Országos rádiós hallgatottságmérési eredmények, 2023. második negyedév (I.A komponens)

A dokumentum letöltése (pdf)

Közzétéve: 2023. augusztus 10.

Bevezetés

A „Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság részére rádiós közönségmérések teljes körű lebonyolítása” tárgyú, 2018-tól 2020-ig, majd a hasonló, 2021-től 2023-ig terjedő ciklust felölelő közbeszerzési eljárást is a Kantar Hoffmann – M-Meter konzorcium nyerte.

Jelen dolgozat a tenderkiírásban foglalt kötelezettség teljesítése. A dokumentum kizárólag a tenderkiírás, illetőleg az azon alapuló rádiós hallgatottságmérés I. A. komponensének rádióit, azaz az országos és/vagy fővárosi illetőségű rádiók hallgatottsági eredményeit taglalja.

Az összefoglalóban közölt adatok a Megrendelő által előírt grafikonokat, diagramokat tartalmazzák egy logikai struktúra szerint tagolva, rövid szöveges kiegészítésekkel arra vonatkozóan, hogyan kell értelmezni a közölt ábrákat.

Ha másképp nem jelöljük, az ábrázolt adatok országosan a 15 éves és idősebb sokaságra értendők.

A mérés módszertana

A tenderkiírás műszaki leírása alapján az egyes adatfelvételi hullámok az alábbi számú, komplett lekérdezést/ kitöltött naplót tartalmazzák:

  • Budapest: legalább 2.000 db,
  • Megyei jogú városok és a 100 ezer főt meghaladó hálózatok: 31× legalább 500 db = 15.500 db,
  • Országos minta vidék (nem Budapest és nem megyei jogú város): legalább 4.000 db.

A kutatás reprezentatív a magyarországi 15 éves és idősebb lakosságra életkor, nem, iskolai végzettség és településtípus szerint. A mintavétel során a fenti kritériumok (korcsoport, nem, iskolai végzettség, településtípus) szerinti kvótázást alkalmaztunk. Az adatfelvételből adódó hibákat korrekciós eljárással, utólagos rétegzéssel (súlyozással) korrigáltuk.

A minta súlyozását iterációs módszerrel végeztük szükség szerint egy-, két- vagy háromdimenziós peremeloszlások figyelembevételével. A súlyozást elvégeztük országos és adott esetben vételkörzeti szinten egyaránt mindegyik vételkörzetre. A (projektálás előtti) átlag súly nem haladja meg az 1,01-os értéket. A havi minta 92 százalékának esetében a súlyérték nem esik kívül a 0,03–3,0 közötti intervallumon, és a maximális súly nem haladja meg az 5,0-t.

Hallgatottsági adatok

Országos napi és heti hallgatottság negyedéves bontásban (2018. IV. – 2023. II.) (Reach N, ezer fő, N=8.279)

Oszlopdiagram. Országos rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2023 második negyedévéig.
Országos rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2023 második negyedévéig
Negyedév Napi hallgatottság Heti hallgatottság
2018. okt. – dec. 5813 7089
2019. jan. – márc. 5787 7271
2019. ápr. – jún. 5778 7180
2019. júl. – szept. 5538 7125
2019. okt. – dec. 5528 7222
2020. jan. – márc. 5455 7117
2020. ápr. – jún. 5181 7324
2020. júl. - szept. 5250 7335
2020. okt. – dec. 5591 7482
2021. jan. – márc. 5648 7607
2021. ápr.- jún. 5499 7567
2021. júl. – szept. 5425 7582
2021. okt. – dec. 5451 7705
2022. jan. – márc. 5373 7695
2022. ápr.- jún. 5352 7644
2022. júl. - szept. 5218 7549
2022. okt. – dec. 5223 7486
2023. jan. – márc. 5452 7387
2023. ápr.- jún. 5551 7380

Jelen negyedéves mérés eredményei alapján a rádiókat napi szinten 5,5, míg hetente 7,4 millióan hallgatják a legalább 15 évesek körében. Eszerint országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság 67 százaléka napi szinten, míg 89 százaléka heti rendszerességgel hallgat rádiót.

Budapesti napi és heti hallgatottság negyedéves bontásban (2018. IV. – 2023. II.) (Reach N, ezer fő, N=2265)

Oszlopdiagram. Budapesti rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2023 második negyedévéig.
Budapesti rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2023 második negyedévéig
Negyedév Napi hallgatottság Heti hallgatottság
2018. okt. – dec. 897 1200
2019. jan. – márc. 935 1276
2019. ápr. – jún. 875 1231
2019. júl. – szept. 843 1212
2019. okt. – dec. 869 1261
2020. jan. – márc. 879 1251
2020. ápr. – jún. 846 1256
2020. júl. - szept. 895 1347
2020. okt. – dec. 996 1372
2021. jan. – márc. 1068 1410
2021. ápr.- jún. 1001 1398
2021. júl. - szept. 964 1409
2021. okt. – dec. 959 1429
2022. jan. – márc. 920 1415
2022. ápr.- jún. 891 1373
2022. júl. - szept. 873 1365
2022. okt. – dec. 858 1344
2023. jan. – márc. 923 1353
2023. ápr.- jún. 958 1333

Budapesten a 15 éves vagy annál idősebb lakosság közel 65 százaléka (nyolcszázhetvenháromezer fő) naponta, míg 90 százaléka (1,3 millió fő) heti rendszerességgel hallgat valamilyen rádiót. A naponta, illetve hetente rádiót hallgatók aránya a fővárosban jellemzően nem különbözik jelentős mértékben az országos értékektől.

Országos napi hallgatottság 2023. II. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. Országos napi hallgatottsági adatok 2023. április- június között
Országos napi hallgatottsági adatok 2023. április–június között
Rádió neve Napi hallgatottság
Retro Rádió  1833
Rádió 1  1439
Kossuth Rádió  1078
Petőfi Rádió  667
Sláger FM  239
Best FM /Rádió M 231
Dankó Rádió  180
Bartók Rádió 82
Hír FM  74
Jazzy Rádió  26

Országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság körében – egy átlagos napot alapul véve – a Retro Rádió (1,8 millió fő) a leghallgatottabb rádió, melyet a Rádió 1 (1,4 millió hallgató), a Kossuth Rádió (1,1 millió fő), majd a Petőfi Rádió (667 ezer fő) követ a sorban. Ezután következik a Sláger Rádió 239 ezer főnyi hallgatóval. A Best FM /Rádió M 231 ezer, a Dankó Rádió pedig 180 ezer napi követővel rendelkezik. Utánuk a Bartók Rádió következik 82 ezres, valamint a Hír FM 74 ezres napi hallgatótáborral. A Jazzy Rádió 26 ezer főhöz ér el napi szinten országosan.

Budapesti napi hallgatottság 2023. II. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. Budapesti napi hallgatottsági adatok 2023. április–június között
Budapesti napi hallgatottsági adatok 2023. április–június között
Rádió neve Napi hallgatottság
Rádió 1  320
Retro Rádió   253
Kossuth Rádió  115
Sláger FM  103
Petőfi Rádió  73
Best FM /Rádió M  46
Hír FM  22
Bartók Rádió  20
Jazzy Rádió 16
InfoRádió 15

A fővárosban az átlagos napi hallgatószám tekintetében vezető adó a Rádió 1 (320 ezer hallgató naponta), majd a Retro Rádió (253 ezer) és a Kossuth Rádió 115 ezer fős hallgatótáborral következik a sorban. A Sláger FM-et 103, a Petőfi Rádiót 73, a Best FM /Rádió M-et 46 ezer fő hallgatja. A Hír FM 22 ezres, a Bartók Rádió 20 ezer fős eléréssel rendelkezik, a Jazzy Rádió pedig 16 ezer embert ér el napi szinten a fővárosban. A sort az InfoRádió zárja 15 ezer fős hallgatótáborával.

Kereskedelmi rádiók országos napi hallgatottsága 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. A Retro Rádió, a Rádió 1, a Sláger FM és a Best FM / Rádió M kereskedelmi rádió hallgatottsága (elérés ezer főben)
A Retro Rádió, a Rádió 1, a Sláger FM és a Best FM / Rádió M kereskedelmi rádió hallgatottsága (elérés ezer főben)
Rádió neve Elérés (ezer fő)
Retro Rádió 1833
Rádió 1 1439
Sláger FM  239
Best FM /Rádió M 231

A kereskedelmi rádiók rangsorát az országos Retro Rádió vezeti. A Rádió 1 csaknem kétszáz településen fogható a szűkebb, folyamatosan sztereó vételi lehetőségeket tartalmazó lista szerint is. Előbbi 1,8 millió fős, utóbbi pedig 1,4 millió körüli napi hallgatószámmal rendelkezik. A Sláger FM napi szinten 239 ezer hallgatót tudhat magáénak, a Best FM /Rádió M pedig 231 ezer főt.

Közszolgálati rádiók országos napi hallgatottsága 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. A közszolgálati rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
A közszolgálati rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
Rádió neve Elérés (ezer fő)
Kossuth Rádió 1078
Petőfi Rádió 667
Dankó Rádió 180
Bartók Rádió 82
Nemzetiségi rádiók 15
Duna World 5
Parlamenti rádió 2

A négy vezető közszolgálati rádió között nincsenek nagyságrendi lefedettségbeli különbségek, eltérő napi hallgatótáborukat alapvetően profiljuknak és műsorstruktúrájuknak tudhatjuk be.

A Kossuth Rádió hallgatótábora megközelíti a napi 1,1 millió főt, a Petőfi Rádió pedig a 700 ezer főt. Vidéken szintén erős a Dankó Rádió tábora, mely 180 ezer fő körül alakul, a Bartók Rádióé pedig 82 ezer fő.

A Nemzetiségi rádiók, a Duna World és a Parlamenti rádió esetében a közszolgálatiság önmagában való célkitűzés, és ebben a formájában sokkal előbbre való, mint a hallgatottsági mutatók üldözése; így nincs is igazán értelme érdemben interpretálni a számaikat ebben a kontextusban.

Közösségi rádiók országos napi hallgatottsága 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. A közösségi rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
A közösségi rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
Rádió neve Elérés (ezer fő)
Hír FM 74
Jazzy Rádió 26
InfoRádió 24
Klasszik Rádió 22
Spirit FM  17
radiocafé 98.0 17
Tilos Rádió 12
Manna FM 8
Első Pesti Egyetemi Rádió 0,2

A közösségi rádiók körében a nagyobb, itt is ábrázolt hallgatottsági értékeket a fővárosi és a hálózatosként működő adók tudhatják magukénak.

A közösségi rádiók hallgatottsági listáját a Hír FM (74 ezer fő) vezeti ebben a negyedéves periódusban, a Jazzy Rádió (26 ezer fő), InfoRádió (24 ezer fő) és a Klasszik Rádió (22 ezer fő) előtt. A Spirit FM-et ebben a hullámban 17, a radiocafé 98.0 szintén 17 és a Tilos Rádiót 12 ezren hallgatták. A Manna FM 8 ezer fő körüli napi hallgatótábort tudhat maga mögött, míg a sort az Első Pesti Egyetemi Rádió zárja 0,2 ezres hallgatottsággal.

Napi rádióhallgatási görbék 2023. II. negyedév

A következő ábrák helyes értelmezéséhez fontos tisztázni, hogy pontosan mit mutatnak be és milyen módon. A napi rádióhallgatási görbék – a hétköznap/hétvége bontás kivételével, ahol épp e szempont szerint aggregált eredmények szerepelnek – az ún. „átlag napi” rádióhallgatási adatokat jelenítik meg.

Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Vonaldiagram. Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00-01:00 99 43 40
01:00-02:00 76 28 24
02:00:03:00 90 29 23
03:00-04:00 100 32 30
04:00-05:00 184 60 44
05:00-06:00 325 94 75
06:00-07:00 1921 483 402
07:00-08:00 2813 817 676
08:00-09:00 2956 1057 948
09:00-10:00 2761 1155 999
10:00-11:00 2290 1170 988
11:00-12:00 2012 1054 900
12:00-13:00 2031 960 732
13:00-14:00 2145 929 761
14:00-15:00 2112 834 731
15:00-16:00 1931 713 623
16:00-17:00 1558 557 505
17:00-18:00 1345 437 388
18:00-19:00 919 373 380
19:00-20:00 793 290 296
20:00-21:00 702 228 293
21:00-22:00 422 169 169
22:00-23:00 239 90 89
23:00-00:00 157 45 47

Közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Vonaldiagram. A közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
A közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00-01:00 93 47 53
01:00-02:00 54 19 25
02:00:03:00 36 12 8
03:00-04:00 46 12 9
04:00-05:00 72 21 16
05:00-06:00 200 86 76
06:00-07:00 1116 506 495
07:00-08:00 1390 675 656
08:00-09:00 1279 665 659
09:00-10:00 1177 655 634
10:00-11:00 1045 563 560
11:00-12:00 963 528 504
12:00-13:00 1256 671 713
13:00-14:00 1061 500 486
14:00-15:00 980 446 394
15:00-16:00 843 333 346
16:00-17:00 739 273 292
17:00-18:00 561 208 230
18:00-19:00 487 172 174
19:00-20:00 391 136 123
20:00-21:00 253 77 79
21:00-22:00 189 72 77
22:00-23:00 171 75 63
23:00-00:00 107 77 57

Közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Vonaldiagram. A közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
A közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00-01:00 6 0 1
01:00-02:00 8 2 1
02:00:03:00 6 1 2
03:00-04:00 2 1 1
04:00-05:00 7 0 4
05:00-06:00 16 6 7
06:00-07:00 89 21 13
07:00-08:00 127 25 25
08:00-09:00 130 31 24
09:00-10:00 111 35 25
10:00-11:00 106 21 24
11:00-12:00 89 17 23
12:00-13:00 125 33 28
13:00-14:00 144 39 31
14:00-15:00 153 32 23
15:00-16:00 150 33 29
16:00-17:00 144 31 28
17:00-18:00 114 23 22
18:00-19:00 62 9 10
19:00-20:00 46 9 4
20:00-21:00 27 8 4
21:00-22:00 19 5 7
22:00-23:00 17 5 1
23:00-00:00 12 3 3

A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéit hétköznap/szombat/vasárnap bontásban, óránkénti osztásközökkel közöljük, a tendenciák így jól kivehetőek az órán belüli kilengések nélkül.

A reggeli csúcsidőszak a kereskedelmi és a közszolgálati rádiók tekintetében sokkal markánsabb, mint a közösségi rádióknál. A déli hírek kiugró hallgatottsága a közszolgálati csatornákon jelentkezik, a kereskedelmi adóknál nem; de a délutáni visszaesés is az állami finanszírozású rádiókat érinti leginkább, a kereskedelmieket kevésbé, a közösségi rádiók pedig már-már stagnáló hallgatottságot produkálnak a délután folyamán egészen az esti visszaesésig, amikor a rádiók szerepe visszaszorul.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban hétköznap és hétvégén 2023. II. negyedévében

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok hétköznap és hétvégén, negyedóránkénti idősávokban (hallgatók száma az adott negyedórában)

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok hétköznap és hétvégén, negyedóránkénti idősávokban (elérési százalékok az adott negyedórában)

Az ábrán jól látható, hogy hétvégén az emberek később kelnek fel és kevesebben kapcsolják be a készüléket. Ugyanakkor a déli hírek hétvégén is kiemelkednek a hallgatottsági görbén.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban nemek szerint 2023. II. negyedévében

Vonaldiagram. Napi hallgatottság negyedórás bontásban nemek szerint 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Vonaldiagram. Napi hallgatottság negyedórás bontásban nemek szerint 2023. II. negyedévében (elérési százalékok az adott negyedórában)

Az ábrán a napi rádióhallgatottsági görbe nemek szerinti bontása követhető. Az eltérések nem nagyok, főleg a délelőtti órákra jellemzők. Összességében megállapítható, hogy a rádiózás napi íve nagyon hasonló a férfiak és a nők körében.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban korcsoportok szerint 2023. II. negyedévében

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok korcsoportok szerint, negyedóránkénti idősávokban (hallgatók száma az adott negyedórában)

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok korcsoportok szerint, negyedóránkénti idősávokban 2023. II. negyedévében (elérési százalékok az adott negyedórában)

A rádióhallgatási görbék alapvetően párhuzamosak, a 15-17 évesek lefelé, a 60 év feletti korcsoportok felfelé térnek el a 18-39 évesek és a náluk nagyobb arányban rádiózó 40-59 évesek két-két korcsoportjának páronként együtt futó szálaitól. Azt sem mondhatjuk, hogy a különböző életkorúak máskor kezdenék a napjukat (pontosabban a napjuk rádióhallgatással töltött szakaszát); a görbék nagyjából egyszerre szöknek fel a hajnali órákban. Reggel 8 órakor „csúcshallgatás” figyelhető meg, ahogy ezután stagnálás vagy lassú csökkenés, ami csak az egész órás hírek idején törik meg. A déli hírek csúcsa után az egyre erőteljesebb süllyedés is közös.

A 15-17 évesek hallgatottsági görbéje az egyetlen, ami kilóg a sorból. Ez részint a csoporthoz tartozók alacsony mintabéli számából fakad: még egy olyan volumenű kutatásban is, mint az NMHH rádiós hallgatottságmérése, elég kis méretű mintarész fedi le a legfiatalabb életkori csoportot. Az említett csoportba tartozó fiatalok életritmusa és rádiózási szokásai alapvetően mások az idősebbekhez képest egészen onnantól, hogy a közös reggeli után (otthoni rádiózási lokális csúcsérték) kilépnek a lakásból és elmennek iskolába. Nem meglepő módon, a délelőtt során egészen kora délutánig, a rádióhallgatás nem tömeges tevékenysége a 15-17 éveseknek. A másik markánsan kimutatható hallgatási tendencia a reggeli csúcs után a délutáni-kora esti emelkedés körükben.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban településtípus szerint 2023. II. negyedévében

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok településtípus szerint, negyedóránkénti idősávokban (hallgatók száma az adott negyedórában)

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok településtípus szerint, negyedóránkénti idősávokban 2023. II. negyedévében (elérési százalékok az adott negyedórában)

A településtípus szerinti napi rádiózási görbék szintén hasonló ívet írnak le: a reggeli csúcsot egészórás farkasfogakkal tarkított enyhe süllyedés követi, majd a napi rádiózás „hattyúdala” a déli hírekkel veszi kezdetét, onnantól pedig – településtípusonként talán némileg eltérő ütemben, de – folyamatos lassú süllyedés jellemzi a rádióhallgatást.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban Esomar-státusz szerint 2023. II. negyedévében

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok Esomar-státusz szerint, negyedóránkénti idősávokban (hallgatók száma az adott negyedórában)

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok Esomar-státusz szerint, negyedóránkénti idősávokban 2023. II. negyedévében (elérési százalékok az adott negyedórában)

Az ESOMAR (The European Society for Opinion and Market Research, Európai Vélemény- és Piackutatók Társasága) egységes társadalmi státus-besorolása a főkereső (a háztartásban a legmagasabb jövedelemmel bíró személy) beosztása, iskolai végzettsége, vagy a háztartás tartós fogyasztási cikkekkel való felszereltsége alapján állapítja meg a megkérdezettek társadalmi státusát. A besorolás módszertana, az alkalmazott változók és a klasszifikáció interpretálhatósága nyilvánvalóan képezhetik (és képezik is) vita tárgyát, de az ESOMAR státusbesorolás vitathatatlan előnye, hogy nemzetközileg egységes és nagyjából összehasonlítható kategóriarendszert alkot. A státuscsoportokat rendszerint a latin ábécé betűivel jelölik A-tól kezdve (legmagasabb státus) egészen E-ig; szokás továbbá a középosztályi kategóriákat is megkülönböztetni (C1 és C2).

Nos, ha az eddigi görbék nem tették volna egyértelművé, az ESOMAR státus szerinti csoportok rádióhallgatási diagramja mindenképp arról tanúskodik, hogy a rádió az utolsó tömegmédium: a rádióhallgatottsági görbék párhuzamosan alakulnak, legfeljebb számossági különbség van a csoportok között.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban iskolai végzettség szerint 2023. II. negyedévében

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok iskolai végzettség szerint, negyedóránkénti idősávokban (hallgatók száma az adott negyedórában)

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok iskolai végzettség szerint, negyedóránkénti idősávokban 2023. II. negyedévében (elérési százalékok az adott negyedórában)

Az iskolai végzettség tekintetében a napi rádiózási görbék a reggeli csúcsot követően egész órás farkasfogakkal tarkított enyhe süllyedésbe kezdenek, majd a déli hírektől eltérő ütemű, de folyamatosan lassuló csökkenés jellemzi a rádióhallgatást. A görbék alapvetően párhuzamosak, az egyes csoportok rádióhallgatási szokásai csak minimálisan térnek el egymástól.

Budapesti rádiók hallgatottsági görbéje hétköznap, szombaton és vasárnap 2023. II. negyedévében

Vonaldiagram. Budapesti rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávokban hétköznap, szombaton és vasárnap.
Budapesti rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávokban hétköznap, szombaton és vasárnap
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00-01:00 62 21 17
01:00-02:00 45 19 8
02:00:03:00 43 17 10
03:00-04:00 42 17 8
04:00-05:00 84 30 27
05:00-06:00 163 46 42
06:00-07:00 1145 241 193
07:00-08:00 1669 362 285
08:00-09:00 1702 443 374
09:00-10:00 1542 493 371
10:00-11:00 1240 522 370
11:00-12:00 1087 495 346
12:00-13:00 1121 511 317
13:00-14:00 1204 436 333
14:00-15:00 1148 363 312
15:00-16:00 1044 334 283
16:00-17:00 858 270 245
17:00-18:00 795 211 191
18:00-19:00 503 161 180
19:00-20:00 410 126 119
20:00-21:00 411 125 175
21:00-22:00 244 99 102
22:00-23:00 122 52 37
23:00-00:00 75 23 21

A diagramok – különösen a különböző időmérlegekkel, napi aktivitási kimutatásokkal összevetésben – jól szemléltetik, hogy a rádió meghatározó médium a napi rutinban a magyarok nagy tömegei számára: reggel ugrik meg a rádióhallgatók száma, 8 óra körül ér a csúcsra, a délelőtt folyamán lassan ereszkedik, majd a nap további részében tovább süllyed, hogy aztán a késő délutáni, esti órákban átadja helyét a televíziózásnak, majd az alvásnak. (A rádiózás és a televíziózás napi görbéit egymás mellé téve egyértelműen kirajzolódik ez a tendencia.) Érdekes lehetne az egyéb médiafogyasztási szokások napi alakulását együtt bemutatni a rádiózással: a közterületi hirdetésekkel való kontaktusok száma a reggeli és a délutáni utazásokkor tetőzik, míg az online tartalomfogyasztással jól kiegészítik egymást a hagyományos médiumok, egyelőre utóbbiak fogyasztásának görbéjét nem módosította érdemben az előbbiek megjelenése és mind nagyobb térnyerése.

A fenti diagramon látható fővárosi tendenciák hasonlóképp érvényesülnek a különböző vidéki településeken.

Hallgatott rádiók száma

A hallgatott rádiók átlagos száma egy kissé absztraktabb mutató. A számértékek önmagukban nehezen interpretálhatók – egyrészt azért, mert törtszámokról van szó, így nem igazán értelmezhető 0,8-féle rádióadó; másrészt azért, mert ha túl is lépünk a rádióadók törtszámokból eredő elméleti „széttördelésén,” akkor is befolyásolja a megjelenített értékeket az a tény, hogy azok a teljes alapsokaságra vonatkoznak, tehát a rádiót nem hallgatók nulla darab rádióadóval szerepelve húzzák lefelé az átlagokat (így lehetséges, hogy akadnak célcsoportok, ahol a hallgatott rádiók átlagos száma egy alá süllyed). Éppen ezért a tendenciákra, illetve a célcsoportok közötti különbségekre érdemes figyelni a hallgatott rádiók száma esetében, legyen az napi vagy heti viszonylatban értelmezett rádiószám.

Napi statisztika

Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) nemenként, korcsoportonként és településtípus szerint, hétköznap és hétvégén
Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) nemenként, hétköznap és hétvégén
Nem Hétköznap Hétvégén
Férfi 0,8 0,5
0,7 0,5
Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) korcsoportonként, hétköznap és hétvégén
Korcsoport Hétköznap Hétvégén
15–17 0,5 0,6
18–29 0,6 0,3
30–39 0,6 0,4
40–49 0,7 0,4
50–59 0,8 0,5
60–69 0,9 0,8
70+ 0,9 0,8
Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) településtípus szerint, hétköznap és hétvégén
Településtípus Hétköznap Hétvégén
Budapest 0,7 0,5
Megyeszékhely 0,8 0,6
Egyéb város 0,7 0,5
Község 0,7 0,5

Az ábrán látható, hogy hétköznap a rádiózással töltött idő is hosszabb és a hallgatott rádiók száma is magasabb: nemcsak többet, hanem többfélét is rádióznak hétköznap a megkérdezettek. A nemek között nincs számottevő különbség a hallgatott rádiók számát tekintve. Életkor szerint fokozatos növekedés figyelhető meg, az idősebb korosztályok több adót hallgatnak, mint a fiatalabbak. Megyeszékhelyeken valamivel többféle rádiót hallgatnak, mint más településeken.

Heti statisztika

Az egy hét alatt hallgatott rádiók száma (átlag) nemenként, hétköznap és hétvégén
Nem Átlag
Férfi 1,5
1,4
Az egy hét alatt hallgatott rádiók száma (átlag) korcsoportonként, hétköznap és hétvégén
Korcsoport Átlag
15–17 1
18–29 1,2
30–39 1,3
40–49 1,4
50–59 1,5
60–69 1,7
70+ 1,6
Az egy hét alatt hallgatott rádiók száma (átlag) településtípus szerint, hétköznap és hétvégén
Településtípus Átlag
Budapest 1,5
Megyeszékhely 1,7
Egyéb város 1,4
Község 1,3

Az ábra úgy interpretálható, hogy heti szinten egy adót hallgat egy átlag 15 éves vagy idősebb. A helyzet azonban nem pontosan ez: emlékezzünk vissza a korábbi, országos és budapesti rádióhallgatással foglalkozó fejezetben látott számokra. Nagyságrendileg naponta a népesség héttizede rádiózik, hetente legalább egyszer viszont tíz emberből kilencen rádióznak Magyarországon. Ebből az következik, hogy kevesebben vannak a nulla rádiót hallgatók, akik lefelé húzzák a hallgatott rádiók átlagos számát. Ez azt jelenti, hogy a magyar rádióhallgatók márkahűsége elég magas fokú a mérés tanúsága szerint, hiszen a kieső zérusok hatásával együtt is ritkán közelíti meg a kettőt a hetente átlagosan hallgatott rádiók száma.

A bontásokból nagyjából ugyanaz rajzolódik ki, mint a napi átlagos rádiószámok esetében: az egyre idősebb korcsoportokban egyre több rádióadó között oszlik meg a hallgatók figyelme. A napival megegyezően, a településtípus szerinti heti rádióválasztásnál a megyeszékhelyeken többféle adót hallgatnak, mint az ország egyéb területein.

Rádióhallgatással eltöltött idő

Napi rádióhallgatással eltöltött idő (perc) átlagban és a hét egyes napjain 2023. II. negyedévében

Rádióhallgatással töltött idő napi bontásban (hétfőtől vasárnapig), illetve napi átlagban
Napok Időtartam
Átlag nap 222
Hétfő 224
Kedd 224
Szerda 224
Csütörtök 225
Péntek 227
Szombat 221
Vasárnap 213

A rádióhallgatással töltött idő átlagosan 3,5 óra. Ez igen magasnak mondható; annál is inkább, mivel az értékek tartalmazzák a nem rádiózók nullás adatait is, amelyek mind lefelé húzzák az átlagot. Ebből adódóan, ha leszűkítenénk a kört a rádióhallgatókra, akkor a hallgatási időtartam akár a négy órát is jócskán meghaladná.

Az adatok szerint a rádiózással töltött időtartam kevéssé függ a naptól, még hétköznap/hétvége viszonylatban sem figyelhetők meg eltérések.

Napi rádióhallgatással eltöltött idő (perc) a kereskedelmi rádióknál 2023. II. negyedévében

Kereskedelmi rádiók

A kereskedelmi rádiók esetében az alábbi táblázatok tartalmazzák azokat is, akik egyáltalán nem hallgatnak rádiót, ami jelentősen lehúzza az átlagos rádiók előtt töltött időt. Kereskedelmi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Best FM /Rádió M, Rádió 1, Retro Rádió, Sláger FM.

A férfiak és a nők között a napi kereskedelmi rádiók hallgatására fordított idő tekintetében nem figyelhető meg jelentős különbség. A legfiatalabbak rádióhallgatással töltött ideje jóval elmarad az idősebb korosztályokhoz képest.

Továbbra is a kereskedelmi rádióknál maradva, a szakmunkás végzettségűek hallgatnak a leghosszabb ideig kereskedelmi rádiókat, míg legrövidebb ideig az általános iskolát végzettek követnek profitorientált adót. Az ESOMAR társadalmi státus-besorolás szerinti bontás vegyes eredményeket hozott a kereskedelmi rádiók befogadásával kapcsolatosan.

Közszolgálati rádiók

A közszolgálati rádiók esetében nemek szerint enyhe eltérés figyelhető meg a nők javára. Életkor tekintetében markáns és tendenciózus a különbség: minél idősebb valaki, annál több időt tölt közszolgálati rádiók hallgatásával. A 70 évesnél idősebb korosztály naponta 226 percet hallgat közszolgálati rádiót.

A közszolgálati rádiókat hallgatók közt szintén vegyes képet mutatott a végzettség szerinti bontás. Jelen hullámban a 8 általánossal rendelkezők és a szakmunkások hallgatták a legtöbbet, és az érettségizettek a legkevesebbet az ide besorolt rádiókat. A legmagasabb és a legalacsonyabb ESOMAR státuszúak töltenek több időt ezen rádiók hallgatásával. Regionális bontásban Közép-Magyarország és a Dunántúl fővároshoz közelebbi régiói több hallgatót tudhatnak magukénak.

Közösségi rádiók

Közösségi rádió hallgatásával alapvetően kevesebb időt töltenek a válaszadók, mint a közszolgálati és a kereskedelmi rádiók követésével. (Ez is arra vezethető vissza, hogy sokan nem hallgatják ezeket a rádiókat, tehát az alacsony elérés húzza le itt is az átlagot.) Közösségi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Hír FM, Klasszik Rádió, Első Pesti Egyetemi Rádió, InfoRádió, Jazzy Rádió, Manna FM, Spirit FM és Tilos Rádió.

A nők átlagosan több időt töltöttek közösségi rádiók előtt. A kereskedelmiekhez hasonlóan a közösségi rádiók esetében is megfigyelhető, hogy a legfiatalabbak kevés időt szántak az adók követésére. Régiók szerint a Dél-Alföldiek hallgattak legtöbbet, iskolai végzettség szerint pedig leginkább az érettségivel rendelkezők, legkevésbé pedig a diplomások hangoltak a közösségi rádiókra ebben a hullámban.

A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő a férfiak és a nők esetében
Nem Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
Férfi 208 184 137
215 201 152
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő korcsoportok szerint
Korcsoport Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
15-17 107 86 na
18–29 195 160 75
30–39 195 165 149
40–49 217 152 170
50–59 230 158 154
60–69 223 197 146
70+ 227 226 124
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő településtípus szerint
Településtípus Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
Budapest 213 193 153
Megyeszékhely 210 189 116
Egyéb város 213 188 141
Község 208 205 147
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő végzettség szerint
Végzettség Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
8 általános 173 199 136
Szakmunkásképző 258 202 147
Középiskola 219 182 168
Főiskola, egyetem 184 196 127
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő Esomar-státusz szerint
Esomar-státusz Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
AB 193 194 142
C1 215 179 159
C2 217 186 141
DE 219 194 149
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő magyarországi régió szerint
Régió Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
Közép-Magyarország 242 206 149
Közép-Dunántúl 210 215 138
Nyugat-Dunántúl 212 185 129
Dél-Dunántúl 224 204 124
Észak-Magyarország 196 183 152
Észak-Alföld 213 181 109
Dél-Alföld 224 182 157

Médiaszolgáltatás típusa – az elemzésben szereplő rádiók csoportosítása

Közszolgálati rádiók (7)

  • Bartók Rádió
  • Dankó Rádió
  • Duna World
  • Kossuth Rádió
  • nemzetiségi rádiók
  • Parlamenti Rádió
  • Petőfi Rádió

Közösségi rádiók (8)

  • Első Pesti Egyetemi Rádió
  • Inforádió
  • Jazzy Rádió
  • Hír FM
  • Klasszik Rádió
  • Manna FM
  • Spirit FM
  • Tilos Rádió

Kereskedelmi rádiók (4)

  • Best FM /Rádió M
  • Rádió 1
  • Retro Rádió
  • Sláger FM

Budapesti rádiók (11)

  • Best FM /Rádió M
  • Első Pesti Egyetemi Rádió
  • Inforádió
  • Jazzy Rádió
  • Hír FM
  • Klasszik Rádió
  • Manna FM
  • Rádió 1
  • Sláger FM
  • Spirit FM
  • Tilos Rádió

Zártak, ezért nem szerepelnek (9)

  • Base FM
  • FM103,9 A Rock
  • Magyar Katolikus Rádió
  • Mária Rádió
  • Rádió Dikh
  • Sola Rádió
  • Sportrádió
  • Trend FM
  • radiocafé 98,0