Page 141 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 141
III. A kiskorúak védelme az Európai Unióban és egyes tagállamokban 141 vezet (Advertising Standards Authority, ASA) szabályzatalkotó testületének, a Broadcast Committe of Advertising Practice (BCAP) kódexei. Így a médiaszolgáltatásban közzétett 542 reklámok tartalmára vonatkozó Code of Broadcast Advertising (BCAP Code) 5. szaka- sza, illetve a Televíziós reklámok szabványairól szóló BCAP szabályzat (BCAP Television 543 Advertising Standards Code) 7. szakasza is számos előírást határoz meg a gyermekek (15 éven aluliak) védelme érdekében. A televíziós reklámok szabályait meghatározó kódex már a bevezetőjében is deklarálja a f atalkorú nézők védelmének elsőbbségét. A gyermekekre vonatkozó rendelkezéseket mindig f gyelembe kell venni minden olyan reklám esetén, amelyik gyermekeknek szól vagy vár- hatóan felkelti a gyermekek érdeklődését, professzionális vagy amatőr gyermekszereplőket mutat be, vagy amely károsan befolyásolhatja a gyermekeket még akkor is, ha maga a reklám közvetlenül nem érdekli őket [Bevezetés, h) pont]. A kódex tiltja a megtévesztő reklámokat: – a reklámnak nem szabad kihasználnia a gyermekek tapasztalatlanságát, természetes hi- székenységét és lojalitását; – a gyermekek érdeklődését felkeltő termékek reklámjai esetében f gyelembe kell venni az adott korcsoporthoz tartozók tapasztalatait, hogy a reklámok ne ébresszenek irreális elvárásokat; – ha a gyermekek érdeklődésére számot tartó termékek reklámjai olyan jellemzőt mu- tatnak be, amely befolyásolhatja a gyermekek választását, akkor ezen jellemzőknek a megfelelő korú gyermekek számára könnyen megítélhetőnek kell lennie; – a drága játékok és más gyermekeknek szánt hasonló termékek reklámjainak tartalmaz- niuk kell azok árát; – ha a gyermekeknek szánt termék reklámja tartalmazza árát, akkor a költséget nem lehet a „csak” szó használatával kedvezőnek feltüntetni (Section 7.1). A kódex külön korlátokat fogalmaz meg a gyermekeknek szóló élelmiszer- és üdítőital-reklá- mokra, az akciós ajánlatokra, a híres karakterek használatára (Section 7.2). A reklámok nem segíthetik elő a gyermekek rossz táplálkozási szokásait vagy egészségtelen életmódját. További reklámkorlátok: – a reklám nem szólíthatja fel közvetlenül vagy nem tanácsolhatja a gyermekeknek, hogy vegyék meg a terméket, vagy kérjék meg szüleiket vagy másokat a termék megvásárlá- sára (Section 7.3.1); – nem kelthet olyan benyomást, hogy a gyermek rosszabb másoknál, hűtlen másokhoz, vagy becsap másokat, ha ő vagy családja nem használnak egy bizonyos terméket vagy szolgáltatást (Section 7.3.2); – a reklámokban szereplő gyermekek nem kommentálhatják a termék vagy szolgáltatás olyan jellemzőit, amiket a hozzájuk hasonló korú gyermekeket nem érdekel (Section 7.3.3); – tilos a gyermekeknek szóló direkt marketing, így az olyan termékek vagy szolgáltatások, amelyeket postán, telefonon, e-mailen, interneten vagy más interaktív médián keresztül értékesítenek, nem szánhatják gyermekeknek (Section 7.3.4); Tilos a gyermekeknek sérelmet és szorongást okozó reklámok közzététele (Section 7.4), ezért a reklámok: 542 http://www.cap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 543 http://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast/BCAP-Code/BCAP-TV-Code.aspx
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146