Page 137 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 137
III. A kiskorúak védelme az Európai Unióban és egyes tagállamokban 137 nagy valószínűséggel akkor lehet sértő, ha az ellentétes a közönség elvárásaival. A sértő nyel- vezettel szembeni érzékenység generációktól és közösségektől, kultúráktól függően változhat. A sértő anyagok (beleértve a sértő nyelvezetet) közzétételét a kontextusnak igazolnia kell. A műsorszolgáltatóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy vannak olyan területek, ahol a sértő nyelvezet és tartalmak használata különösen érzékenynek minősülhet (pl. rossz nyelvezet használata szentek neveivel közvetlenül párosítva). Emellett – tekintettel a szerkesztői szabad- ságra és kontextusra – a műsorszolgáltatóknak f gyelembe kell venniük az adott káromkodás egyénre gyakorolt hatását, illetve a műsorszám műfaját, amelyben az megjelenik. Például drámákban és f lmekben kisebb hatással bírhat egy ilyen kifejezés, míg egy dokumentum- f lmben elhangozva kevésbé elfogadható a szélesebb nézői közönség számára. Kérdés az is, hogy a műsorszám előtt vagy alatt nyújtott információ csökkenti-e a potenciális ártalmat. 530 5.1.2. A lekérhető médiaszolgáltatásokra (on-demand) vonatkozó szabályok A Communications Act 2003 a lekérhető médiaszolgáltatások (on-demand programme ser- vice) szabályozása kapcsán külön előírja, hogy on-demand szolgáltatásokban az olyan anya- gok, amelyek súlyosan károsíthatják a 18 éven aluliak f zikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését, csak oly módon tehetők hozzáférhetővé, amelyek biztosítják, hogy azokat kiskorúak rendes 531 körülmények között nem látják vagy hallják [Section 368E (2) bek.]. A lekérhető média- szolgáltatások esetében a kiskorúak védelmére vonatkozó szabályok betartatását 2009 óta az 532 Authority of Television on Demand (ATVOD) önszabályozó szervezet végzi el társszabá- lyozás keretében, hatósági szankciót (statutory sanction) azonban csak az OFCOM szabhat 533 ki. A kiskorúak védelmét az ATVOD kódex 11. szakasza szabályozza, amely az Audio- 534 vizuális médiaszolgáltatásokról szóló 2010/13/EU irányelv lekérhető médiaszolgáltatásokra vonatkozó 12. cikkét hajtja végre. Ennek értelmében, ha egy on-demand szolgáltatás olyan anyagot tartalmaz, amely súlyosan károsíthatja a 18 év alatti személyek f zikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését, az anyagot oly módon kell elérhetővé tenni, amely biztosítja, hogy azt kiskorúak rendes körülmények között ne lássák vagy hallják. Nem tartoznak a szabályozás hatálya alá azok a VOD (Video on Demand) tartalmak, melyek megfelelnek a Broadcasting Code szabályainak, illetve a BBCF klasszif kációs kategóriáinak – miután azok nem tekint- hetők olyan anyagoknak, amelyek „súlyosan károsító hatásúak” lehetnek –, kivéve az R18-as kategóriát. Az R18-as kategóriába sorolt vagy sorolható tartalmak a 11. szakasz hatálya alá tartoznak. Súlyosan károsító tartalom lehet például a jogellenes, büntetőjogilag obszcén vagy illetlen tartalom; amely jogellenes vagy káros tevékenységet mozdít elő; gyermekek erősen 530 Botein–Adamski i. m. (254. lj.) 46–53. 531 http://www.legislation.gov.uk/uksi/2009/2979/made 532 http://www.atvod.co.uk/; Designation pursuant to section 368B of the Communications Act 2003 of functions to the Association for Television On-Demand in relation to the regulation of on-demand programme services. http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/tv-ops/vod/designation180310.pdf 533 ATVOD Rules & Guidance – Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand Programme Services (ODPS). Edition 2.0, Published 3 May 2012. http://www.atvod.co.uk/uploads/files/ATVOD_Rules_and_Guidance_Ed_2.0_May_2012.pdf 534 Rule 11: Harmful Material: Protection of Under Eighteens.