Hírközlési bírság a telekomos eszközök jogsértő és kényelmetlen visszavétele miatt

Közzétéve: 2016. november 15.

Nemcsak pénzt, de időt, fáradságot is spórolhatnak a Telekom előfizetői a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tizenöt millió forintos pénzbírsággal járó eljárásának eredményeként. A fogyasztók a korábbiakkal ellentétben most már a Telekom minden ügyfélszolgálatán leadhatják a szolgáltatáshoz szükséges eszközöket: a set top boxokat, routereket és azok tartozékait. A vizsgálat szerint a szolgáltató több esetben jogsértően fizettetett az ügyfelekkel kártérítést is. A hatóság a bírság kiszabása mellett a jogsértések megszüntetésére kötelezte a szolgáltatót, amely együttműködően és konstruktívan változtatott eddigi gyakorlatán.

A Telekom az általános szerződési feltételei (ÁSZF) és a jogszabályok alapján fix összegű, úgynevezett átalány-kártérítést számíthat fel, ha az előfizető a szerződés megszűnése után nem adja vissza a rendelkezésére bocsátott, a szolgáltató tulajdonában álló technikai eszközt, legyen az set top box, router vagy azok tartozékai. A szolgáltató azonban sorozatosan olyan készülékek miatt is átalány-kártérítéseket követelt a fogyasztóktól, amelyeket valójában korábban már leadtak a Telekomnak. Ezzel 2013. augusztus 5. és 2015. április 22. között legalább 468 esetben eltért az általános szerződési feltételeitől, és az NMHH október 26-ai határozata szerint jogsértést követett el. A Telekom jogszabályt sértett azzal is, hogy a helyszíni ellenőrzéseken hét ügyfélszolgálati helyszínből hat esetében nem tette lehetővé a technikai eszközök személyes leadását.

Mit írt elő a hatóság?

Az NMHH – tizenötmillió forintos bírság kiszabása mellett – kötelezte a szolgáltatót a jogsértések megszüntetésére, és intézkedési terv kidolgozását írta elő, amelyben a szolgáltatónak rendelkeznie kell arról, hogyan és mikor kompenzálja a megkárosított ügyfeleket. Emellett a Telekomnak felül kell vizsgálnia a 2016. március 30-át megelőző egy évben kibocsátott átalány-kártérítési számláit is. A bírság összegének megállapításánál a hatóság figyelembe vette az eset összes körülményét, többek között az érintett előfizetők nagy számát, az ismételt jogsértést, az okozott érdeksérelmet, de enyhítő körülményként azt is, hogy a Telekom az eljárás alatt folyamatosan együttműködött a hatósággal.

Előzmények

A hatóság a Magyar Telekom kártérítés felszámításával, valamint technikai eszköz visszavételével összefüggő gyakorlatát 2013 óta hat alkalommal találta jogsértőnek, emiatt összesen 12 millió forintra bírságolta a szolgáltatót, és kötelezte, hogy az ÁSZF-ében foglaltak alapján járjon el.  

A fogyasztók jogainak kibővítésére tavaly decemberben lépett életbe az a hírközlési előfizetői szerződésekről szóló NMHH-rendelet, amely erősíti a felhasználók érdekvédelmét és csökkenti a fogyasztók szerződéseknek való kiszolgáltatottságát. A rendelet betartását a hatóság rendszeresen vizsgálja, ezek között volt idén márciusban egy több százezer inviteles ügyfél jogbiztonsága érdekében lefolytatott eljárás az egyoldalúan emelt havi- és forgalmi díjak kompenzálására a telefon-, az internet- és a tévé-előfizetések körében.