Beszámoló a Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal 2021. évi tevékenységéről
1. A Kerekasztal tevékenységének jogszabályi háttere
Az Országgyűlés 2013 decemberében elfogadta az egyes törvényeknek a gyermekek védelme érdekében történő módosításáról szóló 2013. évi CCXLV. törvényt, amely az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény (a továbbiakban: Ekertv.) rendelkezéseit is módosította.
A törvénymódosítás életre hívta a Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal (a továbbiakban: Kerekasztal) mint a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (továbbiakban: NMHH) Elnökének az elektronikus kereskedelmi szolgáltatás és az elektronikus hírközlési szolgáltatás útján hozzáférhető médiatartalmak, információk tekintetében a kiskorúak egészséges fejlődését elősegítő, javaslattevő, véleményező, tanácsadó testületét. Az elnökből és húsz tagból álló testület a törvényben meghatározott feladatai ellátásán túl, előző évi tevékenységéről az NMHH Elnökének évente május 1-jéig írásos beszámolót készít, amit a honlapján is nyilvánosságra hoz.2. A Kerekasztal tagjai
A Kerekasztal elnökét és tagjait az NMHH Elnöke nevezi ki három évre. A Kerekasztal elnökét, valamint két tagot saját jelölés alapján, a további tagokat pedig gyermekvédelemmel foglalkozó szervezetek, a hírközlés piaci szakmai szövetségek ajánlásai, valamint az illetékes minisztériumok javaslata alapján nevezte ki az NMHH Elnöke három évre.
A Kerekasztal elnöke és tagjai voltak 2021-ben:
- Pejkó Tímea, majd dr. Némethy Zsuzsanna NMHH, a Kerekasztal elnöke
- dr. Baracsi Katalin, Magyar Jog- és Államtudományi Társaság
- dr. Csalár Dorina, NMHH
- dr. Csömör Magdolna, Hírközlési Érdekegyeztető Tanács
- dr. Gaskóné Nagy Erika, Digitális Gyermekvédelmi Stratégia
- Gulyás István, Innovációs és Technológiai Minisztérium
- dr. Hegyesi Imre, Belügyminisztérium
- Kéry Ferenc, Magyar Kábelkommunikációs Szövetség
- Kőrösné dr. Mikis Márta, Informatikai-Számítástechnika Tanárok Egyesülete
- Mészáros Antónia, UNICEF Magyar Bizottság Alapítvány
- Molnár László, Család, Gyermek, Ifjúság Közhasznú Egyesület
- dr. Németh Ádám, NHIT
- Pelle Veronika, NMHH
- dr. Potecz Judit (lemondásáig, 2021. október hó 7. napjáig), Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete
- dr. Pócsik Ilona, MediaSmart Egyesület
- Szenthe-Tormássi Anna, Katolikus Pedagógiai Intézet
- dr. Szilágyi Zsuzsanna, Magyar Lapkiadók Egyesülete
- Táler Orsolya, Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány
- Thaisz Miklós, Magyar Diáksport Szövetség
- Tibenszky Móni Lisa, Felelős Szülők Iskolája
- Ványi Lászlóné, Cházár András Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Központ, Diákotthon és Gyermekotthon
3. A Kerekasztal tevékenysége
A Kerekasztal 2021. évi munkáját nagymértékben lassította és nehezítette a koronavírus-járvány. A tagság két alkalommal, 2021. június 18-án és 2021. november 10-én tartott ülést.
3.1. A 2021. június 18-ai ülésen tárgyalt témák
3.1.1. A Kerekasztal tagjainak bemutatkozása.
3.1.2. A pedofil bűnelkövetőkkel szembeni szigorúbb fellépésről, valamint a gyermekek védelme érdekében egyes törvények módosításáról szóló 2021. évi LXXIX. törvény Kerekasztalt érintő pontjainak ismertetése.
Ebben a körben a Kerekasztal tagjai megvitatták az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, 2021. július 8. napjától hatályos 4/D. §-ban foglaltakat, mely szerint: (1) A Kerekasztal a médiatartalom-szolgáltatók, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatók és az elektronikus hírközlési szolgáltatók jogkövető magatartását elősegítő ajánlások, állásfoglalások kiadására jogosult. A Kerekasztal feladata továbbá a kiskorúak és szüleik médiatudatosságát növelő intézkedések kezdeményezése. (2) A Kerekasztal a hozzá beérkezett bejelentések alapján jogosult egyedi ügyeket is megvizsgálni és azok általánosított tapasztalatai alapján ajánlást vagy állásfoglalást kiadni. (3) Ha a szolgáltató a Kerekasztal ajánlásában vagy állásfoglalásában foglaltakat figyelmen kívül hagyja, vagy azoknak nem tesz eleget, a Kerekasztal a) a szolgáltatót felhívja az ajánlásában vagy állásfoglalásában foglaltaknak megfelelő magatartás tanúsítására, b) a szolgáltató nevét - ha az a) pont szerinti felhívás eredménytelen − éves beszámolójában nyilvánosságra hozza, c) felhívja a szolgáltatót a jogsértő tartalom eltávolítására. (4) A Kerekasztal a (3) bekezdés c) pontja szerinti felhívásnak 5 napon belül köteles eleget tenni. A (3) bekezdés a) és c) pontja szerinti intézkedés eredménytelensége esetén a Kerekasztal kezdeményezi a Hatóság eljárását. (5) A Kerekasztal a hozzá beérkezett bejelentések, és az általa vizsgált médiatartalom-szolgáltatók, elektronikus kereskedelmi szolgáltatók és elektronikus hírközlési szolgáltatók jogalkalmazási gyakorlata alapján a szolgáltatók jogkövető magatartásának, a joggyakorlat egységesítésének elősegítése céljából nyilvántartást vezet arról, hogy milyen, a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését veszélyeztető tartalmakkal találkozott. A Kerekasztal a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését veszélyeztető tartalmakról honlapján nyilvántartást vezet. (6) Ha a Kerekasztal olyan tényt állapít meg, vagy körülményt észlel, amely miatt szabálysértési vagy büntetőeljárás kezdeményezésének vagy lefolytatásának van helye, e célból az eljárás lefolytatására jogosult szervet tájékoztatja. (7) A Kerekasztal ajánlásait, állásfoglalásait, továbbá az előző évi tevékenységéről a Hatóság Elnökének évente május 1-jéig készített írásos beszámolóját a honlapján nyilvánosságra hozza.
A Kerekasztal tagjai rögzítették, hogy a törvény fenti – hivatkozott - rendelkezéseiből a Kerekasztalt érintő feladatokat az elnök az NMHH jogászaival egyezteti, továbbá a Kerekasztal saját honlapjának létrehozását előkészíti. A Kerekasztal tagjai egyetértettek abban, hogy a Kerekasztal honlapja tartalmazná a Kerekasztal tevékenységének leírását, a beszámolókat és az ajánlásokat, a Kerekasztal tagok képviseletében megjelenő szervezetek bemutatását, a bejelentések lehetővé tételét, valamint a Kerekasztal tagok részére egy zárt fórumot a tudásanyagok megosztása céljából.
3.2. A 2021. november 10-ei ülésen tárgyalt témák:
3.2.1. A Kerekasztal egyhangúlag elfogadta a 2020. évben végzett tevékenységéről szóló beszámolót.
3.2.2. Tájékoztatás a Netszűrő szoftver státuszáról
A téma kapcsán Róka Tamás, az NMHH infomédia szabályozási szakértőjeként tájékoztatást nyújtott a Netszűrő szoftver fejlesztési projekt státuszáról. Elmondta, hogy 2019 végére elkészült a gyerekek számára káros oldalak szűrését biztosító Netszűrő szofver első verziója, amelyről a belső hatósági tesztelés során kiderült, hogy az átlagos felhasználó számára a bonyolult beállítások miatt nehézkes a használata, így ebben a formában nem volt célszerű kiadni szélesebb körű tesztelésre a szoftvert. Az NMHH ezt követően a felhasználói felület és a funkciók módosítása mellett döntött, annak érdekében, hogy az átlagos szülő egy átlagos informatikai otthoni környezetben egyszerűen képes legyen beállítani a szoftvert. Ismertette továbbá, hogy a fejlesztés követelményspecifikációja elfogadásra került, egyes részteljesítések már megtörténtek, és a fejlesztés várható befejezése 2022. június.
A Kerekasztal a Netszűrő szoftver státuszáról szóló tájékoztatást tudomásul vette.
3.2.3. Tájékoztatás az NMHH gyerekaneten.hu honlap népszerűsítését célzó kampányról
A téma kapcsán Tafferner Éva, az NMHH kommunikációs igazgatója prezentáció formájában tájékoztatást nyújtott a 2021. novemberében zajló, gyerekaneten.hu NMHH honlappal kapcsolatos médiakampányról. Elmondta, hogy a kampány előzménye egy, a 7-16 éves gyermekek és szüleik körében, két fordulóban (2017 és 2020) elvégzett, 2000 fős reprezentatív kutatás volt, amelynek fontosabb eredményei a következők: 3 év alatt közel duplájára nőtt a 7-8 éves gyerekek körében a mobiltelefonnal (és előfizetéssel is!) rendelkezők száma, a közösségi médiában jelenlévő 10 évesek száma pedig háromszorosára emelkedett. Tekintettel arra, hogy egyrészt a témát szülői passzivitás övezi (a gyerekek szabadon használhatják az internetet), valamint a 2020. márciusában indult gyerekaneten.hu honlap látogatottsági adataira, megállapítható, hogy a folyamatosan készített, szülőket célzó cikkek nem jutottak el kellő hatékonysággal a célközönséghez. Elmondta továbbá, hogy az NMHH ezért a jelenlegi kampánnyal ismét szeretné ráirányítani a szülők figyelmét a gyerekaneten.hu honlapra, illetve ezen keresztül a gyerekeket az interneten fenyegető veszélyekre. Ismertette továbbá, hogy az NMHH honlapján a Kutatások/Internet menüpontban megtalálható Digital parenting kutatás eredményeként kiderült, hogy 3 év alatt duplájára nőtt a 11-16 éves gyerekeket érintő ismeretlenek általi megkeresések száma, ezért a jelenlegi kampány mottójául: „Ne engedd el a kezét, mert könnyen egy veszélyes idegen fogja meg!” szlogent választották. Tafferner Éva részletezte, hogy a fővárosra és az ország nagyobb városaira kiterjedő, elsősorban plakátkampány központjában az idegenek általi megkeresés állt. A bevásárlóközpontokban, forgalmas helyeken közlekedő villamosokon plakátok, city lightok, ezzel párhuzamosan az online felületeken pedig bannerek kerültek elhelyezésre, továbbá Facebook és YouTube kampány is zajlott. Tafferner Éva kérte a Kerekasztal tagjait, hogy saját csatornáikon keresztül is lehetőség szerint népszerűsítsék a gyerekaneten.hu honlapot.
A Kerekasztal az NMHH gyerekaneten.hu honlap népszerűsítését célzó kampányról szóló tájékoztatást tudomásul vette.
4. A beszámoló elfogadása a Kerekasztal által
A jelen beszámolót a Kerekasztal a 3/2022. (VI. 16.) számú döntésével fogadta el.
Az Ekertv. 4/D. § (7) bekezdése alapján előterjesztett Beszámolót elfogadom.
Budapest, 2022. július 21.……..………………………
Dr. Koltay András
az NMHH elnöke
Az alábbi, letölthető dokumetum a beszámoló aláírt változata.