Online Platform Vitarendező Tanács

Ha egy online platform korlátozta, letiltotta az ön tartalmát, felfüggesztette a fiókját, és bár panaszt tett, de azt elutasították, ez a vitarendezési tanács segíthet peren kívül megegyezni a szolgáltatóval.

Az Online Platform Vitarendező Tanács bemutatása

Az Online Platform Vitarendező Tanács a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnöke, mint digitális szolgáltatási koordinátor által tanúsított vitarendezési testület.

Miért jött létre?

Az Európai Parlament és a Tanács 2022. október 19-i (EU) 2022/2065 rendelete digitális szolgáltatások egységes piacáról és a 2000/31/EK irányelv módosításáról (digitális szolgáltatásokról szóló rendelet) [DSA-rendelet] értelmében biztosítani kell, hogy a szolgáltatások igénybe vevői könnyen és hatékonyan tudják vitatni az online platformot üzemeltető szolgáltatók [a továbbiakban: szolgáltató(k)] egyes, őket hátrányosan érintő döntéseit a tartalom jogellenességéről vagy annak a szolgáltató szerződési feltételeivel történő összeegyeztethetetlenségéről. Emellett biztosítani kell e viták olyan tanúsított szervek általi jóhiszemű, peren kívüli rendezésének lehetőségét, amelyek rendelkeznek az ahhoz szükséges függetlenséggel, eszközökkel és szakértelemmel, hogy méltányosan, gyorsan és költséghatékonyan végezzék tevékenységüket.

Hatásköre

Hatáskörébe tartozik a DSA 21. cikke szerinti valamennyi jogvitatípus bírósági eljáráson kívüli rendezése, így a DSA megsértése tárgykörében indított a szolgáltató és a szolgáltatást igénybe vevő közti döntésekkel kapcsolatos jogviták. A Tanács szakterülete valamennyi jogellenes tartalomra és valamennyi online platform szolgáltató szerződéses feltételére kiterjed.

Feladata

A peren kívüli vitarendezés célja a szolgáltató és a szolgáltatást igénybe vevő közti jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése. A Tanács feladata, hogy megkísérelje a jogvita rendezése céljából az egyezség létrehozását a felek között abban az esetben, ha a szolgáltató döntéseivel kapcsolatos vitás kérdések előzetes, a szolgáltató belső panaszkezelési rendszerének segítségével való rendezése sikertelen.

A vitarendezési eljárás eredménytelensége esetén a Tanács az ügyben kötelezést tartalmazó döntést vagy ajánlást hoz a szolgáltatást igénybe vevők jogainak egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítására.

Az Online Platform Vitarendező Tanács eljárása

Az Online Platform Vitarendező Tanács nem minősül közigazgatási hatóságnak, továbbá nem rendelkezik bírósági vagy hatósági, közhatalmi jogkörrel, valamint közigazgatási vagy igazságszolgáltatási cselekmény megvalósítására vonatkozó felhatalmazással. A DSA-rendelet szerint a peren kívüli vitarendezési eljárás eredménye nem kötelező erejű, ugyanakkor a Tanács:

  • kötelezést tartalmazó döntést hoz, ha a kérelem megalapozott és a szolgáltató legkésőbb a döntés meghozataláig nyilatkozatában a Tanács döntését magára nézve kötelezőként ismeri el,
  • ajánlást tesz, ha a kérelem megalapozott, de a szolgáltató a Tanács döntését magára nézve nem ismerte el kötelezőként vagy
  • a kérelmet elutasító döntést hoz, ha a kérelem nem megalapozott.

Milyen ügyek nem tartoznak az Online Platform Vitarendező Tanácshoz?

A peren kívüli vitarendezési testületekre vonatkozó részletes szabályokról szóló 4/2024. (III. 21.) NMHH rendelet 7. § (1) bekezdése alapján, a következő ügyek nem tartoznak a Tanácshoz:

  • A vitarendezési ügy tárgya nem tartozik a Tanács tanúsítványa szerinti szakterület(ek) körébe.
  • Az ügy nem minősül a szolgáltató jogellenes vagy a szerződési feltételeivel össze nem egyeztethető tartalmával kapcsolatos jogvitának.
  • A kérelmezett nem minősül online platformot üzemeltető szolgáltatónak.

Kérdések és válaszok

Hogyan tudok kérelmet benyújtani?

Kérelmet írásban, postai vagy elektronikus úton (e-mailben) nyújthat be. A kérelem benyújtásáról itt olvashat bővebben: Nem elégedett az online platformot üzemeltető szolgáltató döntésével? Segítünk!

Hogyan zajlik az eljárás?

Az eljáráshoz nem szükséges a felek személyes jelenléte, de kérhető személyes meghallgatás. Az eljárás menetéről itt olvashat bővebben: Mi történik az Online Platform Vitarendező Tanácshoz benyújtott kérelemmel? Milyen döntés várható?

Mennyi az eljárás díja?

A kérelmező által fizetendő eljárási díj háromezer forint.

Személyes ügyfélfogadás?

Személyes ügyfélfogadás: kedd-szerda-csütörtök 9:00 és 13:00 óra között a 1015 Budapest, Hattyú u. 14. alatti címen.

Milyen döntéseket hozhat a Tanács?

A Tanács kötelezést tartalmazó döntést hoz, ajánlást tesz, vagy elutasítja a kérelmet. A Tanács által hozható döntésekről bővebben itt olvashat: Mi történik az Online Platform Vitarendező Tanácshoz benyújtott kérelemmel? Milyen döntés várható?

Kik a Tanács tagjai?

A Tanács tagjait itt tekintheti meg: Az Online Platform Vitarendező Tanács tagjai

Online Platform Vitarendező Tanács

1015 Budapest, Hattyú u. 14.
Levélcím: 1525 Budapest Pf. 20.
E-mail: info@opvt.hu