Fiatalok jövővízióit díjazta az NMHH

Közzétéve: 2024. június 21.

„A mesterséges intelligencia megszüntethet munkahelyeket, de ezzel párhuzamosan újakat is teremthet. Megjelenése változásokat hoz, de ezektől nem kell félni” – egyebek mellett erre mutattak rá a résztvevők az NMHH műhelybeszélgetéssel egybekötött díjátadó rendezvényén június 19-én a hatóság Esztergomi úti komplexumában, ahol a „Tervezd együtt a digitális jövőt az NMHH-val!” ötletpályázat győztes diákjai vehették át elismeréseiket.

Dr. Somogyi Ákos, az NMHH gyermekvédelmi főosztályvezetője megnyitójában elmondta, hogy az NMHH szakértőiből álló szakmai zsűrivel összesen 203 pályaművet értékeltek ki, amelyekben az ifjúság, akár az iskolában oktatott törzsanyagot is meghaladó ismereteiről tettek tanúbizonyságot.

A főosztályvezető kiemelte, hogy a pályázatokban a mesterséges intelligencia jövőjéről alkotott elképzelések mellett a holnap egyéb kihívásairól is izgalmas víziók jelentek meg – így a pályázatok igazán érdekes és figyelemre méltó elképzeléseket tártak a szakmai zsűri elé.

Ezt követően dr. Novák Adrienn, a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ szakmai koordinátora hívta kerekasztalbeszélgetésre ifjú beszélgetőpartnereit: Galambos Annát, az UNICEF Magyarország középiskolás Fiatal Nagykövetét, Nagy Beatrixot és Gedeon Saroltát, a Kék Vonal Ifjúsági Tanácsadó Testületének tagjait, valamint Horváth D. Salamon Arany Mókus-díjas gimnazista filmkészítőt.

A beszélgetés résztvevői elmondták, hogy jellemzően a ChatGPT volt az első találkozásuk a modern mesterséges intelligenciával, és azóta is élénk érdeklődést mutatnak a technológia fejlődése iránt.

Egybehangzóan rámutattak, hogy iskoláikban a tanárok jellemzően tartanak a mesterséges intelligencia használatától és nem nyitottak rá, de közöttük is akadnak kivételek.

Saját tapasztalataik az új technológiával azonban eddig inkább pozitívak voltak. A beszélgetésben résztvevő fiatalok egyetértettek abban, hogy fontos lenne oktatni a diákoknak a mesterséges intelligencia helyes használatát és határait.

Meglátásuk szerint az oktatásban sok pozitív hozadéka lenne az MI bevonásának, a tanárok munkáját ez mégsem válthatná ki teljesen, mert úgy az oktatásból hiányoznának a pedagógusok által behozott tudás, különféle nézőpontok, emberi értékek, érzelmek.

Galambos Anna hozzáfűzte, hogy megfigyelései szerint nemcsak a tanárok, más szakmák képviselői is tartanak a mesterséges intelligencia egyre szélesebb elterjedésétől – szerinte a jövőben ugyan valóban megszűnhetnek munkahelyek a technológiai fejlődés következtében, de ez lassú folyamat, fokozatos átállás lesz. Rámutatott arra is, hogy a mesterséges intelligencia fejlődésének ezzel párhuzamosan munkahelyteremtő ereje is lehet. „Lesznek változások, de ezektől nem kell félni” – emelte ki.

Dr. Novák Adrienn arról is kérdezte a résztvevőket, hogyan képzelik el a jövő városát. A beszélgetés résztvevőinek reményei szerint a jövő városa fenntartható és zöldfelületekben bővelkedő lesz, egyáltalán nem jellemi majd az egyszínűség és lélektelenség. A diskurzus résztvevői eszmecseréjük zárásaképp egyhangú reményüket fejezték ki, hogy a technológiai fejlődés a jövőben meg fogja könnyíteni az életünket és javítani fogja az életminőségünket.

Somogyi Ákos a beszélgetést lezárva a pedagógusok munkájának fontosságára hívta fel a figyelmet, ugyanis a szükséges tudás hiányában a technológia adta lehetőségeket sem lehet megfelelően, saját és közösségünk érdekeit szem előtt tartva kihasználni. A díjazott pályázók ezt követően átvették elismeréseiket.