A hagyományos média tovább veszít véleménypiaci részesedéséből

Közzétéve: 2018. november 19.

Megjelent a németországi tartományi médiahatóságok média-sokszínűséget vizsgáló aktuális tanulmánya. Eszerint a televíziónak a legnagyobb a súlya továbbra is a véleménypiacon. A helyi és a regionális témák terén a napilapok vezetnek.

A tanulmányból kiderül, hogy Németországban még mindig a televízió a legnagyobb hatású véleményformáló média. Az ötéves trendet tekintve azonban megállapítható, hogy a klasszikus média lényegesen vesztett jelentőségéből.

A televízió súlya a véleménypiacon Németországban 2013-tól 2018-ra 36,9%-ról 33,3%-ra csökkent. Ennél csak a napilapok szenvedtek el nagyobb visszaesést, az ő súlyuk a véleménypiacon ugyanebben az időszakban 22,7%-ról 18,7%-ra esett. A változás nyertese az internet, amelynek jelentősége a véleménypiacon 17,9%-ról 26,7%-ra emelkedett. A 14 és 29 év közötti népesség körében pedig az internet véleményformáló súlya 53,6%-kal duplája az összlakosságon belüli átlagnak.

Ha az összes médiafajtát vizsgáljuk, akkor 4,8%-os piaci részesedéssel a közszolgálati ZDF egyértelműen vezet. A közszolgálati ARDE 4,1%-kal második, a harmadik helyet pedig a Bild-Zeitung bulvárlap foglalja el 4%-os részesedéssel. A médiakonszernek között 21,8%-os piaci részaránnyal – köszönhetően televíziós és rádiós piacon birtokolt 21,8%-os domináns részesedésének – messze az ARD vezet, mögötte a Bertelsmann (11,3%) és a ZDF (8,1%) következik. 2015 óta a Bertelsmann és a ProSiebenSat.1 konszernek vesztettek legtöbbet részesedésükben.

A 2012 óta évente végrehajtott felmérésekben idén először vizsgálták, hogy a média mekkora véleményformáló szerepet tölt be a helyi és regionális tematikák terén. Megállapítható, hogy itt a televízió 14,6%-os részesedéssel csekélyebb jelentőséggel bír, mint a nagyvilág és Németország eseményeivel kapcsolatos véleményformálásban (33%). A rádió (22,8%) és az internet (25,5%) egyaránt nagyobb szerepet játszanak a helyi és regionális témáknál. Utóbbiak esetében a napilapok jelentik a legfontosabb tájékozódási eszközt (32,1%).

A televízió műsorait a vizsgált német lakosság 80%-a nézi informálódás, szórakozás vagy egyéb céllal. A rádiót 62% hallgat, az internetet 59% használ, míg napilapot 37% olvas ezzel a céllal. Kifejezetten információszerzésre a TV-t 58%, a rádiót 51%, az internetet 40%, a napilapokat 33% használja. Az informálódás vonatkozásában 34% számára továbbra is a TV a legfontosabb médium, 31% számára az internet, 18% számára a napilapok, majd 10%-kal a rádió következik. A tavalyi helyzettel összehasonlítva megállapítható, hogy az 50 év felettiek körében 2018-ban az internet megelőzte a rádiót. Már ebben a korosztályban is a rádiónál többen használják a világhálót információszerzésre.

Az elemzés a Kantar TNS piackutató cégnek Németország 14 évnél idősebb lakossága körében végzett felmérése alapján készült.

Paál Vince