Page 170 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 170
170 Gyermekvédelem a médiajogban Ezért különös f gyelmet kell fordítani mind a kiskorúakat bemutató ábrázolásokra, mind a részvételükkel készült műsorszámokra, valamint a műsorokban való részvételük feltételeire. A charta ennek kapcsán emlékeztet arra, hogy a szülői felügyeletet gyakorló személynek és a kiskorúnak – amikor beleegyezik a részvételbe – tisztában kell lennie a műsor témájával, céljával, lehetőleg annak címével is. A szülő a hozzájárulását a forgatást követően is visszavon- hatja, ám az nem lehet visszaélésszerű. 639 Példának okáért a TF1 egy gyermekekről szóló riportot mutatott be, amiben interjút ké- szítettek egy nevelőszülőknél elhelyezett gyermekkel, és akinek a személyazonosságát nem fedték fel. Az interjút azonban annak ellenére tették közzé, hogy ahhoz a gyermek anyja nem járult hozzá írásban. A CSA felszólította a csatornát az előírások tiszteletben tartására. A TF1 végül a legfelsőbb közigazgatási bírósághoz, az Államtanácshoz (Conseil d’État) fordult, kérve a határozat megsemmisítését azzal érvelve, hogy az ellentétes az Emberi Jogok Euró- pai Egyezménye 10. cikkében garantált véleménynyilvánítás szabadságával. A bíróság 2011. március 16-i határozatában azonban kimondta, hogy a kiskorúak televíziós műsorokban való szerepeltetésének szabályai és a csatornák által kötött megállapodás megfelelnek az Egyez- mény 10. cikkének (2) bekezdésében foglalt korlátozási lehetőségeknek. A szülői engedélyre abban az esetben is szükség van, ha a kiskorú identitását nem fedik fel. Ez nem minősül a véleménynyilvánítás szabadsága aránytalan korlátozásának ahhoz képest, hogy megvédjék a gyermekeket és a f atalokat. Nem volt olyan közérdek sem, ami indokolttá tette volna a szülői felügyeletet gyakorló személy hozzájárulásának mellőzését. A bíróság ezért elutasította a TF1 kérelmét. 640 7.5. Kiskorúaknak szóló műsorszámok támogatása, médiatudatosság A CSA arra is törekszik, hogy a f atal közönség megfelelő műsorokkal legyen ellátva. Az ifj úság-orientált műsorok fejlesztését az egyes csatornák számára előírt kötelezettségek (pl. animációs munkák előállítása) keresztül biztosítja. A CSA támogatta a digitális földfelszíni televízión (DTT) egy szabadon fogható ifj úsági csatorna létrejöttét is, részben a közszolgálati műsorszolgáltatás keretében, hogy ne legyen túlzott reklámbefolyásolás. Emellett a csator- náknak további kötelezettségeket ír elő a nagyon f atal gyermekek érdekében, ilyen például a 3 éven aluli gyermekeket célzó szóló műsorok tilalma. 641 Külön problémát jelentenek az olyan televíziós csatornák, amelyeket kifejezetten 3 év alatti 642 gyermekeknek szánnak. A CSA 2008. július 22-i határozata a 3 éven aluli gyermekek 639 Amélie Blocman: Charter on the Participation of Minors in Television Broadcasts. IRIS Merlin, 2009- 3:10/17. http://merlin.obs.coe.int/iris/2009/3/article17.en.html 640 Amélie Blocman: Ban on Broadcasting Programme Showing a Minor in Diffi cult Circumstances without Obtaining Parents’ Authorisation. IRIS Merlin, 2011-6:1/16. http://merlin.obs.coe.int/iris/2011/6/article16.en.html 641 Protecting Children and Adolescents on Television, on the Radio, and on On-Demand Audiovisual Media Services. Les brochures du CSA, Novembre 2010. 15. 642 Délibération du 22 juillet 2008 visant à protéger les enfants de moins de 3 ans des eff ets de la télévision. http://www.csa.fr/Espace-juridique/Deliberations-et-recommandations-du-CSA/Recommandations-et- deliberations-du-CSA-relatives-a-la-protection-des-mineurs/Deliberation-du-22-juillet-2008-visant-a-proteger- les-enfants-de-moins-de-3-ans-des-effets-de-la-television
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175