Az NMHH online számhordozási tudakozót indított

Könnyen megtudható, hogy melyik szolgáltatóhoz tartozik egy telefonszám

Közzétéve: 2015. május 27.

A statisztikák alapján egy hónapban átlagosan 10 ezer telefonszámot hordoznak el egyik szolgáltatótól a másikhoz, emiatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a tudatos fogyasztói magatartást ösztönző új online számhordozási tudakozót indított. Eddig már több mint 2 ezer érdeklődő használta az angol nyelven is elérhető webes felületet, ahol egyszerűen lekérdezhető a telefonszámok hordozottsága, vagyis az, hogy egy telefonszám melyik szolgáltatóhoz tartozik és melyiktől hozták el.

Az előfizetők naprakész és gyors tájékoztatást kapnak a hívott számokról a https://szamhordozottsag.nmhh.hu/ online számhordozási tudakozó oldalon, amely a szolgáltatóktól függetlenül, közvetlenül az NMHH Központi Referencia Adatbázisa (KRA) alapján válaszol arra a kérdésre, hogy egy telefonszám hordozott-e, és melyik a jelenlegi szolgáltatója. Az érdeklődést mutatja, hogy az angol nyelven is elérhető honlapot indulása óta már több mint 2 ezren látogatták meg és kértek adatokat telefonszámokról. Ez az információ a hívást kezdeményezők részére fontos, mivel a szolgáltatóváltáskor változnak a hívásdíjak, és a hívásdíj a hívott számhoz tartozó új szolgáltató díjszabása szerint alakul.

Díjtájékoztató

A statisztikák alapján egy hónapban átlagosan 10 ezer telefonszám költözik egyik szolgáltató hálózatáról egy másikéra úgy, hogy a teljes hívószám, körzetszámmal vagy előhívó számmal együtt megmarad, de a szolgáltató személye megváltozik. Egyes tarifacsomagoknál nincs jelentősége annak, hogy az ügyfél saját szolgáltatójától hova telefonál vagy küld üzenetet, mert a hálózaton belüli és kívüli használat díjszabása megegyezik. Az ettől eltérő díjcsomagok esetében viszont fontos lehet, hogy a perc- és SMS díjak hálózaton belüli és azon kívüli irány esetén különböznek. Az eltérés akkor lehet számottevő, ha a szolgáltató hálózatán belüli hívások és a hálózatból kilépő hívások díjai között nagy a különbség, és egy számhordozást követően egy hálózaton belüli szám másik szolgáltatóhoz kerül, vagy épp bekerül a saját hálózatba.

Ha a hívott szám hordozott, és a hívó fél szolgáltatója eltérő díjazást alkalmaz a különböző szolgáltatókhoz irányuló hívásoknál, a hívó fél szolgáltatója köteles a hívó számára, a hívás előtt közvetlenül, saját hálózatából díjmentes tájékozódási lehetőséget biztosítani arról, hogy a hívás melyik szolgáltató hálózatában végződik, és annak mekkora a tarifája. A hatóság összegyűjtötte a hordozott számokkal kapcsolatos szolgáltatói információs telefonszámokat, amelyek a  http://nmhh.hu/dokumentum/152301/hordozott_szamok_informacios_telefonszamok.pdf linken érhetőek el.

Hívja a 1748-as díjmentes számot

Ha a fogyasztó nincs internet közelében, de szeretne meggyőződni arról, hogy az adott hívószámot hálózaton belüli vagy kívüli díjjal érheti el, két módon is lekérdezheti díjmentesen a telefonjáról. A mobilszolgáltatók mindegyikénél működik a díjmentesen hívható 1748-as szám, ahol a keresett telefonszám előhívó vagy körzetszámát kell megadni, és beütni a 6- vagy 7-jegyű számot, majd megnyomni a # gombot. Ezt követően egy hang bemondja, hogy az adott szám mely szolgáltató hálózatában működik.

Mindez telefonhívás nélkül is működik az úgynevezett USSD kód segítségével. Ha így akarja az ügyfél megtudni, hogy egy adott telefonszám hordozott-e, akkor be kell írni a *126* kódot, majd a keresett telefonszám előhívó vagy körzetszámát és hívószámát, majd jön a # jel és a hívás gomb, amivel hívást nem indít, csak elküldi a kódot. Pl.: *126*201234567#hívásgomb vagy *126*14577100#hívásgomb. Ezután hamarosan kiírja a telefon, hogy a telefonszám melyik szolgáltatónál van.

Fontos megjegyezni, hogy a számhordozási lekérdezések egyike sem ad felvilágosítást az előfizetői adatokról!