A Médiatanács idei utolsó ülésének döntései a tartalomszabályozás és a rádiós piac felügyelete terén

Közzétéve: 2014. december 22.

A Médiatanács ez évi utolsó ülésén a közönség érdekeinek védelmét és az átlátható piaci viszonyok teljesülését szem előtt tartva számos médiatörvényi előírás megsértése kapcsán hozott határozatot, a megengedett reklámhangerő-szint túllépésétől a körzeti rádiók közéleti műsorarányának betartatásáig. Eljárás indult az MTV Zrt.-vel szemben is a hírekhez fűzött hírolvasói kommentár miatt is. A grémium döntése nyomán egyszerűsödnek a rádiós frekvenciapályázatok során beadandó dokumentumok formai követelményei is.

Könnyebben teljesíthető alaki feltételek a rádiós frekvenciapályázatoknál

Új formai szabályokat tartalmazó felhívások jelentek meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának honlapján és hirdetményi úton a 116 ezer fős vételkörzetű Nyíregyháza 100,5 MHz körzeti rádiós médiaszolgáltatás közösségi jellegű hasznosítására, a 60 ezer fős vételkörzetű Szekszárd 102,5 MHz-re és a 30 ezer fős vételkörzetű Orosháza 88,6 MHz. Az ajánlatokat az első két felhívásra a megjelentetéstől számított 45. napon, az orosházira a 32. napon lehet majd benyújtani.

Az új pályázati felhívások a pályázók számára az eddigi gyakorlathoz képest lényegesen egyszerűsített formai követelményeket írnak elő. Ezek közül lényeges, hogy csak egy eredeti papíralapú példányban kell benyújtaniuk pályázatukat, elektronikus másolatok nélkül, amelyet a beadáskor közjegyző lát el oldalszámozással, valamint a pályázat benyújtásának időpontjára előzetesen lehet majd bejelentkezni. Az egyszerűsített követelményeknek és ügymenetnek köszönhetően könnyebben teljesíthetővé válnak a formai feltételek, és így a Médiatanács várakozásai szerint formai okok miatt kevesebb pályázat esetében kényszerül majd a formai érvénytelenség megállapítására.

Eljárások hírolvasói véleménynyilvánítás, burkolt hirdetés és túl hangos reklámok miatt

A Médiatanács döntött arról, hogy hatósági eljárásokat indít az M1 november 8-ai Híradójában elhangzott, egy államadósság-osztályzatról szóló hírhez fűzött műsorvezetői kommentárral kapcsolatban a Magyar Televízióval szemben, a médiatörvény ugyanis rögzíti a politikai hírekhez fűzött hírolvasói vélemény tilalmát. A konkrét esetben a híradó műsorvezetője utalást tett egyes online hírportálokra, amelyek szerinte nem megfelelően számolnak be bizonyos eseményekről.

A Médiatanács ezen túlmenően burkolt reklám miatt összesen 160 ezer forint bírságot szabott ki a TV2 médiaszolgáltatójára a Mokka című műsor két adása miatt, ahol egy idősotthon, illetve egy hotel által támogatott műsorrészben kizárólag a szponzorcég szolgáltatását mutatták be.

A testület bírságokat szabott ki amiatt, hogy a hatósági ellenőrzések során több alkalommal is regisztrálták a reklámok megengedett hangerejének túllépését. Az ATV jogsértései miatt 180 ezer forint, az RTL Klub szabályszegései miatt 120 ezer forint, a TV2-n a vizsgálatban észlelt túl hangos reklámjai miatt 700 ezer forint megfizetésére kötelezte a Médiatanács a médiaszolgáltatókat.

Vizsgálati eredmények a tévéműsorok feliratozásáról és szponzorációs gyakorlatáról

A Médiatanács legutóbbi ülésén elfogadta a 2014 második negyedévében sugárzott tévéműsorokat a hallási fogyatékkal élők számára történő akadálymentesítéssel kapcsolatban vizsgáló jelentést, amely megállapította, hogy a televíziók a törvény által előírt feliratozást vagy jeltolmácsolást a korábbi gyakorlat szerint végezték, az ilyen módon a hallássérültek számára hozzáférhető műsoridő mennyisége nőtt, de a feliratozások minőségében nem történt lényegi előrelépés.

A testület elfogadta azt a jelentést is, amely hat televízióban a 2014. harmadik negyedévében közreadott műsortámogatási gyakorlatot elemezte. Ebből többek között kiderült, hogy 201 műsorban 595 cég támogatói szpotját sugározták összesen 2810 percben.

A két jelentés az NMHH honlapján teljes terjedelmében elolvashatóak, a jobb oldali, „Kapcsolódó dokumentumok” dobozból.