
Ügyiratszám: TA/7600-5/2011 

Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának 
 

560/2011. (IV.28.) számú 
 

HATÁROZATA  
 
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa (a továbbiakban: Médiatanács) a 
Reális Zöldek Klub képviseletében eljáró Juhos László elnök (a továbbiakban: Kérelmező; 
Személyes adat ) által a Magyar Televízió Zrt. (m1, 1037 Budapest, Kunigunda útja 64.) 
médiaszolgáltató (a továbbiakban: Médiaszolgáltató) ellen benyújtott kiegyensúlyozottsági 
kérelmet 

 
elutasítja. 

 
E határozat ellen közigazgatási úton fellebbezésnek nincs helye, a közléssel jogerős és 
végrehajtható. A határozat felülvizsgálatát a közléstől számított 15 napon belül a Fővárosi 
Ítélőtáblától lehet kérni a Médiatanácshoz (1088 Budapest, Reviczky utca 5.) benyújtandó 
keresetlevéllel. 

I n d o k o l á s 
 
Kérelmező 2011. március 2-án a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz érkezett 
beadványában a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményének megsértése miatt hatósági 
eljárást kezdeményezett a Magyar Televízió Zrt. m1 csatornája által 2011. február 27-én 
sugárzott „Szempont” című műsorszám miatt. 
 
Kérelmező szerint a műsor a vízlépcső vitatott ügyét nem kiegyensúlyozottan dolgozta fel, 
abban a Reális Zöldek Klub álláspontja nem került kifejezésre. A műsorblokk ismétlésére 
február 28-án került sor. 
Kérelmező előadta, miszerint kifogását a műsorblokk sugárzását követően február 27-én a 
„Szempont“ szerkesztőségének üzenetrögzítőn bejelentette, majd 28-án e-mailben is 
eljutatta a Médiaszolgáltatóhoz, melyet jelen kérelméhez csatolt is. Közölte továbbá, hogy a 
kifogására választ nem kapott.  
Kérelmező előadta, miszerint a „Szempont” szerkesztősége a vízlépcső vitatott ügyét két 
megvilágításban dolgozta fel. Az egyik megvilágítás a vízlépcsők létesítését ellenző két civil 
szervezet, a Védegylet és a Duna Charta képviselőjének megszólalásával valósult meg, 
illetve a vízlépcsőt ellenző parlamenti párt, az LMP képviselője kapott megszólalási 
lehetőséget. A másik megvilágításban pedig a kormány képviseletében Nagy Anna kapott 
megszólalási lehetőséget. 
Kérelmező azt kifogásolja, hogy a környezetvédőkre vonatkozó feldolgozásban nem jutott 
kifejezésre a reális zöldek álláspontja, miszerint a vízlépcsős duzzasztás az egyedüli 
műszaki megoldás, amely a Duna komplex hasznosításának előnyeit megvalósítani képes. 
Kérelmező szerint a kormányra vonatkozó feldolgozásból nem derült ki, hogy Fellegi Tamás 
miniszter egyetért a reális zöldek célkitűzéseivel és gondolkodásmódjával, amiről 2011. 
február 26-án közleményt is adtak ki. 
A fentieket követően Kérelmező az általa kifogásolt összeállítás kiegyensúlyozatlanságát 
elemezte részletesen. 
Kérelmező utalt a műsorvezető felvezetőjére, miszerint az Új Széchenyi terv egyik munka- 
közi verziójában szerepelt a dunai vízerőmű tervezete. Juhos László szerint valójában az Új 
Széchenyi tervben benne volt a vízlépcsők ügye, annak 2011. január 14-i kihirdetésekor nem 
közölték, hogy munkaközi anyagot adnának ki. 
Kérelmező szerint a műsorvezető a környezetvédőket tekintve általánosít, szerinte a 
környezetvédők arról vizionáltak, hogy az Új Széchenyi tervben újrakezdik építeni a 
vízlépcsőket. A reális zöldek ezzel szemben örömükre szolgál, hogy abban benne van a 
vízlépcső ügye. 



2 
 

Kérelmező vitatja azt is, hogy a riportot készítő Nagy András összeállításának a „Vízerőmű 
építés Magyarországon a hetvenes évek végén” címet adta, majd részletesen leírja, hogy a 
riporter mely állítása és miért nem felel meg a valóságnak. 
Kérelmező sérelmezi Nagy Anna kormányszóvivő azon állítását is, miszerint egy mondat 
került a vízlépcsőről az új Széchenyi tervbe, hiszen állítása szerint két oldal. 
Kérelmező szerint Jávor Benedek pedig tévesen utal Magyarország nemzetközi 
kötelezettségeire. 
Kérelmező kéri a Médiatanácsot, hogy kötelezze a médiaszolgáltatót „A miniszter reális 
zöld!” című közleményüknek rövid kísérőszöveg keretében – a kísérőszövegben történjen 
utalás a médiaszolgáltatónak a vízlépcső ügyét történt kiegyensúlyozatlan feldolgozására – 
közzétételére a „Szempont” szerkesztőségének médiaszolgáltatása idején. 
 
A médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény (a 
továbbiakban: Mttv.) 181. § (1) bekezdése és a 182. § u) pontja alapján a kérelem elbírálása 
a Médiatanács hatáskörébe tartozik, tekintettel arra, hogy a Médiaszolgáltató közszolgálati 
médiaszolgáltató. 
 
A Médiatanács a kérelem alaki vizsgálata során megállapította, hogy a Kérelmező az Mttv. 
181. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezés alapján jogosult kiegyensúlyozottsági kérelem 
benyújtására, valamint a (2) bekezdésében meghatározott határidőt betartva fordult 
kifogásával a Médiaszolgáltatóhoz. 
Kérelmező a médiaszolgáltatótól a kifogás elutasításáról vagy annak elfogadásáról választ 
nem kapott. 
 
A Médiatanács 2011. március 10-én postázott levelében értesítette a Médiaszolgáltatót arról, 
hogy kiegyensúlyozottsági kérelem érkezett a szóban forgó műsorszámával kapcsolatban. 
Az értesítésen túl a Médiatanács nyilatkozattételre hívta fel a Médiaszolgáltatót az ügy 
mielőbbi elbírálhatósága érdekében. 
A Médiaszolgáltató 2011. március 21-én érkezett nyilatkozatában előadta, miszerint a 
Kérelmező által sérelmezett, az egykor tervezett Bős-Nagymarosi vízlépcsőről szóló riport 
első részében egy rövid áttekintést nyújtott a nézők számára a dunai vízlépcsőrendszer 
eddigi történetéről. A riport elsődleges célja annak a betontorzónak a bemutatása volt, ami 
az építkezés leállítása után maradt. A riport második részében a szerkesztőség annak a 
kérdésnek járt utána, hogy milyen okból maradt benne a Széchenyi Terv egyik első 
munkaváltozatában a Dunán építendő vízerőmű ötlete, van-e ennek a lehetőségnek 
kormányzati támogatottsága és realitása. 
Tekintettel arra a tényre, hogy a Széchenyi tervben megjelent vízlépcső-ötlet jelentős 
sajtóvisszhangot keltett, megkeresték a Kormány illetékes szóvivőjét annak tisztázása 
érdekében, hogy igaz-e a dunai erőmű készítésének a terve. Nagy Anna ezt a felvetést 
egyértelműen és határozottan cáfolta. 
A riport harmadik részében mutatták be, hogy milyen – egyébként vállalható – elvárásokat 
fogalmaz meg az Európai Unió Magyarország Duna stratégiájával, a vízbázisok védelmével 
és a folyó természetes arculatának megőrzésével kapcsolatosan. 
Tekintettel arra, hogy a riport által érintett valamennyi kérdéskör – elsődlegesen a vízlépcső 
megépítésének a lehetősége – az illetékesek által egyértelműen megválaszolást nyert, 
vagyis a kormányszóvivő határozottan kifejtette a Kormány azon álláspontját, mely szerint a 
vízlépcső építése nem szerepel a tervek között, Médiaszolgáltató álláspontja szerint egyetlen 
olyan körülmény sem merült fel, ami a Kérelmező véleményének megjelenítését indokolta 
volna. 
Előadta továbbá, hogy a riport által a fentiekben vázolt kérdések tisztázása volt a cél, amivel 
összefüggésben nem merült fel egyéb vélemények bemutatásának a szükségessége, mivel 
a riport tárgyát nem az erőmű felépítéséről szóló érvek és ellenérvek képezték. 
A kérelmező által megjeleníteni kívánt közlemény, mely szerint Fellegi Tamás, Nemzeti 
Fejlesztési miniszter egyetértene-e a Reális Zöldek Klub célkitűzéseivel és 



3 
 

gondolkodásmódjával, Médiaszolgáltató szerint minden ténybeli alapot nélkülöz, hiszen a 
miniszter úr a Médiaszolgáltató tudomása szerint ilyen kijelentéseket sohasem tett. 
Médiaszolgáltató szerint a Kérelmező beadványában rögzített nézetei nem állnak közvetlen 
összefüggésben a sérelmezett riport tartalmával, amiből következően nem képviselt olyan 
releváns álláspontot, amelynek a megjelenítése szükséges és indokolt lett volna, illetve 
bármilyen módon érintette volna a riport kiegyensúlyozottságát. 
A fentiek alapján Médiaszolgáltató a hatósági eljárás jogszabálysértés hiányában történő 
megszüntetését kéri. 
 
A fentieket követően a Médiatanács érdemben megvizsgálta az ügyet, és ennek keretében 
megtekintette a kifogásolt műsorszámot. 
 
A Magyar Televízió Zrt. m1 csatornája által 2011. február 27-én a „Szempont” című 
műsorban 20:49:50-től sugárzott riport apropója – Gulyás István műsorvezető felvezetője 
alapján – az volt, hogy dunai erőmű építése szerepelt a Széchenyi terv egyik 
munkaverziójában. A műsorvezető szerint a környezetvédők a hírre arról vizionáltak, hogy ez 
újjáéleszti a Bős-Nagymarosi vizi erőművel kapcsolatos rémálmokat, és újra építeni kezdik a 
vízlépcsőrendszert. A kormány többször hangsúlyozta, hogy szó sincs erőműépítésről. A 
kifogásolt részt kihúzták a Széchenyi tervből. A félelmek egy része viszont megmaradt. 
 
Az összeállításban Nagy András riporter bevezetőjében arról beszélt, hogy Magyarország és 
Csehszlovákia között 1977-ben létrejött szerződés alapján kellett volna megépíteni a Bős-
Nagymarosi vizi erőművet. A Dunaszaurusznak nevezett erőmű viszont sosem készült el 
teljesen. A riporter előadta, miszerint az építkezés ellenzőinek legfőbb érve az volt, hogy a 
vízlépcsőrendszer veszélyezteti majd Budapest és környéke ivóvízellátását. A 
magyarországi szakaszon az építkezés 10-20%-os készültségi fokig jutott. 
Ezt követően archív felvételeket játszottak be, melyben a narrátor a vízlépcsőrendszer 
előnyeit vázolta fel, és amelyet Nagy András riporter úgy kommentált, hogy ez volt az 
építkezés éveiben a hivatalos álláspont, amellyel azonban nem mindenki értett egyet. 1988-
ban mintegy 70 ezren tüntettek a vízlépcső ellen.  Egy évre rá a társadalmi nyomás miatt, 
illetve azért, mert az erőmű túl kevés elektromos energiát termelt volna, Magyarország 
kilépett a szerződésből.  
A riporter előadása szerint a vízlépcsőrendszer 199 km hosszan változtatta volna meg a 
Duna medrét, hatalmas károkat okozva. A Hágai Nemzetközi Bíróság 1997-ben hozott 
ítéletet az ügyben. Az ítélet szerint mindkét ország hibázott. Magyarországnak nem lett volna 
szabad kilépnie a szerződésből, az akkori Csehszlovákiának pedig nem lett volna szabad 
elterelni a Dunát. Nagy András – többek között – előadta azt is, hogy annak ellenére, hogy a 
Dunaszaurusz a magyar oldalon nem készült el, Szlovákiában üzembe helyeztek egy 
erőművet, Bősnél. Az építkezés viszont nálunk sem múlt el nyomtalanul. A dunakiliti 
duzzasztómű hatalmas betonépítménye az idők végezetéig áll majd a Duna medrében.  
Vízierőművet ugyan azóta sem akar senki Magyarországon, a duzzasztógátak építésének 
ügye viszont időről-időre mégis felbukkan. Legutóbb most, a Széchenyi Tervben. 
 
Ezt követően Nagy Anna kormányszóvivő úgy nyilatkozott, hogy sem jelenleg, sem a 
jövőben nem tervezi a kormány olyan létesítmények építését, ami akár vízi erőmű lenne, 
akár valami duzzasztó. Elmondta továbbá, hogy valóban az Új Széchenyi Terv készítésekor 
többféle elgondolás is született, és az első kiadásban benne maradt egy mondat ezzel 
kapcsolatban, de ez állítása szerint nem változtat semmit a kormány szándékain. Nincs most 
ilyen terv és a jövőben sem lesz ilyen. 
 
A kormányszóvivő mondatai után a riporter azt próbálta feltárni, hogy mi lehet az oka annak, 
hogy a kormány szándékától eltérően átmenetileg megjelenhetett a támogatandó 
beruházások között. A Védegylet szerint két oka van. Az első, hogy túlélt egy olyan vízügyes 
szakember gárda, aki még mindig hisz a duzzasztógátak megépítésében. A második a lobbi 
tevékenység.  



4 
 

Vida Viktor, a Védegylet képviselője szerint azért kerülhetett bele a Széchenyi tervbe a 
vízlépcső, mert ebben sok pénz van.  
A riporter elmondása szerint a környezetvédők úgy látják, hogy a dunai duzzasztógátak 
ügyénél még veszélyesebb a mederkotrás ügye. Ez ugyanis folyamatosan történik, állítólag 
a hajózás érdekében. Emiatt mélyül a meder, ami pedig alacsonyabb vízszintet eredményez. 
Ezzel pedig veszélybe kerül a parti ivóvíz kutak ellátása. Az ivóvízbázis tönkretételéről és az 
ivóvíz-tisztításról Bárdos Deák Péter, a Duna Charta képviseletében mondott néhány szót. 
Jávor Benedek (LMP), az országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottságának elnöke szerint 
Magyarországnak az jelent előnyöket, ha a Dunát lehetőség szerint egy minél természet 
közelibb állapotban tudják tartani. Erről szólnak nemzetközi kötelezettségvállalásaink is. 
Véleménye szerint nem a folyókat kell átépíteni a német hajózó flottához, hanem olyan 
hajóflottákat kell kiépíteni, amelyek képesek a Dunán kisebb mederalakítások mellett is árut 
szállítani.  
Végül az összeállítást a riporter azzal zárta, miszerint az Európai Unió a 2014-től induló új 
költségvetési periódusban a Duna-régiót várhatóan közös európai fejlesztési térségként fogja 
kezelni. Az Unió Duna-stratégiáját valószínűleg idén fogadják majd el, a magyar EU-
elnökség ideje alatt. 
 
A Médiatanács a műsorszám megtekintése alapján megállapította, hogy a Médiaszolgáltató 
nem sértette meg a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményét.  
 
Kérelmező a Médiaszolgáltatóhoz intézett kifogásában azzal érvelt, hogy a riportban 
megszólalási lehetőséget kapott mindhárom riportalany (Nagy Anna kormányszóvivő, Vida 
Viktor – Védegylet, Deák Bárdos Péter – Duna Charta) egyfajta véleményt fejezett ki. A 
hatósághoz érkezett kérelmét pedig úgy indokolta, hogy a műsor a vízlépcső ügyét két 
megvilágításban dolgozta fel. Az egyik megvilágítás a vízlépcsők létesítését ellenző két civil 
szervezet, a Védegylet és a Duna Charta képviselőjének megszólalásával valósult meg, 
illetve a vízlépcsőt ellenző LMP képviselője kapott megszólalási lehetőséget. A másik 
megvilágításban pedig a Kérelmező szerint Nagy Anna kormányszóvivő szólalt meg. 
Az előbbiekkel kapcsolatban a Médiatanács rögzíti, hogy– egyetértve a Médiaszolgáltató 
nyilatkozatában foglaltakkal – a riport tárgya nem a vizi erőmű építéséről szóló érvek és 
ellenérvek felsorakoztatása volt, így a Reális Zöldek Klub álláspontjának be nem mutatása 
sem tette kiegyensúlyozatlanná az összeállítást. A riport központi témája az volt, hogy az Új 
Széchenyi Terv első változatában az szerepelt, miszerint a kormány tervezi a dunai vizi 
erőmű építését. A dunai vízlépcsőrendszer történetét összefoglaló bevezető után ennek 
megfelelően Nagy Anna kormányszóvivő nyilatkozott arról, miszerint a kormány nem tervezi 
ilyet. Ezt követően a riporter arra kereste a választ, hogy mi lehetett az oka annak, hogy 
átmenetileg megjelenhetett a támogatandó beruházások között a vizi erőmű építése. 
Nem állja meg a helyét a Kérelmező azon érvelése sem, miszerint az Új Széchenyi Tervbe – 
Nagy Anna állításával ellentétben – több oldal került bele tévesen. A Belvízi hajózás 
fejlesztési alprogram céljai címet viselő rész valóban két oldal, ám a később törlésre kerülő 
kifogásolt rész mindössze néhány mondatot tesz ki. 
 
Kérelmező a Médiatanácshoz benyújtott kérelmében Gulyás István műsorvezető és Nagy 
András riporter egyes kijelentéseit is bírálta, ám a Médiaszolgáltatóhoz korábban megküldött 
kifogásában ezen észrevételei nem szerepeltek. Ennek kapcsán utal a Médiatanács a 
kiegyensúlyozottsági ügyekben kialakult bírósági gyakorlatra, miszerint panaszügyekben a 
kérelemhez kötöttség elve irányadó, azaz „a műsorszolgáltatótól nem lehet számon kérni 
olyan mulasztást, amelyre a kifogás még csak nem is utalt." (KGD2006. 10.)”. Erre tekintettel 
a Médiatanács a Kérelmező ezen észrevételeit nem vizsgálta, ám annyit megjegyez, hogy az 
Mttv. 3. §-ban rögzített szerkesztői szabadság kiterjed arra is, hogy a Médiaszolgáltató saját 
belátása szerint döntse el, hogy milyen terjedelemben, milyen adatokat közöl a témával 
kapcsolatban, és azt milyen megfogalmazásban teszi, így az sem várható el, hogy a 
Kérelmező által leírt információk mind az általa kívánt kontextusban hangozzanak el a dunai 
vizi erőmű kapcsán.  



5 
 

 
Ez utóbbi vonatkozik a Kérelmező azon kifogására is, miszerint Fellegi Tamás miniszter 
álláspontja nem derült ki az összeállításból amellett, hogy az összeállítás témájához az a 
hatóság véleménye szerint szorosan nem is kapcsolódott. 
 
A kifejtettek alapján a Médiaszolgáltató nem sértette meg a sajtószabadságról és a 
médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény 13. § (2) bekezdésében 
és az Mttv. 12. § (2) bekezdésében foglalt követelményeket azáltal, hogy a Reális Zöldek 
Klub álláspontja az összeállításban nem jelent meg, ezért a Médiatanács a kérelmet 
elutasította. 
 
 
Az eljárás során a Ket. 153. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés szerinti eljárási költség 
nem merült fel. 
 
A jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ket. 72. § (1) bekezdése d) pontjának da) alpontjában, 
továbbá az Mttv. 181. § (6) bekezdésében foglalt rendelkezéseken alapul. 
 
 
Budapest, 2011. április 28. 
 
       a Médiatanács nevében 
 
 
          
 
 

 Szalai Annamária  
         elnök 
 
 
 
 
 
 
 
        dr. Kollarik Tamás  
                        hitelesítő tag 
 
 
 


	HATÁROZATA

