A Facebook és a hírek világa

Közzétéve: 2016. május 20.

Az utóbbi időben több ízben került terítékre a Facebook és az oldal hírszűrő politikája. Először arról jelentek meg sajtóhírek, hogy az oldal tudatosan szűri a jobboldali híreket az aktuálisan felkapott témákat jegyző „Trending Topics” listájából, majd később egy belső hiba folytán bizonyos kiadók Facebook oldalai nem tudtak közzétenni híreket az oldalon. Míg utóbbi csak egy átmeneti, és előre nem tervezett akadálya volt a hírek felhasználókhoz való eljutásának, előbbi, vagyis a Trending témák tudatos szűrése viszont igen komoly kérdéseket vet fel az oldal működésével kapcsolatban.

fb

Kép forrása

A Gizmodo korábbi Facebook dolgozók beszámolóira hivatkozva május elején írt arról, hogy az oldal szerkesztői ténylegesen beleavatkoznak az egyelőre hazánkban nem elérhető felkapott témák listájába, holott elméletben a Trending Topics célja pont az lenne, hogy megmutassa mi az, amiről a legtöbben beszélnek az oldalon. A cikk szerint bizonyos (főként konzervatív) témák vagy megszólalók nem kerültek be a listába, hiába voltak népszerűek, míg máskor olyan témák is felkerültek a listára, amelyekről valójában nem sok ember beszélt. A cikk megjelenése után John Thune republikánus szenátor is felszólította a Facebookot, hogy reagáljon az ellene felhozott vádakra, és tisztázza, hogy miért szűri a konzervatív tartalmat a Trending témák közül.

A hírre reagálva a Facebook tagadta, hogy a hírek lajstromozásánál elfogultak lennének bizonyos témák vagy vélemények irányába, elmondásuk szerint "szigorú szabályok vonatkoznak arra, mi kerülhet a trendtémák közé, semlegesen és elfogulatlanul. A szabályok nem engedik meg, hogy a hírekkel foglalkozó részleg politikai alapon szelektáljon a témák között, és azt sem, hogy egyik, vagy másik nézőpontot előnyben részesítsék. Nem megengedett az sem, hogy bármelyik hírforrás kimaradjon a trending topikok közül."

A Guardian ezek után hozzájutott egy kiszivárgott belső dokumentumhoz, mely alapján egyértelművé vált, hogy a korábban állítottakkal ellentétben egy kis szerkesztői csapat dönt az aktuális Trending témákról. A legfontosabb témákat az alapján határozzák meg, hogy kiemelt hírként kezeli-e legalább 5 a Facebook által kiemelt 10 hírportálból (BBC News, CNN, Fox News, The Guardian, NBC News, The New York Times, USA Today, The Wall Street Journal, Washington Post, Yahoo News, Yahoo). Emellett a cégnek van egy több mint 1.000 megbízható forrást tartalmazó listája, amelyek közül szemezgetnek a Trending témákhoz. A Guardian cikkében az Associated Press gyakorlatához hasonlítja a szerkesztői mechanizmust, hozzátéve, hogy voltaképpen ezzel a Facebook a világ legnagyobb hírügynökségévé vált.

A dokumentum nem támasztja alá, hogy bármilyen ideológia mentén szűrték volna a megjelenített híreket, csupán azt bizonyítja, hogy mégsem algoritmus, hanem szerkesztői döntés eredménye az, hogy mely cikkek lesznek felkapottak a Facebookon. Ennek ellenére egyre többen vádolják elfogultsággal az Trending oldal szerkesztőit, és azt követelik, hogy a cég hozza nyilvánosságra annak teljes működési mechanizmusát, hiszen megdőlni látszik a Facebook korábban oly büszkén hirdetett elfogulatlansága.

A Facebook végül nyilvánosságra hozta a Trending témák kiválogatásának módszerét is. Eszerint első körben egy algoritmus azonosítja, hogy mi az, amiről a felhasználók feltűnően sokat posztolnak, majd ugyanez az algoritmus megvizsgálja az említett weboldalakat, hogy olyan híreket is felvehessenek a listába amiről az emberek még nem kezdtek el beszélni. A hírek ezek után kerülnek a szerkesztők elé, akik bizonyos szempontok alapján megvizsgálják, szűrik és kategorizálják a híreket, majd ezeket keresztülengedik egy újabb algoritmuson, amely személyre szabja azt az egyes felhasználók számára.

Szerdán Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója és vezérigazgatója találkozott több konzervatív vezető személyiséggel, többek közt a CNN vagy a Fox News riporterével, valamint Donald Trump kampányfőnökével. Igyekezett megnyugtatni őket a kialakult helyzettel kapcsolatban, valamint körbevezette őket a Facebook központjában. A találkozót a jelenlévők többsége igen produktívnak értékelte, Arthur Brooks, az egyik résztvevő például ezt írta a találkozóról saját Facebook-oldalán: „A Facebooknál tisztában vannak vele, hogy rengeteg konzervatív-amerikai felháborodott, amikor azt olvasta, hogy az oldal alkalmazottjai cenzúrázhatják a konzervatívnak ítélt tartalmakat. Tárgyaltunk a lehetséges megoldásokról és stratégiákról, amellyel megakadályozható lehet a jövőben a szándékos és a nem tudatos cenzúra egyaránt.”

A mostani esetnek talán nagyobb a füstje, mint a lángja, hiszen ha valóban igaz, amit a Facebook, és a cég korábbi alkalmazottjai állítanak, nincsen szó bizonyos vélemények tudatos és akaratos szűréséről (pláne nem az egész közösségi oldalra kiterjedően), csupán bebizonyosodott, hogy a látszat ellenére, a közösségi oldal valóban végez szerkesztői tevékenységet. Korábban már több blogbejegyzésben foglalkoztunk a Facebook szűrési és cenzúrázási kérdéseivel, ez idáig azonban a visszaélések többsége csupán az algoritmusok számlájára volt írható. Most azonban mindenki számára világossá vált, hogy a cégnek hatalmas befolyása lehet a demokratikus közvélemény kialakításában.

A botrány utáni felmérések alapján a Facebookot továbbra is megbízható hírforrásként kezeli a legtöbb felhasználó. Ha azonban nem nyilatkozik egy korábbi dolgozó az állítólagos visszaélésekről, a közvélemény soha nem tudta volna meg, hogy a Trending témákat nem egy pártatlan algoritmus rendezni, hanem hús-vér szerkesztők. Ez pedig két komoly kérdést vet fel: egyrészt vajon fogjuk-e tudni valaha, hogy hogyan működik a Facebook, hiszen az oldal működési mechanizmusai egyáltalán nem átláthatóak. Másrészt pedig elgondolkodtató, hogy valójában van-e bármilyen jogi kötelezettsége a Facebooknak azt illetően, hogy valóban pártatlannak kell lennie „hírszerkesztő” tevékenysége során. A válasz talán még ijesztőbb, hiszen jelenleg mindkét kérdésre nemmel felelhetünk. Ez pedig a jövőben olyan problémákhoz is vezethet, amelyek messze túlmutatnak azon, hogy vajon mi éppen a felkapott téma a közösségi oldalon.