Page 226 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 226
226 Gyermekvédelem a médiajogban médiaértés-készségük is fejlődik, és a mindennapokban is használható médiaműveltségre te- 803 hetnek szert. Az intézmény Bűvösvölgy néven 2014. május 15-én nyitotta meg kapuit. 804 Az állam mellett a médiaszolgáltatóknak is részt kell vállalniuk a médiatudatosság elő- mozdításában. Az Mttv. szerint a közszolgálati médiaszolgáltatóknak törekedniük kell a tudatos médiahasználathoz szükséges ismeretek és képességek megszerzésének elősegítésé- re és fejlesztésére műsorszámainak segítségével, illetve a médiaszolgáltatáson kívüli egyéb tevékenységek által [Mttv. 83. § (2) bek. c) pont]. A Közszolgálati Kódex pedig kimondja, hogy a közszolgálati médiaszolgáltatás törekszik „a tudatos médiahasználathoz szükséges ismeretek és képességek megszerzésének elősegítésére és fejlesztésére műsorszámainak se- 805 gítségével, illetve a médiaszolgáltatáson kívüli egyéb tevékenységek által”. A többi mé- diaszolgáltatónak, iparági szereplőnek azonban nincs kifejezett törvényi kötelezettsége a médiaműveltség fejlesztésére. 7.1. Médiaoktatás A gyermekek oktatásának a médiaoktatást is részévé kell tenni annak érdekében, hogy meg tudják magukat védeni a káros médiahatásoktól, rejtett médiaüzenetektől. A médiával kapcso- latos ismeretek tanulása és tanítása révén kialakulhat gyermekek média-írástudása, médiamű- 806 veltsége, ezáltal képessé válnak a tudatos médiafogyasztásra. A jogalkotónak ehhez le kell fektetnie a médiaoktatás kereteit, f gyelemmel az oktatási rendszer szintjeire, meghatározva az elérendő célokat, f gyelembe véve az eltérő korosztályok igényeit, médiafogyasztási szokásait, valamint kiemelt f gyelmet kell fordítania a médiatanárok oktatására. Az oktatás során a ta- nároknak, a gyermekek oktatásával foglalkozó személyeknek be kell építeniük az iskolai tan- tervbe a médiaismeret és médiaértés oktatását, és olyan szemléletmódot kell kialakítaniuk az oktatásban, amely megfelel a modern médiakörnyezet által támasztott igényeknek. A média- műveltség oktatása önálló tantárgyként vagy a többi tárgyba beépítve egyaránt megjelenhet. 807 A hazai oktatásban bevezetésre került az intézményes médiaoktatás, ám annak minősége és elterjedtsége még nem elégséges. Korábban a gyermekek mindössze 13%-a tanult mozgó- 808 képkultúrát és médiaismeretet az iskolában, jellemzően heti egy óraszámban. Ennek oka többek között, hogy az oktatási intézmények tájékozatlanok, hiányoznak a szükséges forrá- sok és a szándék a széleskörű fejlesztéshez, illetve a média működésével kapcsolatos előítéle- 809 tek. Kb. 4000 médiatanárra lenne szükség a meglévő 400 helyett, de ennek is csak a tizede 810 végez kiemelkedő munkát, ám hiányosságok láthatók a tanárok képzése, és továbbképzése 803 H95 – Összefogás az új médiakultúráért. NMHH, 2012. június 15. http://nmhh.hu/cikk/150892/H95__Osszefogas_az_uj_mediakulturaert 804 http://buvosvolgy.hu/; Megnyílt a Bűvösölgy, az NMHH médiaértés-oktató központja. NMHH, 2014. má- jus 15. http://nmhh.hu/cikk/163153/Megnyilt_Buvosvolgy_Magyarorszag_elso_mediaertesoktato_kozpontja 805 Közszolgálati Kódex 12. 806 Buckingham i. m. (45. lj.) 13. 807 Bakos i. m. (3. lj.) 244. 247. 808 A korhatár-jelölések és a kiskorúakra ártalmas tartalmak szabályozásának lakossági megítéléséről készült felmérés: A korhatár-jelölések és a kiskorúakra ártalmas tartalmak szabályozásának lakossági megítélése. Buda- pest, NMHH, 2012. szeptember. 45. 809 Hartai i. m. (795. lj.) 55. 810 Bakos i. m. (3. lj.) 249.
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231