Black Friday és karácsony – mire figyeljünk az online vásárlásnál?
„Már csak 20 nap karácsonyig” „Siessen, már csak 5 darab elérhető a termékből.” Ismerősek ezek a mondatok? A karácsonyt megelőző időszakban egyre jellemzőbb, hogy az ünnepi vásárlást online intézzük. Attól kezdve azonban, hogy elkezdünk árucikkek után böngészni a webáruházakban vagy a közösségi piactereken, egészen a csomag megérkezéséig számos apróságra kell odafigyelnünk, hogy valóban a számunkra legmegfelelőbb terméket válasszuk, és közben ne legyünk csalás vagy adathalászat áldozatai. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) összegyűjtötte az online vásárlással és a csomagkézbesítéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
Ne hagyjuk magunkat sürgetni!
A Black Friday korábban egy konkrét napot jelentett, amelyen a kereskedők az ünnepek előtt a korábbiakhoz képest kivételes akciók ígéretével csalogatták magukhoz a vevőket. Ma már viszont a karácsonyi vásár gyakran november elejétől elkezdődik és a hagyományos üzletek mellett szinte minden webáruház hangzatos „Black Friday” akciókkal verseng a vevők kegyeiért. A választék bősége, a rengeteg reklám és a jobbnál jobbnak tűnő leárazások azonban könnyen meggondolatlan döntésekre csábíthatnak, különösen, ha az ajándékok beszerzésére és az ünnepekre való felkészülésre szánt időnk korlátozott. Ezért nem árt tisztában lennünk vele, hogy a kereskedők „fegyvertárában” vannak olyan módszerek, amelyekkel igyekeznek a vevőket mielőbbi döntésre bírni, a leginkább kiemelt ajánlatok felé terelni, vagy meggyőzni arról, hogy valamilyen árut akkor is vásároljanak meg, ha arra valójában nincs szükségük. Ilyen módszer például, amikor egy árucikk oldalát böngészve azt olvashatjuk, hogy a termékből „már csak öt darab van”, vagy hogy rajtunk kívül „még huszonkét ember nézi” az akciós árucikket. Az efféle üzenetek hatására sokan hajlamosak kapkodva megrendelni az adott terméket anélkül, hogy például megnéznék, mennyibe kerül az más webáruházaknál, létezik-e hasonló árucikk jobb áron, vagy hogy megfontolnák, egyáltalán szükségük van-e a megrendelt termékre. Online vásárlás esetén is szánjunk időt a döntéshozatalra, ehhez igénybe vehetjük az árösszehasonlító oldalak segítségét is. Ezeken a felületeken gyakran azt is láthatjuk, hogyan változtak a kínálati árak az elmúlt hónapokban, így azt is felmérhetjük, hogy az állítólag egyedülálló ajánlatok valóban olyan kivételesek-e. Mindig figyeljünk arra is, hogy a tulajdonképpeni termék árán kívül milyen költségekkel kell még számolnunk (például csomagolási, szállítási költség, de külföldi webáruházak esetében lehet, hogy a forgalmi adót is csak a végén számolják ki és adják a kosarunkhoz) Így ugyanis lehet, hogy egy elsőre olcsóbbnak tűnő ajánlat akár drágább is lesz a többinél, amikorra a rendelési folyamat végére érünk.
Rendeljünk időben karácsonyra!
Az ünnepek előtti időszak mind a kereskedelemben, mind a postai szolgáltatóknál messze a legforgalmasabb az egész évben. Ezért érdemes minél korábban megrendelnünk a karácsonyra szánt ajándékokat, hogy azok biztosan időben eljussanak hozzánk. Rendeléskor számoljunk azzal is, hogy az ígért szállítási idők rendszerint nem garantáltak. Ha nem magyarországi, esetleg nem is európai webáruházból, vagy piactérről rendelünk, a szállítási idő több hétre, vagy akár egy hónapra is megnyúlhat. Ha van lehetőség választani a különféle szállítási módok közül, akkor gondoljunk arra, hogy az egyébként vonzónak tűnő ingyenes szállítás gyakran a leglassúbb megoldást jelenti, ezért ha már közelednek a jeles napok, akkor érdemes megfontolni a drágább, de gyorsabb megoldásokat (pl expressz, vagy prémium szállítás). Mindenképpen figyeljünk arra is, hogy lehetőleg olyan szállítási módot válasszunk, ahol a küldeményt valamilyen később visszakereshető, igazolható módon, azonosíthatóan adják fel. Csak így van ugyanis lehetőség arra, hogy az útját nyomon kövessük, és egy esetleges probléma vagy reklamáció esetében a postai szolgáltatók is csak az azonosító számmal ellátott küldemények sorsáról tudnak felvilágosítást adni. Semmiképpen nem javasoljuk, hogy megrendelt árut sima, úgynevezett közönséges levélben küldjenek, mert az ilyen küldemények elveszése esetén a postai szolgáltató nem fog tudni segíteni, mivel az életútjuk nem követhető nyomon. Ha valamilyen értékesebb terméket rendelünk, akkor érdemes arra is figyelni, hogy van-e a szállításnál biztosítva. Ha ugyanis a küldemény megsérül, vagy elveszik, akkor csak az értékbiztosítás esetén számíthatunk rá, hogy a teljes árát megtéríti a szolgáltató.
Ha az EU-n kívülről rendelünk (és ebbe a kategóriába tartozik ma már például Kína mellett Nagy-Britannia is) akkor gondoljunk rá, hogy további ÁFA- vagy vámfizetési kötelezettségünk keletkezhet. Sok webáruház és piactér ma már átvállalja ennek a beszedését a vásárlóktól, de ha a rendeléskor erre nem került sor, akkor a küldeményt csak akkor kaphatjuk kézhez, ha a közterheket is megfizettük a postai szolgáltatónak.