Mi az Internet Hotline és miben tud segíteni?

Közzétéve: 2024. október 4.

Az Internet Hotline (IH) egy tájékoztató- és jogsegélyszolgálat, melyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Hivatala működtet 2011 óta. Az IH a biztonságos internethasználathoz fűződő közérdek védelme céljából vizsgálja az internetes visszaéléseket, ezek kapcsán pedig jogi segítséget, illetve technikai tanácsokat nyújt bejelentőinek. A közérdek védelméhez kapcsolódva az IH előadások, szakmai anyagok segítségével hívja fel a figyelmet az olyan online veszélyekre, mint a gyermekek online szexuális bántalmazása, behálózása és szexuális célú zsarolása, a kortárs online bántalmazás vagy a felnőttek intim képeivel történő visszaélés.

Az IH célja, hogy a beérkező ügyek egyedi körülményeit figyelembe véve mindig a leghatékonyabb segítséget nyújtsa bejelentőinknek. Törekszik továbbá arra is, hogy közbenjárásával a bejelentett, feltehetően internetes visszaélést megvalósító tartalmak miatt kialakult sérelmes helyzetet a tartalom- vagy a tárhelyszolgáltató minél gyorsabban orvosolja. Az IH ennek érdekében a beérkező bejelentéseket rövid, 1-5 munkanapos határidővel, számos együttműködő partner bevonásával (pl. Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda, Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány) kezeli, majd teszi meg a leghatékonyabbnak vélt intézkedést. Ebben a körben fontos hangsúlyozni, hogy az IH nem rendelkezik hatósági hatáskörrel, tehát sem magánszemélyt, sem pedig szolgáltatót nem kötelezhet intézkedés megtételére, valamint eljárása sem minősül hatósági eljárásnak.

Az IH munkatársai elkötelezettek mind a kiskorú, mind a felnőtt áldozatok védelme és az emberi jogok, valamint a gyermekek jogainak védelme, azok tiszteletben tartása mellett. A bejelentőkkel való kommunikáció során ezen elvek szerint, az ügy érzékenységére való maximális tekintettel, transzparensen végzik munkájukat annak érdekében, hogy a bejelentő számára az ügy minél megnyugtatóbban rendeződhessen.

 

Mikor fordulhatnak hozzánk?

Az IH az interneten elérhető tartalmakról fogad bejelentéseket nyolc különböző kategóriában:

  • Gyermek szexuális bántalmazását ábrázoló tartalom /gyermekpornográfia
  • Hozzájárulás nélkül közzétett tartalom
  • Online zaklatás
  • Rasszista, valamely közösség ellen uszító tartalom
  • Adathalász tartalom
  • Illegális pszichoaktív szerek népszerűsítésére, fogyasztására felhívó tartalom
  • Erőszakos illegális cselekményre felhívó, azt népszerűsítő tartalom
  • Egyéb, kiskorúakra káros tartalom

Hogyan kérhetnek segítséget?

A bejelentők az Internet Hotline weboldalán (https://nmhh.hu/internethotline/) elérhető űrlapon keresztül (https://ekapu.nmhh.hu/ugyLetrehozas/DO643119) vagy e-mailben (internethotline@internethotline.hu) tehetnek bejelentést.

Az űrlapon történő bejelentés során a bejelentőnek lehetősége van név nélkül, anonim módon is elküldeni jelzését. Ebben az esetben az IH munkatársai megvizsgálják az abban foglaltakat, visszajelzést, választ azonban nem fognak tudni küldeni a bejelentőnek.

Kiknek, hogyan és miben segítettünk eddig?

Az IH több mint 10 éves tapasztalattal rendelkezik az online tartalmak vizsgálatában, az évek során pedig több mint 18 ezer ügyet kezeltek az elemzők. 2019 óta a legtöbb bejelentés vagy együttműködő partnerektől érkező jelzés minden évben a gyermekek online szexuális bántalmazásával összefüggésben érkezett, mely tendencia várhatóan a jövőben is megmarad. Az elmúlt két év adatai alapján az ezt követő leggyakoribb bejelentési kategória az online zaklatás volt, melyet 2022-ben a hozzájárulás nélkül közzétett tartalom, míg 2023-ban az adathalász tartalom kategória követett. Érdemes még említést tenni a 2023-ban negyedik leggyakrabban előforduló bejelentési kategóriáról és online jelenségről, a hozzájárulás nélkül közzétett tartalmakról, illetve azon belül is a felnőttek intim képeivel történő visszaélés problémájáról. 2022-ben 123, míg 2023-ban 119 bejelentés érkezett ebben a kategóriában engedély nélkül közzétett intim felvételekről, ám a 2024 októberéig e jelenséggel kapcsolatban érkezett 112 bejelentés azt mutatja, hogy egyre gyakoribbá válnak ezek a visszaélések.

A bejelentők között egyre több szülő és gyermek jelenik meg, mellettük bűncselekmények felnőttkorú sértettjei, egyéb visszaélések áldozatai, és aggódó állampolgárok is megtalálhatóak. Az utóbbi évek tapasztalatai azt is mutatják, hogy a bejelentésekben foglalt ügyek egyre komplexebbek, egyre nagyobb arányban igényelnek érdemi, akár több lépésből, megkeresésből, többoldalú egyeztetésből álló ügyintézést.