Online zaklatás

Legutóbb frissítve: 2024. október 14.

Bejelentek

online zaklatás

Mit lehet bejelenteni? 

Online zaklatás kategóriában fogadjuk az olyan jelzéseket, amelyekben az online térben történő szándékos, rendszerint ismétlődő, hosszabb időn keresztül, gyakran nagy nyilvánosság előtt zajló bántalmazásról számol be az érintett. A zaklatás célja lehet az áldozat bosszantása, megalázása, megszégyenítése vagy akár a bosszú is. Ide tartozhatnak azok az üzenetek, bejegyzések is, amelyek a bejelentő személyére nézve rágalmazó, becsületsértő jellegűek lehetnek, akkor is ha nem hosszabb időn keresztül zajló zaklatásról van szó, hanem egyszeri alkalomról.

Fontos kiemelni, hogy ebben a kategóriában várjuk a kortársak közötti online bántalmazással, megfélemlítéssel kapcsolatos bejelentéseket is. A kortárs online bántalmazás vélt vagy valós erőfölényen alapszik, amelynek során az elkövető elektronikus kommunikációs eszköz útján szándékosan, ismétlődően, hosszabb időn keresztül zaklatja az áldozatot abból a célból, hogy bosszantsa, megalázza, megszégyenítse, megfélemlítse őt vagy bosszút álljon rajta. Mindez térben és időben nem korlátozott, ezért az áldozat folyamatosan ki van téve a zaklatásnak, nem csupán iskolaidőben az osztályterem falai között. Mivel a konfliktus az interneten zajlik, tehát „nagy nyilvánosság” előtt, akár pillanatok alatt egy szélesebb közösség, akár az egész iskola szemtanúvá válhat, ami nagyban növeli az áldozat szégyenérzetét.

Példák 

  • Felhasználók lejáratása, megfélemlítése, fenyegetése az online térben
  • Pletykákra épülő weboldalakkal kapcsolatos esetek
  • Hamis profilokkal, profilfeltörésekkel kapcsolatos jelzések

Mi történik a bejelentéssel?

  1. Első lépések: Első körben arra kérjük a bejelentőt, hogy amennyiben még nem tette meg, először ő maga forduljon a szolgáltatóhoz, az érintett közösségimédia-platformhoz. Ehhez minden rendelkezésére álló információt megadunk a bejelentőnek, így például a szolgáltató elérhetőségét, a bejelentésre szolgáló űrlapra mutató linket.
  2. Kapcsolatfelvétel a szolgáltatóval, közösségimédia-platformmal: Ha a bejelentő maga nem jár sikerrel és a probléma továbbra is fennáll, a bejelentő által átadott információk – így különösen az általa kezdeményezett panasz adatai – alapján felvesszük a kapcsolatot a tartalom- és/vagy tárhelyszolgáltatóval, valamint az érintett közösségimédia-platformmal, majd kérjük a sérelmezett tartalom vizsgálatát, szükség esetén eltávolítását.
    Kiskorú érintettsége, valamint intim képpel visszaélés esetén az ügy jellegére tekintettel, az Internet Hotline (a továbbiakban: IH) jár el első körben.
  3. Kapcsolattartás a bejelentővel: Minden olyan esetben, amikor a bejelentés nem anonim, azaz a bejelentő megadta e-mailes elérhetőségét, tájékoztatjuk a bejelentőt a megtett intézkedésről. Szükség esetén további információt vagy pontosítást kérünk tőle.

Mielőtt bejelentést tesz, kérjük, hogy az alábbiakat gondolja végig…

  • Ön jelezte már problémáját közvetlenül a szolgáltatónak, az érintett közösségimédia-platformnak, például a Facebooknak, az Instagramnak vagy a YouTube-nak?
  • Rendelkezik a sérelmezett tartalomra mutató konkrét URL-címmel, linkkel, ami alapján megvizsgálhatjuk a bejelentését?
  • Rendelkezésére áll más bizonyíték, például képernyőfelvétel?

Miben nem illetékes az Internet Hotline? 

Amennyiben az ügyben korábban már tett rendőrségi feljelentést és nyomozás van folyamatban, kizárólag azt követően tudunk eljárni, ha a bejelentő értesítette az illetékes rendőrkapitányságot, ahol megerősítik, hogy az IH a fentiekben részletezett eljárását lefolytathatja. Erre azért van szükség, mert a tartalom eltávolítása akadályozhatja a nyomozás sikerességét.

Releváns jogi normák 

2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről

  • 2:45. § A becsülethez és jóhírnévhez való jog
  • 2:48. § A képmáshoz és a hangfelvételhez való jog

2012. évi C. törvény a Büntető Törvénykönyvről 

  • 219. § Személyes adattal visszaélés
  • 222. § Zaklatás
  • 226. § Rágalmazás
  • 226/A. § Becsület csorbítására alkalmas hamis hang- vagy képfelvétel készítés
  • 226/B. § Becsület csorbítására alkalmas hamis hang- vagy képfelvétel nyilvánosságra hozatala
  • 227. § Becsületsértés
  • 228. § Kegyeletsértés