Médiapiaci Jelentés 2024
Elnöki előszó
Harmadik alkalommal jelenik meg az NMHH éves Médiapiaci Jelentése, amely mára döntés-előkészítési munkánk fontos adatalapú támogató eszközévé vált. A kiadvány évről évre segít bemutatni a média és hírközlési szolgáltatók, valamint a munkánk iránt érdeklődő fogyasztók számára, hogy melyek a hatóság tevékenységét leginkább orientáló fő piaci trendek és stratégiai kihívások.
Utóbbiak körében az idei jelentés kapcsán mindenekelőtt arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy miközben a digitális szolgáltatások egyre kényelmesebbé teszik mindennapi életünket, igénybevételükért már régen nem pusztán a különböző eszközök és előfizetések megvásárlásával fizetünk, hanem figyelmünkkel, adatainkkal, szabadidőnkkel, magánszféránk megnyitásával is. Ebből olyan kockázatok is fakadnak, amelyek kezeléséhez a családoknak, gyermekeinknek és a digitálisan kevésbé felkészült, kiszolgáltatott felhasználóknak mindenképp segítségre van szükségük.
Feltartóztathatatlannak tűnő jelenség a globális platformok térhódítása is, ami valamennyi érintett részpiacon a koncentráció, a homogenitás, a méretgazdaságosság irányába hat. A média- és reklámpiac után a mesterségesintelligencia-alapú megoldások fejlesztésében is meghatározó szerepre törekvő technológiai óriáscégek erőfölényének ellensúlyozása, illetve az arányos közteherviselés biztosítása érdekében továbbra is fontos feladatunk támogatni az olyan médiumok működését, amelyek a magyar kultúrára építve és azt tovább gazdagítva, magyar közösségeknek állítanak elő tartalmakat.
A médiapiac egészséges működésének fenntartása a gyorsan változó digitális térben állandó figyelmet igényel: Magyarországon egy olyan médiarendszer működési feltételeit kell megerősítenünk, amely megőrzi a sokszínű kínálatot és a lehető legszélesebb választási lehetőségeket, biztosítva a polgárok számára a vélemény és a tájékozódás szabadságának csorbítatlan érvényesülését.
Az ágazati, piaci fejlemények folyamatos nyomon követése és elemzése azért sem mellőzhető, mert a rendkívül gyorsan változó technológiai és üzleti környezetben a szabályozásnak is minden korábbinál rugalmasabban kell reagálnia. A digitális technológia térhódítása egyre inkább elmossa a hagyományos ágazati határokat, ugyanakkor jelentősen differenciálja a generációk használati mintáit, gyorsítja az innovációt és növeli az üzleti modellek változatosságát, ugyanakkor erősödő piaci koncentrációval fenyeget.
A fenti jelenségek a kiadvány szerkesztési munkálatait is évről évre új kihívások elé állítják; a leginkább életszerű és hatékony megközelítés kijelölésével kapcsolatos viták eredményeként az idei jelentés három olyan fejezettel indul, amely tükrözi az érintett szolgáltatások közötti erősödő konvergenciát:
- az Audiovizuális piac fejezetben a mozgóképes tartalomkínálat és -fogyasztás trendjeit mutatjuk be a hagyományos televíziótól a streamingplatformokon és videómegosztókon át a mozgóképek piacáig;
- az Audiopiac fejezetben a hallgatók figyelméért versengő tradicionális és online rádiók, podcast- csatornák és zenei streamingszolgáltatók sokszínű világát járjuk körbe;
- a Sajtópiac fejezetben pedig egyszerre tekintjük át a nyomtatott és az online sajtótermékek kínálati és keresleti piacát.
A médiafogyasztáson belül egyre növekvő súlyt képviselő online platformokkal (ezen belül is különösen a közösségi médiával) külön fejezet foglalkozik, ahogy a hirdetési piaccal és a hírfogyasztás sokszínűségével is. Fontos újdonságot jelent a határon túli magyarok médiafogyasztásának mintázatait bemutató, illetve a mesterséges intelligencia és a médiapiac kölcsönhatásait körbejáró fejezet.
A kiadványt idén is számos rövidebb, a fő fejezetek tematikáját kiegészítő, egy-egy érdekes jelenséget vagy összefüggést felvillantó írás színesíti, betekintést engedve a digitális médiaszektor sokszorosan összetett folyamataiba.
Az előző két Médiapiaci Jelentés rendkívül kedvező szakmai fogadtatásán felbátorodva ezúttal minden korábbinál tartalmasabb kiadványt ajánlok a Tisztelt Olvasók figyelmébe. Teszem ezt azzal a változatlan ambícióval, hogy következetesen adatalapú szemléletünkkel és módszertanilag megalapozott vizsgálatainkkal érdemben hozzájáruljunk a hazai médiapiaccal kapcsolatos szakmai párbeszédhez, a különböző álláspontok jobb megértéséhez, adott esetben közelítéséhez.
Megtisztelő figyelmét köszönve kívánom, hogy találja hasznos és szórakoztató olvasmánynak az NMHH 2024. évi Médiapiaci Jelentését!
Dr. Koltay András, az NMHH elnöke