Amit érdemes tudni a számhordozásról

A telefonszolgáltatók egyre versenyképesebb ajánlatait látva bizonyára Önnek is megfordult már a fejében, hogy jó lenne egy olcsóbb díjcsomagra váltani.
Ha talált egy kedvezőbb árakat kínáló szolgáltatót, és döntött, a lehetőség adott. Ön szabadon választhatja meg telefonszolgáltatóját. Ráadásul amiatt sem kell aggódnia, hogy jól megszokott és barátai által is ismert telefonszámától meg kell válnia. A számhordozás lényege, hogy Ön úgy válthat szolgáltatót, hogy közben megtartja eredeti telefonszámát.

Mielőtt dönt: Tájékozódjon és mérlegeljen

Mielőtt a szolgáltatóváltás és a számhordozás mellett dönt, érdemes alaposan mérlegelnie, hogy a váltás milyen előnyökkel, hátrányokkal vagy éppen költségekkel járhat. Gondolja át, hogy a szolgáltatóváltásból biztosan előnye származik-e. Sok minden múlik például telefonálási szokásain.
Mérlegelje, hogy milyen gyakran telefonál, munkára vagy csak a barátaival való kapcsolattartásra használja a telefont, hagyományos vagy mobilinternet-kapcsolatra alkalmas okostelefont használ.

Érdemes alaposan áttekinteni a döntés előtt minden tényezőt, és mindenképpen fontos személyesen is informálódni az ügyfélszolgálatoknál a váltás, illetve az új szolgáltatás részleteiről.

Kérjen pontos díjszabást a kiválasztott szolgáltatótól, hogy tényleg olcsóbb-e az új díjcsomag. Annak is érdemes utánajárnia, hogy a hordozás jár-e az új szolgáltatónál bármiféle elkötelezettséggel, és ha igen, az mennyi ideig tart. A döntés előtt tehát tanulmányozza a szolgáltatók tarifacsomagjait, informálódjon az interneten vagy a szolgáltatók ügyfélszolgálatain.

Jó tudni:

Az NMHH által üzemeltetett tantusz.nmhh.hu weboldalon mindig naprakész információkat találhat az éppen aktuális csomagokról.

Ellenőrizze meglévő előfizetését!

A számhordozást csak az kérheti, akinek a nevén van a meglévő előfizetés. Megnehezíti a hordozást, ha a szerződésben rögzített adatok időközben megváltoztak. A szolgáltatója megtagadhatja a számhordozást, ha Önnek 30 napnál régebbi számlatartozása van. Ilyenkor előbb ki kell egyenlítenie tartozását, utána intézkedhet a számhordozás felől. Mielőtt a számhordozás mellett dönt, feltétlenül olvassa el megkötött előfizetői szerződését, hogy minden szerződési feltétellel tisztában lehessen.

Jó tudni:

Ha a számhordozás mellett dönt, semmiképp se az legyen az elsőlépése, hogy lemondja meglévő előfizetését, mert akkor elvész a telefonszáma!

Mi a teendő, ha döntött?

Ha a számhordozás mellett döntött, akkor fontos tudnia, hogy ezzel a lehetőséggel nemcsak a mobilszámoknál, hanem vezetékes telefonszámoknál is élhet. Számhordozási igényét az új szolgáltatónál kell bejelentenie, amikor az új előfizetői szerződését megköti. Az újonnan választott szolgáltatója egy meghatalmazás alapján eljár Ön helyett előző szolgáltatójánál a régi szerződés felbontása és a számhordozás ügyében, amelyre 2 munkanap áll rendelkezésére. Természetesen Ön későbbi időpontra is kérheti a hordozást. A számátadás ideje alatt az Ön tényleges szolgáltatása csak legfeljebb négy órán át, hétköznap este 8 óra és éjfél között szünetelhet. A számhordozás pontos technikai lebonyolításáról érdeklődjön a szolgáltatók ügyfélszolgálatain. Ha meggondolta magát, és mégsem kéri a számhordozást, a számhordozás kitűzött napja előtt két munkanappal, 16 óráig visszavonhatja igényét.

Jó tudni:

Ha számhordozási igényét munkanapon 16 óra előtt rögzítik, akkor a számhordozás az ettől a naptól számított 2. munkanapon 20 óra után megtörténhet. A mobilkészülékekben a SIM kártyát a számátadás napján 20 óra után kell kicserélni, vagy a számhordozás megvalósulásához a készüléket ki és be kell kapcsolni.

A költségekről

A meglévő szerződés felbontásával tartozás keletkezhet. Tartozás adódhat a még ki nem fizetett számlából, de például abból is, ha Ön kedvezménnyel vásárolt készüléket. Ilyenkor egy összegben kell kiegyenlítenie a fennálló tartozást a meglévőszolgáltatójánál 8 munkanapon belül. Ha Ön régi szolgáltatójánál előre fizetett, úgynevezett feltöltőkártyás szolgáltatást vett igénybe, akkor a számhordozásnál a fel nem használt összeg elveszhet.

Fontos tudnia, hogy a számhordozás is jár költségekkel, ami szolgáltatónként eltérőlehet. Az adminisztrációért az átadó szolgáltató kérhet egy egyszeri díjat, amelyet az átvevőszolgáltató – részben vagy egészben – az előfizetőre terhelhet. Ne feledje: a számhordozás kezdeményezése előtt feltétlenül olvassa el az általános szerződési feltételeket (ÁSZF) a szolgáltatók honlapján vagy ügyfélszolgálatán! A hordozás előtt tájékozódjon annak díjáról.

Ha a meglévőszolgáltatója a számhordozást indokolatlanul vagy nem megfelelő indokkal utasítja el, Önnek 5000 forint kötbér jár. Ha az átvevőszolgáltató a számhordozás során nem tartja be a határidőket, és emiatt a számhordozás a kitűzött napon nem valósul meg, a szolgáltató 5000 forint kötbért köteles fizetni Önnek. A kötbérkifizetés módjáról tájékozódjon a szolgáltatók ügyfélszolgálatán.

Jó tudni:

Ha a hordozás a szolgáltatók hibájából több alkalommal is halasztódik, Önt minden alkalommal megilleti a kötbér.