Az Internet Hotline DSA szerinti éves jelentése a 2024. október 25. és 2024. december 31. közötti időszakról

Közzétéve: 2025. március 31.

Az Internet Hotline 2024. október 25-én megszerezte a digitális szolgáltatások egységes piacáról és a 2000/31/EK irányelv módosításáról szóló, 2022. október 19-i (EU) 2022/2065 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: Rendelet) szerinti megbízható bejelentő státuszt, amely lehetővé teszi, hogy hatékonyabban lépjen fel az online jogsértő tartalmakkal szemben.

Megbízható bejelentőként az Internet Hotline köteles a tárgyév március 31. napjáig a honlapján közzétenni a Rendelet 22. cikk (3) bekezdése szerinti – a tárgyévet megelőző évre vonatkozó – éves jelentését.

A Rendelet értelmében a jelentésnek legalább a bejelentések számát fel kell sorolnia az alábbiak szerint kategorizálva:

  1. a tárhelyszolgáltató kiléte;
  2. a feltételezetten jogellenes, bejelentett tartalom típusa;
  3. a szolgáltató által hozott intézkedések;

Az említett jelentésnek tartalmaznia kell továbbá a megbízható bejelentő függetlenségének biztosítására bevezetett eljárások ismertetését.

Az Internet Hotline tevékenysége 2024. október 25. és december 31. között

Az Internet Hotline-hoz ebben az időszakban összesen 398 bejelentés érkezett, amelyek kapcsán az Internet Hotline 65 alkalommal fordult az érintett tárhelyszolgáltatóhoz. Ez azt jelenti, hogy az Internet Hotline a fent megjelölt időszakban összesen 65 megkeresést küldött különböző tárhelyszolgáltatóknak.

a.) a tárhelyszolgáltató kiléte szerinti megoszlás:

Az óriás platformokat (VLOP) a következőképpen érintették a bejelentések. Az Internet Hotline

16 alkalommal küldött megkeresést a legnagyobb szereplőknek:

  • Meta: 9 megkeresés
  • Google Cloud: 4 megkeresés
  • TikTok: 2 megkeresés
  • Amazon: 1 megkeresés

További 49 megkeresést küldött kisebb tárhelyszolgáltatóknak, a következő megoszlásban:

  • Cloudflare: 7 megkeresés
  • WIX: 6 megkeresés
  • Fibergrid: 4 megkeresés
  • Knownsrv: 3 megkeresés
  • Porkbun: 3 megkeresés
  • Discord: 2 megkeresés
  • Proton.me: 2 megkeresés
  • Shopify: 2 megkeresés
  • DDos-Guard: 2 megkeresés
  • Namecheap: 2 megkeresés
  • Axelhost: 1 megkeresés
  • DigitalOcean: 1 megkeresés
  • Fastly: 1 megkeresés
  • Namesilo: 1 megkeresés
  • Rackforest: 1 megkeresés
  • Telegram: 1 megkeresés
  • VShosting: 1 megkeresés
  • Ordertld: 1 megkeresés
  • ByteFlare: 1 megkeresés
  • IQWeb FZ-LLC: 1 megkeresés
  • Leaseweb: 1 megkeresés
  • Signal: 1 megkeresés
  • Enom: 1 megkeresés
  • Regton: 1 megkeresés
  • Motherless: 1 megkeresés
  • AWS: 1 megkeresés

b.) a feltételezetten jogellenes, bejelentett tartalom típusa;

A megkeresések bejelentett tartalom típusa szerinti megoszlása:

  • Hozzájárulás nélkül közzétett tartalom: 28 megkeresés (43%)
  • Adathalász tartalom: 24 megkeresés (37%)
  • Gyermekpornográfia/Gyermek online szexuális bántalmazása: 3 megkeresés (4,5%)
  • Online zaklatás: 3 megkeresés (4,5%)
  • Erőszakos, illegális cselekményre felhívó tartalom: 5 megkeresés (8%)
  • Kiskorúakra káros tartalom: 2 megkeresés (3%)

c.) a szolgáltató által hozott intézkedések;

A megkeresések 62%-ában történt érdemi intézkedés. Ez számszerűen azt jelenti, hogy a 65

megkeresésből 40 esetben intézkedett a tárhelyszolgáltató.

Az Internet Hotline érdemi intézkedésként tartja számon a következőket:

  • A tárhelyszolgáltató megvizsgálta a bejelentő által sérelmezett tartalmat, azonban a tartalom elérhető maradt: 15 megkeresés esetében
  • A tárhelyszolgáltató megvizsgálta és eltávolította a bejelentő által sérelmezett tartalmat: 15 megkeresés esetében
  • A tárhelyszolgáltató visszajelzés nélkül eltávolította a bejelentő által sérelmezett tartalmat: 9 megkeresés esetében
  • A tárhelyszolgáltató megvizsgálta a bejelentő által sérelmezett tartalmat, és annak eredményeként figyelmeztette a jogsértő módon eljáró felhasználót: 1 megkeresés esetében

A fennmaradó 25 megkeresés esetében az Internet Hotline eljárása eredménytelenül zárult, ami azt jelenti, hogy a megkeresett tárhelyszolgáltatótól nem érkezett visszajelzés, így a tartalom vizsgálatára, a tartalom eltávolításra vagy a felhasználó figyelmeztetésére nem került sor.

Az Internet Hotline függetlenségének biztosítására bevezetett eljárások ismertetése

Az Internet Hotline a szolgáltatóktól teljes mértékben – így pénzügyileg is – függetlenül működik, tevékenységét 2011 óta közérdekű feladatellátás keretében folytatja a rá irányadó jogszabályoknak megfelelően.

Az Internet Hotline tevékenységét tehát az online platformokat üzemeltető szolgáltatóktól függetlenül végzi. Az Internet Hotline nem áll irányítási vagy ellenőrzési jogviszonyban szolgáltatóval, továbbá nem rendelkezik közvetlen vagy közvetett tulajdoni részesedéssel olyan vállalkozásban, amely online platformot üzemeltet. Az Internet Hotline az online platformokat üzemeltető szolgáltatók által nem utasítható, nem ellenőrizhető, a fentiekben részletezett összefonódás nem áll fenn és korábban sem állt fenn az Internet Hotline és a szolgáltatók között.

Az Internet Hotline és a szolgáltatók között létrejött partnerkapcsolatok és együttműködések lehetőséget teremtenek arra, hogy az Internet Hotline speciális, biztonságos csatornán keresztül léphessen kapcsolatba a szolgáltatókkal. Az így továbbított megkeresések elsőbbséget élveznek a szolgáltatóknál. Az Internet Hotline és az online platformok közötti együttműködés tehát kizárólag a megkeresések továbbítására és azok online platformok általi vizsgálatára terjed ki.