Tájékozódjon, mielőtt előfizet vagy díjcsomagot vált!

Legutóbb frissítve: 2017. július 6.

A telefonszolgáltatók egyre szaporodó ajánlatai között nehéz megtalálni azt a díjcsomagot, amely legjobban szolgálja a fogyasztók igényeit, legyen az olcsóbb beszélgetés vagy nagyobb adatforgalom. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az átlagos havi költségmutatóval (ÁHK) segíthet eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák, valamint a szolgáltatók kínálata között.

A telefonszolgáltatók egyre szaporodó ajánlatai között nehéz megtalálni azt a díjcsomagot, amely legjobban szolgálja a fogyasztók igényeit, legyen az olcsóbb beszélgetés vagy nagyobb adatforgalom. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az átlagos havi költségmutatóval (ÁHK) segíthet eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák, valamint a szolgáltatók kínálata között.

Felgyorsult digitális világunkban a távközlési szolgáltatások fejlődésével egyre több termék és szolgáltatás jelenik meg a piacon. A szolgáltatók által kínált mobil és vezetékes telefoncsomagok díjelemei, feltételei igen különbözőek és a megfelelő előfizetés kiválasztása nem könnyű feladat a fogyasztók számára. Nem egyszerű továbbá az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF), illetve a szolgáltatók honlapjainak információi alapján megbecsülni, hogy milyen havi összeget jelent egy-egy tarifacsomag használata a felhasználó számára. Az NMHH az átlagos havi költségmutató (ÁHK) kidolgozásával segít válaszolni arra a kérdésre, hogy „Mennyibe kerülne havonta egy átlagos fogyasztónak a választott szolgáltatás?”.

Az ÁHK – a szolgáltatók honlapján publikált tarifák és az ÁSZF-ekben szereplő kondíciók alapján – praktikusan egyetlen számadattal mutatja meg, hogy egy átlagos fogyasztónak mennyibe kerülne havonta a mobil-, illetve vezetékes telefon díjcsomagok használata. A telefonszolgáltatók által megadott forgalmi adatok alapján képzett átlagos telefonhasználati szerkezet egy tájékoztató jellegű összehasonlítási alap, a valóságban az egyes felhasználók telefonhasználata általában eltér az átlagtól.

Az átlagos magyar fogyasztó telefonálási szerkezete (ld. a lentebbi táblázatban) azt mutatja, hogy havonta hányszor kezdeményez hívást, milyen irányba (saját hálózat, vezetékes, mobil, nemzetközi), milyen napszakban (csúcsidőben vagy azon kívül), illetve milyen hosszan (hány percig) telefonál.

  • A vezetékes telefont használó átlagosan havonta 23-szor kezdeményez hívást, összesen több mint 2 órát (128 perc) beszél, egy hívása átlag 5,6 percig tart.
  • A feltöltőkártyás mobiltelefont használó átlagosan havonta 15-ször kezdeményez hívást, összesen alig fél órát (28 perc) beszél, 3 db SMS-t küld, és egy hívása átlag 1,8 percig tart.
  • Az előfizetéses mobiltelefont használó átlagosan havonta 73-szor kezdeményez hívást, összesen 3 és háromnegyed órát (225 perc) beszél, 18 db SMS-t küld, és egy hívása átlag 3 percig tart.

Az NMHH a szolgáltatók publikált kedvezményeit (havidíj lebeszélhetősége, hűségvállalással járó havidíjcsökkentés, opciók, csomagajánlatok) vette figyelembe az ÁHK számítások során.

A költségmutatók az alábbi szerkezetben érhetők el honlapunkon

  • Vezetékes telefon
  • Mobil – előfizetéses
  • Mobil – feltöltőkártyás

Ezekben az alrovatokban rendszeresen, szolgáltatónként közli az NMHH a legfrissebb költségmutatókat.

A hatóság a költségmutatókat grafikonos és táblázatos formában is közzéteszi. A táblázat az összes számításba vehető előfizetésfajtát tartalmazza, míg az infografikák a kedvezmények nélküli havi költséget és a maximális kedvezménnyel elérhető legkisebb havi költséget mutatják.

Ha valaki az ismertetett átlagokhoz hasonló megoszlással, időtartamban és mennyiségben telefonál, illetve küld SMS-t, akkor megközelítőleg az ÁHK értékének megfelelő havi kiadással kalkulálhat. Aki az átlagosnál többet, illetve kevesebbet használja a telefont, az értelemszerűen többet, illetve kevesebbet is fizet, kivéve az átalánydíjas vagy „lebeszélhető” konstrukciójú díjcsomagok használóit. A szolgáltatók ugyanakkor az ÁSZF-ekben és a honlapon meghirdetetteken felül is nyújthatnak időszakos engedményeket, amelyek mérsékelhetik a havi költségeket, mivel rendkívül sokféle tarifacsomagot és kedvezményt kínálnak a felhasználók eltérő igényeinek kielégítésére. Különösen előnyös lehet a különféle szolgáltatások kombinált csomagban történő igénybevétele, amellyel további kedvezmények érhetők el.

Az átlagos havi költségmutató tájékoztató jellegű, az átlagos hívási szokásokat és a kínált díjcsomagok főbb jellemzőit veszi figyelembe. A telefonszolgáltatások megrendelése előtt érdemes informálódni a szolgáltatóknál is.

Továbbá, amennyiben új előfizetői csomagot keres vagy váltani szeretne, látogasson el a tantusz.nmhh.hu oldalra, amely további információkkal segít eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák között, valamint bemutatja a szolgáltatók kombinált csomagkínálatát is!

Az átlagos hazai hívásszerkezet (a szolgáltatók 2016. évi adatai alapján)

Vezetékes telefonforgalom

Hívásirány

Hívásmennyiség (perc)

Ebből csúcsidős (perc)

Helyi, hálózaton belüli

52

23

Helyi, hálózaton kívüli

20

9

Távolsági, hálózaton belüli

18

7

Távolsági, hálózaton kívüli

14

5

Mobil hálózati

23

12

Nemzetközi

1

 –

Összesen

128

56

Mobil feltöltőkártyás telefon forgalom

Hívásirány

Hívásmennyiség (perc)

Ebből csúcsidős (perc)

Saját hálózaton belüli

18

11

Más mobil hálózati

7

5

Vezetékes hálózati

2

1

Roaming

1

 

Összesen

28

 

Mobil előfizetéses telefon forgalom

Hívásirány

Hívásmennyiség (perc)

Saját hálózaton belüli

126

Más mobil hálózati

79

Vezetékes hálózati

9

Nemzetközi

1

Roaming

10

Összesen

225