A Médiatanács elindította vizsgálatait a hangos reklámok miatt

Közzétéve: 2011. november 13.

null
A nyilvánosságra hozott adatok nem tartják vissza a médiaszolgáltatókat a normaszegések ismételt elkövetésétől.

Illusztráció 500 px

A nyilvánosságra hozott adatok nem tartják vissza a médiaszolgáltatókat a normaszegések ismételt elkövetésétől.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa elindította első vizsgálatait a túlságosan hangos televíziós reklámok miatt. A médiatörvény szerint a reklámok hangereje nem lehet nagyobb a környező műsorszámok hangerejénél. A nézők ugyanakkor számos bejelentéssel éltek a hatóság felé.

A hatóság által használt „Humanoid” szoftver virtuális hangosságmérő műszereivel január elseje óta pásztázza a kijelölt médiaszolgáltatók teljes műsorfolyamát, így a törvény hatályba lépése óta pontos adatok állnak rendelkezésre a vélelmezett jogsértésekkel kapcsolatban.

Az NMHH nemzetközi szakmai ajánlás alapján határozta meg, mi minősül hangerőugrásnak. A Nemzetközi Telekommunikációs Unió (ITU – International Telecommunication Union) olyan módszert, mérési eljárást tett közzé, amelynek segítségével számszerűsíthető a nézők, hallgatók által észlelt műsorhangosság.

A mérési adatokat január óta videómelléklettel együtt publikálja a hatóság (http://adattar.nmhh.hu/reklamhangerosseg), ami a médiaszolgáltatók számára is könnyen ellenőrizhetővé tette, hogy a közzétett reklámjaik hangereje meghaladta-e a környezetükben mért egyéb műsorok hangerejét.

A törvény hatálybalépése után adott türelmi idővel a Médiatanács célja az volt, hogy a szolgáltatókat felkészítse az új törvényi előírás betartására, és együttműködésre ösztönözze őket, amely révén a zavaró hangerejű szpotok hatósági beavatkozás nélkül eltűnhettek volna a képernyőkről. Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján azonban egyértelművé vált, hogy a nyilvánosságra hozott adatok nem tartják vissza a médiaszolgáltatókat a normaszegések ismételt elkövetésétől.

A hatóság ügyfélszolgálatára ugyanakkor folyamatosan érkeznek a túl hangos reklámokat kifogásoló panaszok: idén már több mint hetven bejelentést tettek emiatt.

A magyar fejlesztésű szoftver szeptemberben négy szolgáltatónál – az RTL Klub, a Duna TV, Story TV és az MTV (m1) csatornáin – észlelte rendszeresen a kritikus hangerőugrásokat, ezért a hatóság megindította az első eljárásokat a televíziókkal szemben.

A Médiatanács vizsgálat lefolytatása során határozatban dönt a lehetséges szankciókról, amelyek ez esetben a figyelmeztetéstől a pénzbírság kiszabásáig terjedhetnek.

Budapest, 2011. november 13.

 

Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
Szóvivői iroda
Cím: 1015 Budapest, Ostrom u. 23-25.
Telefon: (36 1) 457 7945
E-mail:
sajto@nmhh.hu
Web: www.nmhh.hu | www.mediatanacs.hu
Blog: http://mediatanacs.blog.hu
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon:
az NMHH a Facebookon | a Médiatanács a Facebookon
Iratkozzon fel YouTube-csatornánkra:
az NMHH YouTube-csatornája | a Médiatanács YouTube-csatornája