Újra pályázható lesz a Budapest 92,9 MHz frekvencia

Közzétéve: 2020. szeptember 11.

Törvényi kizáró ok miatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa nem újította meg a Klubrádió Budapest 92,9 MHz frekvenciára szóló jogosultságát, és megkezdte a pályázati eljárás előkészítését. A tanács emellett eheti ülésén – többek között – rossz korhatár-besorolás és túl hangos reklámok miatt is szabott ki jogkövetkezményeket, és elfogadott egy tanulmányt a televíziós műsorokban az idei első félévben feltűnő szponzorációkról.

Rádiós pályázatok

A Klubrádió szolgáltatójának ismételt jogsértése miatt, a médiatörvény értelmében a Médiatanács nem hosszabbította meg a 2021. február 14-én lejáró médiaszolgáltatási jogosultságot a Budapest 92,9 MHz körzeti frekvencián. A frekvencián sugárzó Klubrádió hétéves működése során több alkalommal megsértette a médiatörvény rendelkezéseit, amely jogsértések miatt a Médiatanács különböző jogkövetkezményeket alkalmazott. Az ismételt jogsértéssel érintett határozatokat a Klubrádió tudomásul vette, bíróságon nem kezdeményezett jogorvoslatot, a bírságok összegét befizette. A médiatörvény vonatkozó rendelkezése értelmében a médiaszolgáltatási jogosultság megújítását kizáró ok, ha a médiaszolgáltató a működése során a médiatörvény rendelkezéseit ismételten vagy súlyosan megszegi.  

A Budapest 92,9 MHz frekvencia folyamatos működtetésének biztosítása érdekében a Médiatanács megkezdte a frekvencia hasznosítására irányuló pályázati eljárás előkészítését. Az ismételt törvénysértés ellenére a pályáztatási folyamat során a jogosultsággal jelenleg is rendelkező Klubrádió szolgáltatójának lehetősége lesz pályázati ajánlat benyújtására. A Médiatanács szándéka szerint a budapesti 92,9 MHz frekvencián folyamatosan közösségi rádiónak kell működnie.

A grémium elfogadta a Győr 96,4 MHz körzeti rádiós frekvenciapályázati felhívásának tervezetét közösségi jellegű használatra, és hozzájárult ahhoz, hogy a Karc FM Média Kft. a Sopron 98,4 MHz frekvencián két hónapos haladékkal, legkésőbb december 8-án kezdje meg közösségi adását.

Médiafelügyeleti döntések

A TV4 szolgáltatójára ötvenezer forintos bírságot rótt ki a testület, amiért június 20-án a Miss Marple történetei: Egy marék rozs című filmet – a szexualitást direkt módon ábrázoló jelenetek ellenére – 16-os besorolás helyett csupán 12 éven aluliaknak nem ajánlottként tette közzé, és az este 21 és hajnali 5 óra közötti idősáv helyett 13 órától sugározta azt.

A Hír TV szolgáltatója az év második negyedévében összesen harmincegyszer tett közzé túl hangos reklámot vagy műsorelőzetest, ezért a Médiatanács az első esetben elkövetett jogsértésre tekintettel felszólította a jogszerű magatartásra. A médiatörvény a nézők védelme érdekében egyértelműen előírja, hogy a reklámok, a televíziós vásárlási műsorok, műsorelőzetesek, illetve az ezek közzétételét jelző figyelemfelhívás hangereje nem lehet nagyobb, mint a környező műsorszámoké.

A Médiatanács a jogkövetkezmények kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg azok adott formáját, mértékét.

Építőipari cégek a tévéműsorok legaktívabb szponzorai

A televíziók támogatási gyakorlatáról készült legfrissebb – a testület által elfogadott – NMHH-tanulmány szerint a vizsgált csatornákon 2020 első félévében 64 670 szponzorüzenet jelent meg, a szponzorcégek száma pedig 927-re rúgott. A legnagyobb eléréssel rendelkező televíziók összesen 56 958 szpottal jelentkeztek, közülük a TV2 vonultatta fel a legtöbbet (34 407), majd az RTL Klub (16 096) és a Duna TV (6455) következett a sorban. A legtöbbször – 2061 esetben – az Austrotherm Kft. jelent meg szponzorként, ezt követte a Stavmat Építőanyag Kereskedelmi Kft. 1937 és a Leier Hungaria Kft. 1676 üzenettel. A legtöbb ilyen támogatói megjelenést a TV2 időjárás-jelentésében szerkesztették adásba (16 449), amit a Duna TV Család-barát műsora (3618) és a Hír TV időjárás-jelentése (3293) követett.

A minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi televíziók – az RTL Klub, a TV2 –, valamint a közszolgálati Duna TV voltak, mellettük egy-egy hónapig helyet kapott a mintában a Duna World, az M2, az ATV, a Hír TV, a Life TV és a Story4.

A teljes tanulmány hamarosan az NMHH honlapján olvasható lesz.

 

A Médiatanács heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak.