Tovább szólhat a keceli Gong Rádió és a nyíregyházi Sunshine

Közzétéve: 2018. október 13.

Egy keceli és egy nyíregyházi rádiós frekvencián is az eddigi szolgáltatót hirdette ki pályázati nyertesként e heti ülésén a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A grémium jóváhagyta a Lánchíd Rádió és a Karc FM – egyes vételkörzetekre vonatkozó – hálózatba kapcsolódási kérelmét, közzétette három helyi rádiós frekvencia végleges pályázati felhívását, valamint műsorkvóta- és műsorrendi eltérések miatt bírságokat szabott ki. A testület elfogadta azt a kutatási jelentést is, amely szerint ötödével több szponzorüzenetet tartalmaztak a televíziós műsorszámok az idei első félévben a tavalyihoz képest, és nagyban nőtt a nyereményjátékok népszerűsége is.

Rádiós döntések

A Médiatanács két helyi kereskedelmi rádiós pályázaton is eredményt hirdetett. A testület a Kecel 99,6 MHz frekvencia pályázatán az egyedüli pályázó és jelenleg is a frekvenciát használó Gong Rádió Kft.-t nyilvánította nyertesnek. A Nyíregyháza 99,4 MHz rádiós frekvenciapályázat eredményeként az eddig is szolgáltató Sunshine Rádió Kft. sugározhat majd 99,4 Sunshine FM megnevezéssel.

A testület véglegesítette a Székesfehérvár 106,6 MHz, a Tatabánya 107,0 MHz és a Zalaegerszeg 88,3 MHz helyi rádiós frekvenciák közösségi jellegű pályázati felhívásait, amelyek megtalálhatók az NMHH honlapján.

A grémium a médiaszolgáltatók közös kérelmére engedélyezte, hogy a Lánchíd Rádió Kft. által üzemeltetett szegedi, székesfehérvári, tatabányai, zalaegerszegi, valamint az egy jogosulstág alá tartozó pécsi, kaposvári, szigetvári, siklósi rádiós médiaszolgáltatások 2018. október 15-től hálózatba kapcsolódjanak a budapesti Karc FM-mel mint hálózatos médiaszolgáltatással, és egyúttal felvegyék állandó megnevezéseikbe a Karc FM kifejezést.

A Lánchíd Rádió Kft. ezen kívül kezdeményezte a fennmaradó budapesti, balatonfüredi, keszthelyi, dunaújvárosi, győri és szombathelyi frekvenciákra szóló médiaszolgáltatási jogosultságának megszüntetését közös megegyezéssel – ugyancsak október 15-tel –, amelyhez a Médiatanács hozzájárult.

Bírságok műsorkvóta- és műsorrendi eltérések miatt

A bajai, a dunaföldvári, a paksi és a szekszárdi vételkörzetű Rádió 1 egy vizsgált júliusi adáshéten kevesebb magyar zenét és helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsorszámot sugárzott a hatósági szerződésükben vállaltakhoz képest, amiért a grémium összesen 200 ezer forintos bírság megfizetésére kötelezte a rádiók szolgáltatóját, az Alisca Network Kft-t. Ugyanezen az adáshéten a tihanyi Rádió 1 és a Mária Rádió Savaria szintén elmaradt a helyi hírek mennyiségére tett vállalásától. A tanács a Balaton-parti rádió műsorszolgáltatóját, a Life Essence Kft.-t 25 ezer, a szombathelyi rádió szolgáltatóját 80 ezer forintra bírságolta. A Médiatanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.

Az időjárás-jelentés a legtöbbet szponzorált műsortípus

Összesen ötödével nőtt a támogatói üzenetek száma 2017 azonos időszakával egybevetve az idei év első felében: a TV2-n 32,2 ezerről 44,1 ezerre, a Duna TV-n 4285-ről 5520-ra – derül ki az NMHH vizsgálatából. Az RTL Klubnál némi visszaesés volt kimutatható (19,9 ezer vs. 18,5 ezer). A vizsgált időszakban 1772-féle támogatói üzenet 77 637 alkalommal jelent meg. A féléves összesítésben a legtöbbet szponzorált műsortípus az időjárás-jelentés volt, a naponta többször is jelentkező szegmenshez a TV2-nél 15,4 ezer, az RTL Klub esetében 1712 támogatói üzenet kapcsolódott. A három legtöbb szponzorüzenet a TV2 műsorában jelent meg, ezek a már említett Időjárás-jelentés, a Mokka (1995) című reggeli műsor és A Piramis (1972) című vetélkedők voltak. Az RTL Klub időjárás-jelentése összességében a negyedik, A Konyhafőnök című műsora a nyolcadik legtöbbet támogatott műsor volt. A Duna TV műsorpalettájáról a Család-barát magazin emelkedett ki, amelyhez 1428 támogatás fűződött. A leggyakrabban előforduló támogató cég a Fundamenta Lakáskassza Zrt. volt 2120 megjelenéssel, ezt követte a Terrán Tetőcserépgyártó Kft. 2072 szpottal és a Leier Hungária Kft. 1829 üzenettel.

A támogatás egy speciális formája, amikor rövid ismertetés mellett egy díj vagy nyeremény jelenik meg. Ezek száma összességében nagyot emelkedett 2017 azonos időszakához képest, ugyanis az első félévben 11 273 ilyen szpot jelent meg a vizsgált csatornákon, míg egy évvel korábban ez a szám 7349 volt. A TV2-n az ilyen üzenetek az összes szponzori kommunikáció több mint felét – 50,5 százalékát – tették ki (5698 eset). A Duna TV-n ez az arány 18 százalék volt (1846 ilyen üzenet), az RTL Klubon 21, 7 százalék (2450 eset). Összehasonlításként: 2017 első félévében a nyereményjátékkal összekapcsolt szponzorációk száma a Duna Televízión 797, az RTL Klubon 2332, a TV2-n pedig 3209 volt. Idén az első félévben az M4 Sport 99, a Sport2 462, a SuperTV2 194, a Viasat3 pedig 524 díj- és nyereményüzenetet tett közzé.

Az NMHH 2018 első félévében összesen nyolc csatornán, a legtöbb nézőt elérő országos kereskedelmi televíziók, az RTL Klub és a TV2, valamint a közszolgálati Duna TV műsoraiban vizsgálta a támogatói üzeneteket, egy-egy hónapig pedig helyet kapott a mintában az M4 Sport, a Sport2, a Super TV2, a TV4 és a Viasat3 csatorna is. A teljes tanulmány az NMHH honlapján olvasható.