Közeli megoldásban bízik az NMHH a Telekom és a Telenor július 1-től tervezett kétoldalú szerződésmódosításainak ügyében

A szolgáltatók már megkezdték önkéntes vállalásaik végrehajtását

Közzétéve: 2015. június 25.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a kezdetektől az előfizetői jogok lehető legteljesebb biztosítására törekszik a Telekom, illetve a Telenor kétoldalú előfizetői szerződésmódosításainak jogszerűségével kapcsolatos eljárásában. Ezért tárgyalásokat folytat a két szolgáltatóval az ügyek önkéntes vállalásokon alapuló, hatósági szerződéssel történő lezárására. A szolgáltatók konstruktív együttműködésének köszönhetően a hatóság reményei szerint erre reális esély van legkésőbb július 1-jéig, a módosítások tervezett hatályba léptetéséig. Az egyeztetések részleteiről azonban az NMHH egyelőre nem ad tájékoztatást, hogy ne veszélyeztesse a megállapodás sikerét.

A tárgyalások azután kezdődtek a Telekommal és a Telenorral, hogy a hatóság május végén, illetve június elején eljárást indított, mert több ponton felmerült az elektronikus hírközlésre vonatkozó jogszabályok megsértése a két mobilszolgáltató július 1-jétől bevezetni kívánt szerződésmódosítási ajánlatának közlési módjával, valamint a szerződésmódosítás tervezett lebonyolításával kapcsolatban. A jogszabályok a hagyományos hatósági eszközök alkalmazása mellett biztosítják az NMHH számára annak a lehetőségét is, hogy az ügyeket a szolgáltatók önkéntes vállalásain alapuló hatósági szerződés útján rendezze, ha ezáltal a közérdek, és különösen az előfizetők jogainak védelme jobban biztosítható. A hatósági szerződés előnye, hogy a felek megegyezésén alapul, így elkerülhetőek a hosszadalmas fellebbezések és bírósági eljárások, ugyanakkor a szerződés teljesítése a szolgáltatón ugyanúgy számon kérhető, mintha az ügyben határozat született volna. A két szolgáltató konstruktívan együttműködik a hatósággal, ezért az NMHH bízik abban, hogy a sok százezer előfizetőt érintő szerződésmódosítások esetében is hamarosan sor kerülhet az ügyek ilyen módon történő lezárására.

Az NMHH az egyeztetések során arra törekszik, hogy az eljárások az előfizetők érdekeinek leginkább megfelelő, legkedvezőbb módon záruljanak le, és a szolgáltatók olyan kötelezettségeket vállaljanak, amelyek garantálják a konkrét és hatékony jogvédelmet az érintett előfizetők számára a hatályos jogszabályoknak megfelelően. Ugyanakkor az egyeztetések részleteiről a hatóság jelenleg nem adhat tájékoztatást, mert ezzel a megállapodás sikerét veszélyeztetné. A szolgáltatók önkéntes vállalásaiknak megfelelően már meg is tették az első lépéseket az előfizetők korrekt tájékoztatása érdekében, erről előzetesen a hatóságot is értesítették. Az NMHH ennek kapcsán felhívja a figyelmet, hogy kétoldalú szerződésmódosítás esetén az előfizetőknek lehetőségük van a szolgáltató ajánlatának elutasítására, de ehhez nyilatkozniuk kell a tájékoztatásban szereplő határidő végéig.