Page 166 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 166
166 Gyermekvédelem a médiajogban 621 vételéhez szükséges PIN-kód beütésre került. Ugyanakkor 2012. július 1-je óta a felnőtt tartalmak közzétételére vonatkozó korábbi időbeli korlátozás – csak 22:30 és 05:00 között lehetett közzétenni, kivéve, ha az előf zető a személyi igazolványának másolatának bemutatá- sával igazolta, hogy elmúlt 18 éves, ami lehetővé tette a tartalom bármikor történő megtekin- tését – megszűnt, így a szolgáltatás aktiválásához már nem szükséges az életkor ellenőrzése. Külön érdekesség, hogy a határozat alapján a lekérhető médiaszolgáltatásokat nyújtó szolgálta- tóknak egy külön, speciális katalógust (ún. bizalom zóna – „espace de conf ance”) is létre kell hoz- niuk. E katalógusokban csak olyan tartalmak szerepelhetnek, amelyek minden korosztály számá- ra megtekinthetőek, vagy kifejezetten a családokat és a f atal közönséget célozzák, és mentesnek kell lenniük minden olyan tartalomtól, ajánlótól, illetve olyan szolgáltatások reklámjaitól, amelyek a kiskorúak számára nem megfelelő jeleneteket tartalmaznak és számukra korlátozva vannak. 622 A CSA már több on-demand szolgáltatót is f gyelmeztetésben részesített az előírások megsér- tése miatt. A „KZ Play” nevű VOD szolgáltatót például amiatt részesítette f gyelmeztetésben, mert négy, szabadon elérhető részletet mutatott egy szexuális jeleneteket is tartalmazó műsor- számból a megfelelő piktogram feltüntetése nélkül, és a közzétételre vonatkozó időbeli korlátok- 623 nak (22:00 és 5:00) sem felelt meg. Egy másik esetben a „MyTF1” szolgáltatásban a családi zóna katalógusában egy 16 éven aluliak számára nem ajánlott videojáték reklámját észlelte. 624 A CSA emellett a lekérhető médiaszolgáltatások nyújtóit arra is ösztönzi, hogy támogassák az olyan műszaki megoldásokat, amelyek lehetővé teszik a kiskorúak hozzáférésének korláto- zását az életkoruk és a tartalom minősítése alapján. 7.3. A gyermekek védelmét szolgáló reklámkorlátok A reklám, a szponzoráció és a teleshopping részletes szabályait egy 1992-es rendelet tartal- mazza. A rendelet előírásai szerint a reklám nem veszélyeztetheti a kiskorúak erkölcsi vagy 625 testi fejlődését, így: 621 Amélie Blocman: CSA Amends Conditions for Making Available Programmes Likely to Shock Minors. IRIS Merlin, 2012-2:1/21. http://merlin.obs.coe.int/iris/2012/2/article21.en.html 622 Alexander Scheuer – Cristina Bachmeier: Protection of Minors and Audiovisual Content On-Demand. IRIS plus, 2012-6. 15–16. http://www.emr-sb.de/tl_files/EMR-SB/content/PDF/Jugend-Beitraege/scheuer_bachmeier_protection_ minors_iplus_2012.pdf; Th e Protection of Minors in a Connected Environment. Comparative Background Document. EPRA, 21 June 2013. 16., 18. http://epra3-production.s3.amazonaws.com/attachments/files/2195/original/protectionofminors_final_ publicversion.pdf?1372087443 623 http://www.csa.fr/Espace-juridique/Decisions-du-CSA/Manga-No-Money-intervention-aupres-du- service-KZ-Play 624 http://www.csa.fr/Espace-juridique/Decisions-du-CSA/Publicite-pour-un-jeu-video-deconseille-aux- moins-de-16-ans-intervention-aupres-de-MyTF1; Th e Protection of Minors in a Connected Environment. Comparative Background Document. EPRA, 21 June 2013. 21. 625 Décret n°92-280 du 27 mars 1992 modif é, relatif ŕ la publicité, au parrainage et au téléachat. http://www.csa.fr/Espace-juridique/Decrets-et-arretes/Decret-n-92-280-du-27-mars-1992-modifie-relatif-a-la- publicite-au-parrainage-et-au-teleachat-Version-consolidee
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171