NMHH Médiatanács: három vidéki rádió szólhat tovább

Közzétéve: 2019. szeptember 12.

Öt évvel meghosszabbította egy karcagi, egy kiskunfélegyházi és egy szentgotthárdi rádió jogosultságát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa legutóbbi, e heti ülésén meghozott döntése szerint. A grémium elfogadta a kereskedelmi televíziók termékmegjelenítését elemző friss tanulmányt, amely szerint 2019 első félévében a csatornákon tizenöt százalékkal több ilyen típusú hirdetés jelent meg 2018 azonos időszakához képest. A testület a TV2 szolgáltatójára nem megfelelő korhatár-besorolás miatt 4,5 millió forintos bírságot, míg az RTL Klub szolgáltatójára nem megfelelő termékmegjelenítés miatt 1,45 millió forintos bírságot szabott ki.

Rádiós pályázatokkal kapcsolatos döntések

A szolgáltatók kérelmére a Médiatanács további öt évvel megújította a Karcag 88,0 MHz-en és a Kiskunfélegyháza 89,9 MHz-en üzemelő kisközösségi Karcag FM és Rádió Smile rádiók, valamint a Szentgotthárd 106,6 MHz és Felsőszölnök 97,7 MHz-en hallható Radio Monošter közösségi jellegű jogosultságát. A karcagi és a kiskunfélegyházi rádió 2024. december 20-áig, míg a szentgotthárdi 2025. január 1-jéig szólhat tovább.

Szállodákat, üdítőket és autókat hirdet a legtöbb termékmegjelenítés

A testület elfogadta az országos kereskedelmi televíziók 2019 első félévében sugárzott, saját gyártásban készített műsoraiban feltűnő termékmegjelenítéseket vizsgáló tanulmányt. A hat hónap alatt összesen 17 796 termékmegjelenítés szerepelt az RTL Klubon és a TV2-n, ami tizenöt százalékkal meghaladta a 2018 azonos időszakában regisztráltakat (15 471). A legtöbb termékmegjelenítés az RTL Klub Reggeli (2298) című műsorához kapcsolódott, amit a Fókusz (1625) és a Drága örökösök (891) követett – a TV2 Bezár a bazár! (886) című műsora a negyedik helyet szerezte meg. A termékmegjelenítésekben 2519-féle márkát hirdettek, köztük egy diétás termék szerepelt a legtöbbet 456 alkalommal, és ez a márka állt az élen az RTL Klubnál is. A TV2-nél egy bútorüzlet volt az időszak vezető hirdetője 156 megjelenéssel, amely az összesített listában azonban nem került be a top 10-be.

A gazdasági szektorok közül a szolgáltatás jelent meg leginkább, amit az élelmiszer- és a közlekedési ágazat követett. A szolgáltatásokon belül a szállodák és panziók, az élelmiszerek között a szénsavas üdítők, míg a közlekedési szektornál a személyautók szerepeltek a legtöbbet. A teljes tanulmány az NMHH honlapján lesz olvasható.

termekmegjelenites_diagram_2019_hu_en.jpg

Médiafelügyeleti döntések

A grémium összesen 1,45 millió forint bírságot szabott az RTL Klub szolgáltatójára egy állampolgári bejelentés alapján szabálytalan termékmegjelenítés és a támogatás szabályainak megsértése miatt. Az igazi nő négy különböző áprilisi adásában a műsor szereplői többször is felhívták a figyelmet arra, hogy egy bizonyos ételízesítő márka termékeinek minősége kiváló, és hogy azok megvásárlásával a nézők jól járnak. A termékmegjelenítés akkor jogszerű, ha a termék dramaturgiailag illeszkedik a műsorszámba és szervesen kapcsolódik a tartalmához, de a bemutatás nem ösztönözhet vásárlásra vagy szolgáltatás igénybevételére, ugyanis a közvetlen népszerűsítés már a reklámok eleme. Ezen felül az ismertetés nem adhat indokolatlan hangsúlyt a megjelenített termékeknek.

A TV2 szolgáltatójára szintén állampolgári bejelentés alapján összesen 4,5 millió forintos bírságot rótt ki a testület, amiért júniusban A viszkis című filmet és annak előzeteseit több alkalommal is nem megfelelő – 12-es – korhatár-besorolás mellett és nem az előírt időben mutatta be. A film kizárólag 16-os karikával, este 21 és hajnali 5 óra között kerülhetett volna adásba, ugyanis hősei olyan figurák, akik erőszakosan viselkednek, céljaik eléréséhez törvénytelen módszereket alkalmaznak, és ez a magatartásminta negatívan befolyásolhatja az érintett korosztály formálódó értékrendszerét. Emellett a megjelenített erőszak és trágár nyelvezet módja, mértéke meghaladja azt a szintet, amelyet a védendő korosztály legfiatalabb tagjai – a 12-13 évesek – képesek lennének feldolgozni, emiatt a film félelmet és szorongást válthatott ki belőlük.

A Médiatanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.