A feltöltőkártyás mobiltelefont használóknak idén is egyeztetniük kell adataikat szolgáltatójukkal
Az előfizetőknek törvényi előírás alapján idén is kötelező az adategyeztetés szolgáltatójukkal, amennyiben előrefizetős SIM-kártyát használnak. Ha figyelmen kívül hagyják a szolgáltatóktól idén érkező, erre vonatkozó SMS-eket – és így elmulasztják az adategyeztetést –, akkor kártyáikra megszűnhet az előfizetés. Az idei adategyeztetés határideje minden kártyatulajdonos számára más és más, hiszen attól függ, ki mikor kötötte meg a szerződését. Az adategyeztetést a szerződéskötéstől számított fordulónapig kell elvégezni.
A hírközlési törvény szerint 2017-ben június 30-ig, majd azután évente kell szolgáltatójukkal egyeztetniük adataikat a feltöltőkártyás előfizetéssel rendelkezőknek. Aki annak idején év elején kötött szerződést a szolgáltatójával, annak az idei egyeztetés már most aktuális lehet, hiszen 2018-tól az adminisztrációt a szerződéskötéstől számított fordulónapig kell intézni. Ez mindenkinél eltérő időpontot jelent annak függvényében, hogy ki mikor kötött szerződést, vagyis az adategyeztetések ez évtől folyamatosan zajlanak. A tavalyi számok alapján idén körülbelül 3,5 millió SIM-kártya adategyeztetése várható.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság arra kéri az előrefizetős SIM-kártyás ügyfeleket, hogy ha a szolgáltatójuk SMS-ben értesíti őket az aktuális adategyeztetésről, tegyenek ennek eleget a törvényi előírásoknak megfelelően – annak ellenére, hogy a tavalyi adminisztráció óta még nem telt el egy év. Azokat az előrefizetős kártyákat, amelyekre nem történik meg határidőben az adategyeztetés, a szolgáltatóknak ki kell kapcsolniuk. Az adategyeztetés mindhárom nagy szolgáltatónál online is elvégezhető a cégek honlapján. Fontos, hogy csak a szolgáltató SMS-es értesítése után kell elvégezni az adategyeztetést.
1. Hány feltöltőkártyás előfizetése lehet egy személynek?
Egy egyéni előfizetőnek – mobilszolgáltatónként – legfeljebb tíz, egy üzleti előfizetőnek pedig maximum ötven előre fizetős mobiltelefon SIM-kártyája (feltöltőkártyás előfizetése) lehet az NMHH-rendelet alapján.
2. Változik-e, hogy hol lehet előre fizetett SIM-kártyát vásárolni, egyenleget feltölteni?
Nem, itt változatlan a szabályozás: ugyanazokon az árusítóhelyeken lehet az előfizetéseket megvásárolni (pl. szolgáltatók üzletei, diszkontáruházak, benzinkutak), és az egyenleget feltölteni.
3. Az előfizető tartja észben, hogy egyeztetnie kell az adatait, vagy jelez a szolgáltató?
A szolgáltató minden esetben értesítést küld az adategyeztetés szükségességéről SMS-ben, az adategyeztetés csak ezután végezhető el. Új szerződés megkötésekor a szolgáltató – ahogy eddig is – eleve egyezteti az ügyféllel az adatokat még a szolgáltatásnyújtás megkezdése előtt. Az viszont már az előfizető felelőssége, hogy szolgáltató értesítése után ne felejtse el megadni az adatait az egyeztetéshez.
4. Milyen határidővel kell a szolgáltatónak az adatokat egyeztetnie az érintett ügyfeleivel?
A hírközlési törvény szerint évente kell szolgáltatójukkal egyeztetniük adataikat a feltöltőkártyás előfizetéssel rendelkezőknek. Fontos, hogy 2018-tól az adminisztrációt a szerződéskötéstől számított fordulónapig kell intézni. Ez mindenkinél eltérő időpontot jelent annak függvényében, hogy ki mikor kötött szerződést, vagyis az adategyeztetések az év elejétől folyamatosan zajlanak.
5. Be kell menni személyesen az adategyeztetéshez?
Nem kell bemenni személyesen a szolgáltatóhoz egyeztetni, ha magyar állampolgár a feltöltőkártyás előfizető, és van magyar személyazonosításra alkalmas hatósági igazolványa (személyi igazolványa, jogosítványa, útlevele). A szolgáltatónak elég, ha telefonon, e-mailben vagy más, általa meghatározott módon elkéri a feltöltőkártyás szerződést aláíró személy hatósági igazolványának adatait, és annak érvényességét ellenőrzi az állami nyilvántartásban. Ezt az ellenőrzést jelenleg is bárki kipróbálhatja a https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/OkmanyErvenyessegLekerdezes.xhtml címen.
Azoknak a külföldieknek kell bemenniük személyes adategyeztetésre, akik nem rendelkeznek magyar személyazonosításra alkalmas hatósági igazolvánnyal, mert egy másik ország által kiállított hatósági igazolványt nem lehet a hazai nyilvántartásban ellenőrizni. Ők kötelesek személyesen bemutatni a beutazásra vagy tartózkodásra jogosító okmányukat a szolgáltatónál.
6. Mi történik a határidő után?
Ha az előfizető személyazonosságának ellenőrzése eddig az időpontig nem történik meg, akkor az előfizető valamennyi ilyen típusú szerződése megszűnik a határidő lejártakor, tehát egy feltöltős SIM-kártyát sem használhat.
Ha az adategyeztetés sikeres, akkor az előfizetőnek legközelebb a nyilatkozattételhez képest egy év múlva kell majd ismét egyeztetnie adatait a szolgáltatóval. Erről a szolgáltatója majd külön előzetes értesítést küld.
7. Csak egyszer vagy többször is kötelező az adategyeztetés?
Az adategyeztetést évente el kell végezni, de legfeljebb egyszer. Új előfizetéskor még a szerződés megkötése előtt, majd évente egyszer kötelező az adategyeztetés.
8. Miért van a szükség az új szabályozásra?
A törvénymódosításnak köszönhetően egyrészt korlátozható, hogy személyek vagy cégek az életszerűnél nagyobb mennyiségű SIM-kártyás előfizetéseket kössenek, és azokat tovább értékesítsék, másrészt a gördülékenyebb ügyintézéshez is szükség van az előfizetők minél pontosabb beazonosítására, ahogyan az a különböző közműszolgáltatásoknál – pl. gáz- vagy áramszolgáltatók – már bevett módszer.
9. A szolgáltatótól személyesen is megkereshetnek adategyeztetésre?
Fontos tudni, hogy a szolgáltató nem veszi fel személyesen az ügyfelekkel a kapcsolatot a lakásukon vagy a munkahelyükön az adategyeztetés miatt. Az ilyen személyes megkeresések valószínűleg rossz szándékúak. Ha bizonytalan a megkeresés valódiságával kapcsolatban, vegye fel a kapcsolatot szolgáltatójával.
+1 Hol érhető el a rendelet eredeti szövege?
A rendelet szövege az NMHH honlapján is olvasható (lásd a lentebb, a Kapcsolódó tartalmak címszó alatt.
További információk a szolgáltatók honlapján találhatóak: