Page 168 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 168
168 Gyermekvédelem a médiajogban A CSA 2006. július 4-i ajánlásában meghatározta azon f lmalkotások, audiovizuális 630 művek, videojátékok, telefonos szolgáltatások, internetes oldalak stb. televíziós bemutatói és reklámozásának kereteit (kivéve a mozicsatornákat és a pay-per-view programokat), amelyek kiskorúak számára nem megengedettek. Az ajánlás emlékeztet arra, amikor a műsorszol- gáltató életkor alapján osztályozza egy f lm vagy egy videojáték részletét vagy ajánlóját, a jelenetek kiválasztásánál f gyelembe kell venni a közzététel idejét és annak valószínűségét, hogy láthatják-e kiskorú nézők is. Továbbá a közönséget mindig világosan és érthetően kell tájékoztatni arról, hogy az műsorszám, reklám vagy szponzoráció-e. A CSA külön foglalkozott egyes SMS-szolgáltatások reklámjaival, amelyek kihasználhat- ják a kiskorúak hiszékenységét vagy tapasztalatlanságát. Számos olyan hirdetés volt ugyanis, amely SMS küldése ellenében kínált bizonyos szolgáltatásokat (pl. két ember szexuális affi - nitásának elemzése a vezetéknevük alapján). Az 1992-es rendelet 7. cikkére emlékeztetve a CSA azt ajánlotta, hogy a kiskorúakat ne ösztönözzék ilyen szolgáltatások igénybevételére, amelyek ráadásul jelentős anyagi kiadással járnak, ezért arra kérte a televíziós műsorszol- 631 gáltatókat, hogy állítsák le az ilyen reklámok sugárzását. A CSA később határozatot is 632 hozott a telefon vagy prémium, emelt díjas SMS-szolgáltatások reklámjainak sugárzásáról amelynek értelmében az olyan reklámok, amelyek valószínűleg kihasználják a kiskorúak hi- székenységét és tapasztalatlanságát, csak éjfél és 05:00 között tehetők közzé. 633 A CSA 2010. május 18-i határozata a szerencsejáték-üzemeltetőkkel történt konzultációt követően született, amelynek értelmében tilos az ilyen reklámok közvetítése a televíziós és rá- diós szolgáltatásokban a kiskorúaknak szánt műsorokban, valamint a műsorszámok kezdetét megelőző, illetve végét követő 30 percen belül. 634 630 Recommandation du 4 juillet 2006 relative à la présentation faite à la télévision d’oeuvres cinématographiques ou audiovisuelles, de jeux vidéos et de services téléphoniques, télématiques ou de sites internet qui font l’objet de restrictions aux mineurs. http://www.csa.fr/en/Juridical-area/Deliberations-et-recommandations-du-CSA/Recommandations-et- deliberations-du-CSA-relatives-a-la-protection-des-mineurs/Recommandation-du-4-juillet-2006-relative-a- la-presentation-faite-a-la-television-d-oeuvres-cinematographiques-ou-audiovisuelles-de-jeux-videos-et-de- services-telephoniques-telematiques-ou-de-sites-internet-qui-font-l-objet-de-restrictions-aux-mineurs 631 Blocman i. m. (629. lj.). 632 Délibération du 13 novembre 2007 relative à la diff usion de messages publicitaires en faveur de services téléphoniques ou SMS surtaxés susceptibles d’exploiter l’inexpérience ou la crédulité des mineurs. http://www.csa.fr/Espace-juridique/Deliberations-et-recommandations-du-CSA/Recommandations-et- deliberations-du-CSA-relatives-a-la-protection-des-mineurs/Deliberation-du-13-novembre-2007-relative-a- la-diffusion-de-messages-publicitaires-en-faveur-de-services-telephoniques-ou-SMS-surtaxes-susceptibles-d- exploiter-l-inexperience-ou-la-credulite-des-mineurs 633 Délibération du 18 mai 2010 relative aux communications commerciales en faveur des opérateurs de jeux d’argent et de hasard. http://www.csa.fr/Espace-juridique/Deliberations-et-recommandations-du-CSA/Recommandations-et- deliberations-du-CSA-relatives-a-d-autres-sujets/Deliberation-du-18-mai-2010-relative-aux-communications- commerciales-en-faveur-des-operateurs-de-jeux-d-argent-et-de-hasard 634 Protecting Children and Adolescents on Television, on the Radio, and on On-Demand Audiovisual Media Services. Les brochures du CSA, Novembre 2010. 13.
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173