Page 142 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 142
142 Gyermekvédelem a médiajogban – nem tartalmazhatnak olyan anyagot, amely társadalmi, erkölcsi vagy lelki sérülést okozhatnak a gyermekeknek. Így nem jeleníthetnek meg bűncselekményeket úgy, hogy hasonló viselkedésre bátorítson a való életben, nem becsmérelhetik az oktatást, nem nézhetik el a neveletlen, kapzsi vagy antiszociális viselkedést, nem jeleníthetik meg az agressziót csodálatra méltónak vagy utalhat arra, hogy az elfogadható módja a problé- mák megoldásának vagy a való életben való előrejutásnak; – nem lehet közzétenni olyan tartalmat, amely a gyermekek f zikai sérüléséhez vezethet; – nem ösztönözhetik vagy helyeselhetik az erőszakot; – nem bátoríthatják a gyermekeket arra, hogy egyedül vagy idegenekkel elkóboroljanak, és nem mutathatók be ilyen gyermekek; – nem mutathatják a gyermekeket szexuálisan provokatív módon; – a gyermekműsorokban, illetve jelentős számú f atalabb gyermek által valószínűleg né- zett műsorokban nem mutathatók be olyan reklámok, amelyek szorongást okozhatnak a gyermekeknek; – megfelelő időzítési korlátokat kell alkalmazni az olyan reklámok esetében, amelyek árt- hatnak vagy szorongást okozhatnak bizonyos életkorú gyermekeknek, vagy amely rek- lámok más okból nem valók gyermekeknek (Section 7.4.1–7.4.7). Az indokolás ebből a szempontból megkülönbözteti: 1) a nem megfelelő reklámot: olyan reklám, amely viszonylag ártalmatlan, de sok szülő helytelennek tartja ezek bemutatását a gyermekműsorok vagy családi műsorok idősáv- jában. A 8 év alatti gyermekek számára nem megfelelő reklámokra az ún. „Ex Kids” korlátozások vonatkoznak; 2) az ártalmas reklámot: olyan (ritkán előforduló) reklám, amely közvetlenül káros hatás- sal lehet a gyermekeknek vagy tinédzsereknek, vagy súlyos szorongást okozhat a f ata- labb gyermekekben. Az ártalmas reklámok esetében az alábbi korlátozások ajánlottak: – „Ex Kids” korlátozás: a legtöbb 4 éven aluli gyermek nem látja a reklámot; – Este 9 utáni korlátozás: a legtöbb 5–8 éves gyermek nem látja a reklámot; – Későbbi korlátozás (pl. este 11 után): a legtöbb 9–12 éves gyermek nem látja a reklámot; Ha reális veszélye van annak, hogy a reklám árt a 12 éven felülieknek, akkor meg kell fontol- ni, hogy az bemutatható-e egyáltalán. Speciális ütemezési korlátozások, reklámidőzítési szabályok vonatkoznak a gyermekek védelme érdekében az alábbi termékek reklámjára: alkoholos italok és likőrös csokoládék, óvszerek, lottó, fogadás, bingó, gyufa, gyógyszerek, vitaminok és egyéb étrend- kiegészítők, gyermekműsorokon alapuló árucikkek (merchandise), olyan személyek vagy szereplők (beleértve a bábokat, stb.) akik rendszeresen megjelennek valamely brit tévécsatorna jelenlegi vagy közelmúltbeli műsorában, vallás, hit, meggyőződés rendszerek, női egészségvédelmi termékek stb., fogyókúrás termékek, kezelések és klinikák, 15, illetve 18 éven felülieknek ajánlott f lmek és videók. A kódex a gyermekek védelmében is korlátozza a gyógyszerek, kezelések reklámjait, melyek nem irányulhatnak 16 éven aluliak számára (Section 8.2.15). Szigorú korlátozás alá esnek a vallási, hit és hitrendszerekkel kapcsolatos, ún. doktrinális reklámok is. Az ilyen reklámok nem használhatják ki a gyermekek reményeit vagy félelmeit (Section 10.13). Elfogadhatatlan a doktrinális reklám, ha valószínűleg vonzó a 18 év alattiak számára vonzó. Az ilyen reklám nem jelenhet meg a főleg nekik szóló, vagy valószínűleg számukra vonzó műsorok reklám- szüneteiben vagy azok szomszédságában (Section 10.15). Az alkoholos italok reklámjai: 1) nem lehetnek vonzóak a 18 év alattiak számára, különösen nem úgy, hogy az összefüg- gésbe hozható ifj úsági kultúrával;