Közel 1500 bejelentést kezelt 2024-ben az Internet Hotline

Megjelent a jogsegélyszolgálat 2024-es beszámolója

Közzétéve: 2025. szeptember 10.

Továbbra is a gyermekek online szexuális bántalmazásával összefüggésben érkezik a legtöbb jelzés a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolgálatához. Az Internet Hotline (IH) legfrissebb, 2024. évi beszámolója arra is rámutat, hogy a csaknem másfél évtizede megalakult szolgálat tavaly közel 1500 különféle bejelentést kezelt. A gyermekek digitális védelme az NMHH stratégiai jelentőségű célkitűzése, az Internet Hotline pedig ezen munka kulcsfontosságú szereplője.

Az NMHH Hivatala által 2011 óta működtetett Internet Hotline 2024-ben is elkötelezetten dolgozott azon, hogy az online tér a gyermekek és a felnőttek számára egyaránt biztonságosabb hellyé váljon. A jogsegélyszolgálathoz az elmúlt évben 1480 bejelentés érkezett, ezek túlnyomó többsége, közel 80 százaléka pedig intézkedést is igényelt – szemben a 2021-es 42 százalékos aránnyal. Az IH munkatársai tavaly 926 ügyben küldtek választ a bejelentő felhasználónak.

Tavaly a bejelentések 67 százaléka érkezett nem anonim módon, amit az IH munkatársai nagyfokú bizalmi lépésként értékelnek a bejelentők részéről. E körben 2024-ben 51 gyermek és 63 szülő fordult érzékeny problémával a jogsegélyszolgálathoz, amely 2024 októbere óta hivatalosan a DSA szerinti megbízható bejelentőként nyújt még hatékonyabb segítséget online visszaélések esetén.

2024-es tendencia, hogy a három leggyakoribb bejelentési kategóriában érkezett jelzések aránya közeledett egymáshoz, de továbbra is gyermekek online szexuális bántalmazása, gyermekpornográfia kategóriában érkezett a jelzések legnagyobb része, 26 százaléka. Szorosan követte ezt 25 százalékkal a hozzájárulás nélkül közzétett tartalom kategória, amelyben főként felnőttek intim képeivel való visszaélést jelentettek. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára az adathalász bejelentések kerültek – minden hatodik bejelentés ebben a kategóriában érkezett.

A gyermekek online szexuális bántalmazásával összefüggésben érkezett nem anonim bejelentések közel egynegyede kiskorútól vagy szüleitől érkezett. Az elemzők vizsgálata alapján a kategóriában vizsgált URL-címek több mint fele feltételezhetően gyermekpornográf tartalomnak bizonyult. Az IH tapasztalatai alapján az áldozatok az esetek túlnyomó részében lányok voltak, de a korábbi évhez képest nőtt a fiú áldozatok aránya is, a sértettek több mint fele pedig 12 év alatti gyermek volt. A tartalmak jellemzően otthoni környezetben készültek, így például gyermekszobában vagy fürdőszobában, de a bejelentések között megjelentek fotóstúdióban és strandon készült felvételek is. A tartalmak 4 százalékáról feltételezték az elemzők, hogy mesterséges intelligencia segítségével készültek.

Az IH munkatársai edukációs és tájékoztató tevékenységük körében, közel 80 előadás, konferenciaszereplés és kitelepülés keretében mintegy 5700 főt értek el közvetlenül a tavalyi év során – köztük gyermekeket, szülőket, pedagógusokat és gyermekvédelmi szakembereket.

2024 kiemelt kommunikációs aktivitása volt az IH őszi, "Merj segítséget kérni!" jelmondattal indított kampánya, amely óriási médiaelérést generált. A kampányt két influenszerpartner, a Pamkutya és a Mélylevegő Projekt is segítette. Bár az akció határozott ideig tartott, az IH üzenete örökérvényű: fontos, hogy az online visszaélések áldozatai merjenek segítséget kérni!

Megalakulása óta az Internet Hotline közel 19 000 bejelentést kezelt. A jogsegélyszolgálat működési körében összesen nyolc bejelentési kategóriát fed le, és három kiemelt partnerrel működik együtt a hatékonyabb fellépés érdekében: itthon a Nemzeti Nyomozó Irodával és a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvánnyal, míg külföldön 2012 óta a gyermekek online szexuális bántalmazása ellen küzdő, a nemzeti hotline-okat összefogó globális szövetséggel, az INHOPE-pal.

Az Internet Hotline az NMHH E-Kapu elektronikus ügyintézési portálján elérhető Internet Hotline-űrlapon keresztül és e-mailben fogadja a bejelentéseket az internethotline@internethotline.hu e-mail címen.