Médiatanácsi tanulmány a tévés reklámpiac utóbbi 11 évéről

Közzétéve: 2011. november 25.

A hatóság műsorfigyelő és -elemző fősztálya által készített dokumemtum a hazai televízió-, illetve reklámnézési adatokkal szemlélteti a közönség médiafogyasztásának alakulását.

A 74 oldalas dokumentum bemutatja a hazai médiapiac méretét, valamint a televíziós hirdetési bevételek mértékét és részarányát a teljes hirdetési forgalomhoz képest. A fogyasztók szempontjából kiindulva a hatóság műsorfigyelő és -elemző fősztálya által készített dokumemtum a hazai televízió-, illetve reklámnézési adatokkal szemlélteti a közönség médiafogyasztásának alakulását az elmúlt tizenegy esztendőben.

A tanulmányból kiderül, hogy a televízióban az elmúlt tizenegy évben folyamatosan nőtt a reklámozási kedv, és ezzel párhuzamosan növekedett a képernyő előtt töltött, valamint a reklámnézésre fordított idő is. A televíziók a vizsgált években jelentősen növelték a reklámbevételeiket.

A vizsgált hat televízió elemzése alapján azt mondhatjuk, hogy a gazdasági válság 2008-ban még nem okozott jelentős visszaesést a reklámpiacon, 2009-ben azonban már visszavetette a reklámozás dinamikáját. 2010-ben lassú konszolidáció vette kezdetét a vizsgált televízióknál, amely különösen a kereskedelmi műsorszolgáltatók eredményeiben jelentkezett.

Jelentős változásokat eredményezhet a televíziós reklámozásban, hogy a 2011. január 1-jétől hatályos, a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény (közkeletű nevén médiatörvény) a kereskedelmi közleményekre vonatkozó szabályok meghatározásánál átvette az audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló közösségi irányelv  rendelkezéseit, és ezzel – a többi között – a hazai gyártású műsorszámok létrejöttét ösztönző új pénzügyi források bevonásának lehetőségét is megteremtette a médiavállalkozások számára, engedélyezte a termékmegjelenítést.

Egyes vélemények szerint a televíziós szpotok továbbélését a termékmegjelenítés hivatott biztosítani. A hazai televíziók még csak most ismerkednek az új technikával, hiszen a korábbi szabályozás nem tette lehetővé a termékmegjelenítés alkalmazását, illetve csak fikciós műsorszámokban, az életszerűség határán belül tűrte el. Szakértők szerint a termékmegjelenítés engedélyezése hosszú távon fogja kifejteni hatását a televíziók bevételeit illetően, gyors változásokat egyelőre nem prognosztizálnak.

 

Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság

Szóvivői iroda

Cím: 1015 Budapest, Ostrom u. 23-25.

Telefon: (36 1) 457 7945

E-mail: sajto@nmhh.hu

Web: www.nmhh.hu | www.mediatanacs.hu

Blog: http://mediatanacs.blog.hu

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon:

az NMHH a Facebookon | a Médiatanács a Facebookon

Iratkozzon fel YouTube-csatornánkra:

az NMHH YouTube-csatornája | a Médiatanács YouTube-csatornája