A rádióhallgatás helyszínei és platformjai (2018–2023)

A dokumentum letöltése (pdf)

Közzétéve: 2024. március 28.

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság megbízásából a Kantar Hoffmann-Scores Group időről-időre felméri, hogy a magyar társadalom rádióhallgató tagjai mely helyszíneken rádióznak.

Az alapvetően stabilnak nevezhető trendadatokban a rádiózás helyének esetében is kiugrást hozott – könnyen magyarázható okokból - 2020 második negyedéve, a világjárvány megjelenése. Az emberek legtöbbet az otthonukban rádióznak (70-80 százalék tesz így), míg az autó a második tipikus helye a befogadásnak – 50-60 százalékra jellemző ez a mód (is).

Az adatok szerint a nők és az idősebbek többet rádióznak otthonukban, aminek elsősorban szociológiai okai vannak, a nők között több az inaktív, háztartásbeli, kismama stb., míg az idősebb (nyugdíjas) korosztály már nem jár napi szinten dolgozni, nem utazik annyit, ellenben több időt tölt az otthonában (és egyébként általában véve többet is rádiózik).

A rádióhallgatás helyszínei nemek szerint

Munkahelyeken már kevésbé jellemző, hogy a dolgozók valamelyik adóra hangolnak, de tízből három megkérdezett regisztrálja naplójában ezt a fajta rádiózást (is). A szóban forgó tevékenység kifejezetten jellemző a kékgalléros állásokra (műhelyekre, garázsokra, üzemekre stb.): erre utal az is, hogy a munkaidőben rádiót hallgatók részesedése a szakmunkás végzettségűek körében a legmagasabb.

Rádióhallgatási arány korcsoportok szerint otthon és autóban

Az autóban rádiózók megoszlása a középkorú (30-59 éves) és a magasabb iskolai végzettségű csoportokban a legjellemzőbb. A budapestiek valamivel kevesebbet követik a különböző adókat autóikban, mint a nem fővárosban élők.

Penetrációs szempontok miatt a munkahelyen és az autóban történő rádiózás némileg eltérő értelmezést igényel, mint az otthoni. Nem mindenkinek van autója, valamint a mintában olyan korú válaszadók is találhatók, akiknél a munkavégzés nem tipikus tevékenység (nagyon fiatalok, nagyon idősek). Ez jól megmutatkozik a demográfiai bontás szerint ábrázolt adatokban. A 20-59 évesek között jóval többen mondták azt, hogy autóban illetve a munkahelyükön is hallgatnak rádiót. Az otthoni befogadás uralkodó jellege arra enged következtetni, hogy a tevékenység még mindig integráns része a mindennapoknak, valamint az otthoni rádiózás független a nemtől, a kortól és a településtípustól. A 15-19 éves korosztály és a 60 év fölöttiek körében magasabb az otthon rádiózók aránya.

Az adatok átfogó értelmezése alapján megállapítható, hogy a rádió továbbra is az egyik legfontosabb tömegmédium és igen széleskörű a „felhasználása”, az emberek jelentős része beépíti a napi rutinjába.

A Scores Group által készített, „Rádióhallgatás helye és módja című 2018–2023.” című részletes tanulmány PDF-formátumban a cím alatti link segítségével tölthető le.