Blogbejegyzés
Médiajog
2015. február 18. 13:09

Kaliforniában új törvény védi a kiskorúak internetes adatait

Idén lépett hatályba az az új kaliforniai jogszabály, mely a gyermekek magánszféráját hivatott védeni a digitális világban. A tavaly elfogadott jogszabály a Kaliforniai Online Magánszféra-védelmi törvény (California Online Privacy Protection Act) módosításaként került bevezetésre, és két területre fókuszál: a kiskorúakról tárolt internetes adatokra, valamint a nekik szóló reklámokra.

A törvény értelmében az internetes szolgáltatónak biztosítania kell a kiskorúak számára a róluk szóló adatok törlésének, vagy utóbbi igénylésének lehetőségét. A törvény olyan szolgáltatókra terjed ki, amelyek teljes egészében, vagy túlnyomórészt kiskorúaknak szóló tartalmat nyújtanak, vagy amelyek tényleges tudomással bírnak arról, hogy oldalukat kiskorúak is látogatják. Ezeken az oldalakon is csak azok a kiskorúak élhetnek a törvény biztosította jogaikkal, ha regisztrált felhasználói az adott szolgáltatásnak. A gyermek csak azokat a tartalmak törlését kérheti, amelyeket ő tett közzé, és a kérelem csakis a kiskorútól származhat, a szülők kérelme tehát nem érvényes. A szolgáltatónak nem kötelessége véglegesen törölni az adatokat, azokat belső ellenőrzési vagy más célokra megtarthatja, azonban gondoskodnia kell arról, hogy ahhoz ne lehessen egyéb módon hozzáférni. Mindezek ellenére a törvény alapján a szolgáltató nem feltétlenül köteles hozzáférhetetlenné tenni a kiskorú által kifogásolt tartalmat, elegendő csupán, ha anonimizálja azt úgy, hogy mások számára visszanyomozhatatlan legyen az eredeti közzétevő kiléte. Emellett a szolgáltató akkor is eleget tesz a törvényi kritériumoknak, ha csak az eredeti tartalmat teszi elérhetetlenné, nem szükséges tehát hogy lépéseket tegyen a harmadik fél/felek általi megosztások ellen.

A törvény másik nóvuma, hogy új szabályokat vezet be a kiskorúaknak szóló reklámokkal kapcsolatban. A fenti körbe tartozó online szolgáltatók nem reklámozhatnak dohánytermékek és alkoholos italok mellett lőfegyvereket, tetoválást, szoláriumot, tűzijátékot, festékszórót, lottószelvényt, efedrin tartalmú étrend kiegészítőket valamint kábítószer fogyasztással kapcsolatos termékeket. A jogszabály emellett tiltja a célzott és a viselkedés alapú reklámokat, vagyis hogy a szolgáltatók a gyermekek böngészési szokásait felhasználva kínáljanak specifikusan meghatározott termékeket a fenti körből. Az ilyen hirdetésekhez tehát nem használhatják fel a kiskorú profiljának, online tevékenységeinek, címének vagy földrajzi helyzetének adatait. Ezeket az adatokat a szolgáltató más, harmadik félnek sem adhatja tovább hasonló, hirdetési célú felhasználásra.

A törvény megsértése esetén a kaliforniai főügyész jár el, a büntetés mértéke jogsértésenként akár 2500 dollár is lehet.

A törvény kritikusai szerint meglehetősen idejét múlt és felesleges a jogszabály jelenlegi formájában, hiszen a legtöbb oldal már magában foglalja annak lehetőségét, hogy bárki később törölhesse az általa közzétett tartalmakat, és mivel a törvény nem ad védelmet az esetleges kéretlen további megosztásokkal szemben, tulajdonképpen teljesen felesleges. Emellett az online szolgáltatók könnyen kihúzhatják magukat a szabályozás alól, ha nem kötik regisztrációhoz oldaluk használatát, hiszen így védekezhetnek azzal, hogy nem rendelkeznek „tényleges tudással” azt illetően hogy oldalukat kiskorúak is látogatják. Az Első Alkotmánykiegészítés hívei pedig azért elégedetlenek a törvénnyel, mert az nem tartalmaz „közérdekű kivételt” a törölhető tartalmakkal kapcsolatban, vagyis érvelésük szerint olyan adatokat is töröltetni lehet, melyeknek megismeréséhez a közvéleménynek jogos érdeke fűződne. Az persze, hogy egy kiskorú milyen hasonló információkat tud „elhallgattani” már teljesen más kérdés…

Link másolva!

Kapcsolódó anyagaink