Megnyílt Bűvösvölgy, Magyarország első médiaértés-oktató központja

Közzétéve: 2014. május 15.

Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke és Doncsev András, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára ünnepélyes keretek között nyitotta meg Bűvösvölgyet, az első hazai médiaértés-oktató központot csütörtökön Budapesten.

Karas Monika és Doncsev András a Bűvösvölgy ünnepélyes megnyitóján (587x327px)

Karas Monika és Doncsev András a szalagátvágás után | Fotók: Sebestyén Gábor

A központ működtetése a TÁMOP-3.1.14-12-2013-0001 számú, „A Jövő tudatos médiafogyasztói – médiaműveltség és médiatudatosság elterjesztése” című projekt támogatásával valósul meg.

A központban élményalapú oktatási formában személyes tapasztalatszerzés során sajátítja el a 9 és 16 év közötti korosztály a média értelmezését és használatát elősegítő új készségeket. Bűvösvölgyben lehetőség nyílik átfogó ismeretek közvetítésére a fiatal generációnak a média működéséről, megértetni annak előnyös és hátrányos befolyásoló erejét egyaránt.

Az évente több ezer diák fogadására készült és megnyitott médiaértés-oktató központ egyedülálló kezdeményezés a gyermekek és fiatal diákok virtuális téren kívüli személyes, még médián kívüli megszólítására és elérésére a professzionális médiaeszközökkel ellátott modern stúdiókban. A központ életre hívása a hatóságnak azon a felelős elgondolásán nyugszik, hogy a most felnövekvő generációnak útmutatást adjon a globalizált virtuális térben való eligazodáshoz. A különböző médiaműfajok szerint gondosan felépített foglalkozások vezetői a fiatalokat a modern eszközök felelősségtudatos használatára ösztönzik, felhívják figyelmüket az azokban rejlő kiváló ismeretszerzési lehetőségekre, ugyanakkor az ismeretlen veszélyforrásokra is.

A megnyitón Karas Monika kihangsúlyozta, hogy Bűvösvölgyben útravalót kapnak a diákok ahhoz, hogy eligazodjanak a virtuális térben.

Karas Monika beszédet mond a Bűvösvölgy médiaértés-oktató központ megnyitóján (285x420px)„Az interaktív foglalkozások egy gondolkodásformáló programmá állnak össze, amely nem tilt, hanem megenged, és helyes használatra tanít” – emelte ki az NMHH vezetője, aki elmondta, hogy Bűvösvölgy alapvető feladata a média működésének és a tartalomkészítés folyamatának a megértésén túl az , hogy – a pedagógusok aktív bevonásával – magabiztos kétkedéssel és egészséges kritikával vértezze fel a gyermekeket az önvédelemre a mediatizált mindennapokban. Az elnök állást foglalt a globális gondolkodás, lokális cselekvés elve mellett: a magyar hatóság vezetőjeként globális struktúrában szükséges gondolkodni, mert a virtuális térben nincsenek többé határok, de az is elvárható, hogy a hatóság felelősséget vállalva a felnövekvő generációkért tapasztalatait Magyarországon kamatoztassa.

Doncsev András beszédében kiemelte: Bűvösvölggyel nem csupán két szervezet köt megállapodást, ennél jóval többről van szó. Az NMHH biztosítja a legmodernebb eszközöket, melyek segítségével felkészíti a fiatalokat a virtuális térben felmerülő kihívásokra, míg az Emberi Erőforrások Minisztériuma a nevelés, oktatás – ezen belül is mindenekelőtt az igencsak erősítendő digitális kompetencia-fejlesztés – mellett az emberséget. Mindkettő nélkülözhetetlen, hiszen az ismeretek átadását lehet ugyan modern technikával helyettesíteni, de a pedagógusok szíve, a jóról és a rosszról alkotott véleménye nélkül a modern technika vagy a rossz gazdánk vagy a gyűlölt ellenségünk lesz. Ezért ebben a feladatban a pedagógusok szerepe mindenképpen meghatározó, kulcsfontosságú lesz.

A fővárosi Hűvösvölgyi út 95. alatt található Bűvösvölgy professzionális eszközparkját a legnagyobb magyar hírközlési és médiaszolgáltatók közreműködésével alakították ki. A példaértékű összefogást követően az NMHH hat téma köré szervezte a foglalkozásokat az újságszerkesztéstől a reklámtrükkökön keresztül a mobilkommunikációig. A sajtóstúdióban a gyerekek megszerkeszthetik saját magazinjukat, megtanulják, mi a hírérték. A híradóteremben megismerkednek a greenboxtechnikával és a hírolvasás, az időjárás-jelentés kulisszatitkaival. A reklámblokkban a Bűvösvölgy saját márkája, a Csoda-termékcsalád népszerűsítésén keresztül sajátítják el a hatástechnikákat. A rádiós szekcióban egy profi hangstúdiót próbálhatnak ki, és a filmek szinkronizálásának rejtelmeibe is belekóstolhatnak. Az internetes foglalkozáson stratégiai játékok, kvízek mutatják meg, hogy lehet tudatosan és biztonságosan használni a világhálót, illetve az okoseszközöket anélkül, hogy személyes adataikat meggondolatlanul kiszolgáltatnák. A ház június 13-ig tesztüzemben működik, az iskolai nyári szünetben gyermekotthonokból érkező táborozó gyerekcsoportokat is fogad majd.

Bűvösvölgy – az NMHH és partnereinek képviselői a megnyitón (587x391px)

Az NMHH elnöke (alsó sor, balról a harmadik) a partnerek képviselőinek társaságában

Az oktatóközpont a pedagógusoknak is nyújt továbbképzési lehetőséget, amelyre az ország minden pontjáról várják majd tanárok jelentkezését. Az akkreditált pedagógusképzési anyagok a Nemzeti Alaptanterv célkitűzéseit szem előtt tartva a következő témákat fedik le: médiaértési alapismeretek; a digitális társadalom kultúrája; a digitális készségek, a digitális biztonság és közbizalom; a tudatos médiafogyasztási szokások kialakítása; a médiakultúra elsajátítása; a tudatos fogyasztói kultúra; valamint a tudatos és felelős állampolgári magatartás.

A Bűvösvölgy média- és hírközlési területen működő partnerei közé tartozik az MTVA, az Index, az Invitel, a Microsoft, a Nokia, az Origo, az RTL Klub, a Telekom, a Telenor, a TV2, a UPC és a Vodafone. Az állami és társadalmi szervezetek közül az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az NMHH Internet Hotline szolgáltatása, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, a Tévézz okosan! program és a Vizuális Világ Alapítvány nyújt támogatást. Az NMHH médiaértés-oktató központjába szervezett csoportok jelentkezhetnek majd, további információ a www.buvosvolgy.hu oldalon érhető el.