„Ráutaló magatartás” alapján kíván szerződést módosítani a UPC

Közzétéve: 2012. november 20.

A UPC Magyarország Kft. (UPC) a közelmúltban levélben kereste meg előfizetőit, hogy meglévő szerződéseik helyébe újat ajánljon számukra. A cég a levélben a jelenlegi előfizetői szerződések közös megegyezéssel történő megszüntetését, és egy - állítása szerint azzal mindenben megegyező tartalmú - új szerződés „ráutaló magatartással” történő megkötését kezdeményezi.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) felhívja a UPC előfizetőinek figyelmét, hogy a tájékoztató levelet figyelmesen olvassák el, és amennyiben ragaszkodnak eddigi szerződéseikhez, azt haladéktalanul jelezzék a cég ügyfélszolgálati elérhetőségein.

A levél szerint a UPC megszűntnek tekinti a régi szerződést és elfogadottnak az újat, ha az előfizető „ráutaló magatartásával” továbbra is igénybe veszi a szolgáltatását, vagy az értesítést követő számláját befizeti.

Az NMHH felhívja az előfizetők figyelmét, hogy a ráutaló magatartással létrejött szerződések kevesebb védelmet nyújtanak számukra, mint a jelenlegi írásban vagy szóban megkötött szerződéseik, mivel azok több szabály alól kivételt képeznek

A ráutaló magatartással létrejött szerződés későbbi módosításához például nem szükséges az előfizető beleegyezése. Az ilyen szerződés esetén a szolgáltató által kezdeményezett bármely szerződésmódosítás (például díjemelés) hatályosul az előfizető hallgatásával, és fennállhat a veszélye annak, hogy az előfizető számára kedvezőtlen módosítás lép életbe.

A UPC által küldött értesítés aggályos, mivel a szolgáltató a szerződés esetleges megváltoztatásáról hagyományos levélben tájékoztatta előfizetőit. A levélen nem szerepel dátum, nem állapítható meg belőle sem a régi szerződés megszűnésének, sem a ráutaló magatartással létrehozni kívánt új szerződés létrejöttének napja. Továbbá nem derül ki az sem, hogy amennyiben az előfizető nem kíván hozzájárulni a változtatáshoz, ezt a szolgáltató felé milyen határidővel jelezheti.

Az NMHH hivatalból vizsgálatot indított annak tisztázására, hogy a UPC a rá vonatkozó elektronikus hírközlési jogszabályokban foglaltaknak megfelelően járt-e el, nem sérültek-e az előfizetőket védő garanciális szabályok.

Budapest, 2012. november 19.