Az NMHH hatásköre az országgyűlési választások kampányidőszakában közzétett médiatartalmakkal kapcsolatban
Magyarország köztársasági elnöke 2022. április 3-ra tűzte ki az országgyűlési képviselők 2022. évi választását. A választási kampányidőszak 2022. február 12-től 2022. április 3-án 19.00 óráig tart.
A politikai reklám esetében a jogi szabályozás tartalmilag és hatáskörileg is elkülöníti a közzététellel kapcsolatos általános médiajogi szabályokat a választási eljáráshoz kapcsolódó speciális előírásoktól és csak az előbbi, az Mttv. 32. §-ában rögzített általános szabályok tekintetében biztosít a Médiatanács számára hatáskört.
A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvénnyel, továbbá a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvénnyel összefüggő kérdésekben a Nemzeti Választási Bizottság, illetve a Nemzeti Választási Iroda rendelkezik hatáskörrel.
Az Mttv. 32. § (1) bekezdése szerint a politikai reklám közzétételének megrendelője, továbbá az, akinek ezek közzétételéhez érdeke fűződik a közzététel időpontja kivételével nem gyakorolhat szerkesztői befolyást a médiaszolgáltatásra.
Az Mttv. 32. § (3) bekezdése értelmében választási kampányidőszakban a választási eljárásról szóló törvény szabályai szerint lehet politikai reklámot médiaszolgáltatásban közzétenni. Választási kampányidőszakon kívül politikai reklám kizárólag már elrendelt népszavazással összefüggésben közölhető. A politikai reklám tartalmáért a médiaszolgáltató nem felel. Amennyiben a politikai reklám közzétételére irányuló igény megfelel a választási eljárásról szóló törvényben foglaltaknak, úgy mérlegelés nélkül köteles közzétenni azt.
Az Mttv. 32. § (2) és (4) bekezdése alapján a politikai reklámnak azonnal felismerhetőnek és más médiatartalmaktól – optikai és akusztikus módon történő figyelemfelhívással – megkülönböztethetőnek kell lennie, továbbá a politikai reklám megrendelőjét egyértelműen meg kell nevezni.