Az intim képpel való visszaélés nem az áldozat hibája, az Internet Hotline pedig segít

Közzétéve: 2024. június 26.

Az Internet Hotline (IH) 2023-ban 2047 bejelentést kezelt, ezek 42 százaléka gyermekkel szembeni szexuális bántalmazást ábrázoló tartalmakkal kapcsolatban érkezett. 2023-ban is súlyos problémát jelentettek a felnőttek intim képeivel való visszaélések, ugyanakkor a korábbi évekhez képest jelentősen nőtt az IH segítségét kérő szülők száma. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyermekek jellemzően inkább egyedül oldják meg a problémáikat, nem kérnek segítséget, és továbbra is gyakori körükben az áldozathibáztatás. Az IH tavaly 4500 oktatási intézménybe juttatta el az Integrált Jogvédelmi Szolgálattal közös üzenetét: a védelem online is megillet!

Az Internet Hotline jogsegélyszolgálat 2011 óta működik az NMHH égisze alatt, és azóta már több mint 18 000 bejelentést kezelt. Az NMHH Hivatala által fenntartott hotline összesen nyolc kategóriában fogad jelzéseket interneten elérhető – a bejelentő által feltételezetten jogsértő vagy kiskorúakra káros tartalmakról – űrlapon keresztül vagy e-mailben az internethotline@internethotline.hu e-mail-címen.

Aranyosné dr. Börcs Janka, az NMHH főigazgatója

2019 óta változatlan tendencia, hogy a gyermekpornográfia kategóriában érkezik a legtöbb jelzés az IH-hoz. Az IH egyik fő üzenete, hogy mindannyiunknak fontos szerepünk és felelősségünk van a gyermekek online szexuális bántalmazása elleni küzdelemben, ezért arra kéri a felhasználókat, hogy ne menjenek el szó nélkül az ilyen tartalmak mellett, hanem forduljanak bizalommal a jogsegélyszolgálathoz!

A hotline elemzőinek tapasztalata szerint súlyos problémát jelent a felnőttek intim képeivel való visszaélés is. Elsősorban nők képeivel élnek vissza, de egyre több a férfi bejelentő is. A hozzájárulás nélkül közétett tartalom kategóriában mind a bejelentésszám, mind az arányszám nőtt a 2022-es adatokhoz képest, utóbbi 10 százalékról 14 százalékra ugrott. A kategórián belül kiemelkedően magas volt az intim képpel történő visszaélések aránya: 2023-ban az ide érkező összes bejelentés harmadát, 32 százalékot, míg 2022-ben 39 százalékot tettek ki. Az IH azt üzeni minden érintettnek, hogy az intim képpel való visszaélés nem az áldozat hibája, továbbá szeretné felhívni az áldozatok figyelmét arra, hogy nincsenek egyedül az online térben: az IH-hoz tudnak fordulni.

Dr. Csalár Dorina, az Internet Hotline osztályvezetője

Dr. Csalár Dorina, az IH osztályvezetője szerint a korábbi évekhez képest a bejelentések egyre komolyabb és egyre összetettebb ügyekről érkeznek, jellemző továbbá, hogy egyre több szülő kér segítséget a gyermekét érintő online sérelemmel kapcsolatban.

Az NMHH és azon belül az IH is elkötelezett a fiatalok védelmében, ezért egyre nagyobb hangsúlyt fordít az online bántalmazásokkal kapcsolatos edukációra – szakembereik rendszeresen jelen vannak gyermektáborokban, iskolákban, szakmai rendezvényeken és konferenciákon. 2023-ban az IH tudatosságnövelő tevékenységével 1700 embert ért el személyesen, akik közül több mint ezer volt gyermek. Az Internet Hotline munkatársainak a gyermekekkel folytatott beszélgetéseik során szerzett legfontosabb tapasztalata, hogy körükben erősen jelen van az áldozathibáztatás problémája, ami jelentősen növeli az áldozat szégyenérzetét, ezzel hátráltatva a segítségkérésben. A másik jellemző hozzáállás, hogy a gyermekek szívesebben oldják meg egyedül, felnőtt bevonása nélkül a problémáikat, azonban a felnőtt segítség bizonyos helyzetekben elkerülhetetlen és szükséges – fontos erről meggyőzni a fiatalokat is.

Az IH – szoros együttműködésben a Belügyminisztérium Integrált Jogvédelmi Szolgálatának munkatársaival – 2023 őszén jogtudatosító plakátokat juttatott el 4500 köznevelési intézménybe. A plakátok nyolc pontban hívták fel a figyelmet az online visszaélés alapjául szolgáló helyzetekre, így többek között azt erősítették a gyermekekben, hogy senki nem bánthatja őket, még online sem, senki nem közösítheti ki őket, hiszen mindannyian egyformán értékesek, és senki nem kérhet tőlük olyat, így például intim felvételt, ami számukra kellemetlen, vagy amit nem akarnak megtenni. A jogsegélyszolgálat abban bízik, hogy a gyermekekben tudatosul: jogaik az online térben is megilletik őket, létfontosságú, hogy tudják, nincsenek egyedül, bátran kérhetnek segítséget.

Az IH a hatékony és eredményes munka érdekében folyamatosan keresi a kapcsolatot a nemzetközi és hazai szakmai szervezetekkel is. Partnereik közé tartozik – többek között – a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda, a Belügyminisztérium Integrált Jogvédelmi Szolgálata, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala, az Unicef, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány és a legnagyobb közösségimédia-platformok.