A jósműsorok sérthetik a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát
Mintegy hatmillió forint jut internetes filmsorozatokra
Az NMHH Médiatanácsa a Magyar Média Mecenatúra program 2016-os Neumann János-pályázatának első fordulójában hat online ismeretterjesztő sorozat elkészítését támogatja 5,96 millió forinttal. Folytatódik a hagyományos rimóci viseletet bemutató Élő népviseletek című websorozat, amely az ikonstudio.hu oldalon lesz látható, és újabb ötperces videoriportok készülnek a főváros rejtett építészeti és természeti szépségeiről a valasz.hu-n bemutatandó Láthatatlan Budapestben. Sorozat készül a nyugdíjas kori önmegvalósításról (ÖregHarcos II – index.hu), az interaktív nyomolvasásról (Nyomkereső – filmdzsungel.tv) és a hagyományos szatmári paraszti ételekről (Paraszti ételek – mandiner.hu). A Hétköznapi hősök című háromrészes sorozat a hivatás, a család és a keresztény identitás témáját járja körül, és a bonumtv.hu-n lesz megtekinthető.
Az idén először – szeptember 18–24. között – megrendezendő komlói Hét Domb Filmfesztivált 1,05 millió forinttal támogatja a Médiatanács. Az új kezdeményezés animáció-, dokumentum- és kisjátékfilmes kategóriájának első három-három helyezettjének díját állja.
A tanács megválasztotta az elsősorban hangjátékok gyártását célzó, 2016-os Cserés Miklós-pályázat bírálóbizottsági tagjait. A 2017. június 30-ig szóló megbízás keretében a bizottság elnökeként Pelyach Gergely rádiós szerkesztő, további tagokként Péczely Dóra szerkesztő, kritikus és Törőcsik Zsolt rádiós szerkesztő dolgozik majd.
Részletes vizsgálati jelentés a jósműsorokról
A Médiatanács átfogó, a tartalomra is kiterjedő vizsgálatot végzett az országos elérésű televízió-csatornákon futó interaktív jósműsorokról. A vizsgálat a TV2 Ezo Tv és Asztro Világ, illetve az RTL Klub Asztro Show című műsorszámaira terjedt ki. A médiaigazgatási jogszabályok betartását vizsgáló elemzés szerint a műsorszámok késő esti közzététele nem indokolt, a jósok kommunikációjában nem található a kiskorúak szempontjából ártalmas elem, elenyésző a műsorok nézettsége a kiskorúak körében, így a „kategóriaemelés” nem nyújtana megoldást arra a problémára, hogy a nyilvánvaló megtévesztés ellenére a műfaj bekerült a meghatározó országos kereskedelmi médiaszolgáltatók műsorkínálatába.
A vizsgált adások tapasztalata szerint ugyanakkor a műsorszám sértheti a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt, illetve az Asztro Világ és az Asztro Show esetében nemcsak ezoterikus tanácsadás, hanem interaktív nyereményjáték is zajlik, ezért a vizsgálati eredményeket továbbítja a Gazdasági Versenyhivatalnak, illetve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Szerencsejáték Felügyeleti Főosztályának tájékoztatásul és további eljárás céljából.
Szakhatósági állásfoglalás az RTL Klub és a Central-csoport fúziója ügyében
A testület nem adott szakhatósági hozzájárulást a Magyar RTL Televízió Zrt. – az RTL Klub és online felületeinek tulajdonosa – és a Central Digital Média Kft. – médiatermékei: startlap.hu, 24.hu, nlcafe.hu, hazipatika.com, vezess.hu, hirstart.hu – Gazdasági Versenyhivatalhoz benyújtott összefonódási kérelméhez. A Médiatanács álláspontja szerint a tervezett összefonódás a televíziós és digitális területen együttesen a tulajdonosi koncentráció jelentős erősödésével járna, az összefonódás eredményeként a véleménybefolyásolási képesség a releváns piacon olyan mértékben változna, amely veszélyeztetné a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülését.
Nem volt jogsértő a szilveszteri himnusz – további médiafelügyeleti és rádiós pályázati döntések
A Médiatanács nem indít eljárást a szilveszter éjjelén, az M1 csatornán elhangzott himnuszt kifogásoló állampolgári bejelentés alapján. A beadvány szerint az ép hallású emberek számára élvezhetetlen módon, siketnéma jelbeszéddel sugárzott himnusz „a magyar nemzeti közösséghez tartozó emberek” méltóságát sértette. A testület felhívta a figyelmet, hogy a műsorszámban emberi méltóság megsértését célzó üzenet nem volt azonosítható, a feldolgozás módja a szerkesztői szabadság körébe tartozik, és ízlésbeli kérdés. Ezek alapján pedig hatósági eljárásra nincs mód, hiszen az emberi méltóság korántsem sérült a műsorban.
A Sláger Tv határozatbeli figyelmeztetést kapott a Médiatanácstól, mert az Eszem-iszom, dínom-dánom és a Sztárlike című októberi műsoraiban négy alkalommal is megsértette a burkolt kereskedelmi közlemény közzétételét tiltó törvényi rendelkezést egy étterem és egy biztosító cég jogszerűtlen népszerűsítésével. A Médiatanács felhívta a médiaszolgáltató figyelmét, hogy haladéktalanul tegyen eleget a jogszerű magatartás követelményének és tartózkodjon a jövőbeni jogsértésektől.
A tanács döntése értelmében a Győr-Moson-Sopron megyei O2 Tv szintén figyelmeztetést kapott, mert jogsértően reklámozott egy éttermet: burkolt kereskedelmi közleményt tett közzé az Egy falat kenyér és egy csipetnyi szó című egyik szeptemberi műsorában. A vizsgálat kiterjedt a műsorszám elején közzétett termékmegjelenésre figyelmeztető tájékoztatásra is: a szolgáltató ugyan a termékmegjelenítésre vonatkozó szabályokat nem szegte meg, de feleslegesen használta a felhívást, ezért a testület felhívta a figyelmét a szabályok betartására.
A dr. Kastory Edina média- és hírközlési biztoshoz érkezett állampolgári panasz alapján a Médiatanács hatósági ellenőrzés keretében vizsgálja a Veszprém megyei Napló január 17-i számában megjelent, koncentrációs táborral kapcsolatos viccet. A Médiatanács vizsgálja annak lehetőségét, hogy felmerül-e a médiaigazgatási szabály megsértése az ügyben.
A Médiatanács döntött arról is, hogy Terézváros körzetében tovább sugározhatja napi 24 órás adását a Kontakt Rádió, amelynek médiaszolgáltatója, a Közösségi Rádiózásért Egyesület sikerrel pályázott a budapesti kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőségre.