Fogyasztóvédelmi panasz
A fogyasztó fogalma
A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1 § (1) bekezdés 3. pontja szerint fogyasztónak minősül a szakmája, önálló foglalkozása vagy az üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy.
Fogyasztóvédelmi panaszok
Fogyasztóvédelmi probléma esetén három intézménytől kérhet segítséget:
- a Fogyasztóvédelmi Hatóságtól (https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/nyitolap),
- a Békéltető Testületektől (https://bekeltetes.hu/),
- illetve az Európai Fogyasztói Központtól (https://www.magyarefk.hu/hu/).
A fogyasztóvédelmi panasz egy speciális kérelem, amelynek elintézése nem tartozik más (például bírósági) eljárás hatálya alá. Célja az egyéni jog- és érdeksérelem megszüntetése.
A Fogyasztóvédelmi Hatóság fogyasztóvédelmi jogszabálysértés esetén jár el, tehát akkor, amikor a fogyasztó valamilyen jogsértést tapasztalt a vállalkozó részéről. Fogyasztóvédelmi hatóságként a területileg illetékes vármegyei kormányhivatalok járnak el. A panaszt elektronikus úton is be lehet nyújtani a Hatósághoz, Ügyfélkapun keresztül, az alábbi linken: https://magyarorszag.hu/szuf_ugyleiras?id=61bf1c56-3705-4710-8d3d-8cfcdc972e26
A Békéltető Testületek célja a fogyasztó és a vállalkozó közötti jogvita gyors, független és békés rendezése az elhúzódó és bonyolult bírósági eljárások mellőzésével, illetve a vitás helyzetek egyezséggel történő feloldása, valamint az egyéni jogérvényesítés elősegítése. Hazánkban 1999 óta léteznek Békéltető Testületek. Elérhetőségeik: https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/bekelteto_testuletek_elerhetosegei_2
Az Európai Fogyasztói Központ külföldi vállalkozásokkal, webáruházakkal szembeni határon átnyúló fogyasztói panaszok és jogvitáik rendezéséhez nyújt segítséget és tájékoztatást. A Magyarországon 2006 óta létező Európai Fogyasztói Központ az Igazságügyi Minisztérium szervezetén belül végzi tevékenységét.
Fontos azonban megjegyezni, hogy első körben mindenképpen a kereskedővel, vállalattal kell kapcsolatba lépnie a fogyasztónak, az intézmények felkeresése az utolsó állomás.
A panasztétellel kapcsolatos további hasznos információkért az alábbi weboldal felkeresését javasoljuk: https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/hova_fordulhatok