hirdetési rendszere váltott ki ellenszenvet: az ugyanis a gyermekeknek szóló platformon is jelen van, annyi különbséggel, hogy minden hirdetés előtt egy felvilágosító videó jelenik meg, illetve maguk a hirdetések nem tartalmaznak a hirdető oldalára átirányító hivatkozásokat. A probléma ugyanakkor az egyesült államokbeli Federal Trade Commission (FTC) szerint nem ez volt 2015-ben, hanem éppen azok a tartalmak, melyek elmossák a határokat a reklámok és a szórakoztató anyagok között. Ilyenek például a különböző „unboxing” videók, melyek ez esetben gyermekjátékok kicsomagolását tartalmazták, illetve problémásak voltak a Mcdonald’s saját oldalán megjelenő „miből készül” videók is. Ezeket a célzott hirdetésre rámutató vádakat a Google természetesen tagadta.

Ezt követően 2017 novemberében újabb problémák merültek fel a többi videomegosztóplatform-szolgáltatáshoz hasonlóan automatizált ellenőrző algoritmust használó alkalmazás tartalmaival kapcsolatban. Az alkalmazásban ugyanis megjelentek olyan videók, melyek az algoritmusok ellenőrzése szerint ugyan gyermekbarátok voltak, de a videó bizonyos részénél a gyermekekben félelmet okozó képi és hanganyagokat tartalmaztak. Részben ennek következtében a Youtube 2017 novemberében átalakította szolgáltatását, melynek egyik célja e videók kiszűrése volt a rendszerből. A 2018. márciusi sajtóértesülések alapján a vállalat ezen erőfeszítése azonban nem ért el maradandó sikereket: a rendszerben továbbra is találhatók a gyermekek szellemi, fizikai és erkölcsi fejlődését sértő tartalmak, illetve egyes híradások szerint konspirációs elméletekkel teletűzdelt előadások is megtalálhatók az alkalmazásban.

A Youtube Kids különböző botrányokkal tarkított történetében újabb fordulatot a gyermekvédő szervezetek közös fellépése jelenti. Az Egyesült Államokban található 23 szervezet ugyanis eljárást követel az alkalmazás üzemeltetőivel szemben, mondván a vállalat a gyermekek adatait jogszerűtlen módon és mértékben gyűjti. A Campaign for a Commercial-Free Childhood (CCFC) vezetője szerint „a Google óriás mennyiségű reklámmal árasztja el a gyermekeket” és „itt az ideje, hogy a FTC felelősségre vonja a Google-t az illegális adatgyűjtés és annak hirdetési gyakorlata miatt”.

Az alkalmazással kapcsolatos legújabb hírek szerint, vélhetően részben az utóbbi évek folyamatos támadásai következtében a vállalat teljes mértékben átalakítja alkalmazása felépítését, és minden tartalom engedélyezése esetén az algoritmusai mellé bevezeti a kézi engedélyezésen átesett válogatások használatát. E fejlesztéssel a szülőnek lehetősége nyílik eldönteni, hogy mely „szerkesztési” metóduson átesett tartalmak közül kíván választani gyermeke számára.

Ez utóbbi gyakorlat természetesen számos kérdést fog még felvetni, így többek között az Audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelv várható módosításával a Youtube is újabb gyermekvédelmi kívánalmak elé néz, mely még szigorúbb ellenőrzést igényel az üzemeltetőktől. Az pedig egy külön kérdése lesz az irányelv alkalmazásának, hogy az olyan videomegosztóplatform-szolgáltatások esetén, mint a Youtube Kids – különösen, ha a kézi szerkesztés ötlete valóban megvalósul –, milyen feladatai lesznek a szolgáltatóknak. Az ugyanis nem egyértelmű, hogy ez esetben a tartalmak a lekérhető médiaszolgáltatás körébe esnek-e, illetve az irányelv módosításban szereplő videomegosztóplatform-szolgáltatások követelményeinek kell-e megfelelniük, vagyis szerkesztői felelősség továbbra sem terheli-e majd őket.

Mindesetre a Youtube számára számos akadály áll még a megfelelő gyermekvédelmet biztosító platformok kialakítása előtt, különösen, hogy annak gyakorlata – ahogyan az az előző példákból is látható – továbbra is az online szolgáltatók klasszikus problémáival küzd. Az elsődleges bevételi forrását jelentő reklámokról (részben kivéve a Youtube Redet) és a masszív adatgyűjtésről ugyanis, sajnos még a gyermekek esetén sem képes lemondani a szolgáltató.

Varga Árpád