Page 179 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 179
IV. A kiskorúak védelme Magyarországon 179 – hogy a médiában fejlettségének megfelelő, ismeretei bővítését segítő, a magyar nyelv és kul- túra értékeit őrző műsorokhoz hozzáférjen, továbbá hogy védelmet élvezzen az olyan káros hatásokkal szemben, mint a gyűlöletkeltés, az erőszak és a pornográf a [6. § (4)–(6) bek.]. A gyermekvédelmi törvény tehát úgy közelít a kiskorúak médiafogyasztásához, hogy egy- részt védeni igyekszik őket az ártalmas tartalmaktól, másrészt hangsúlyozza a számukra meg- felelő, fejlődésüket előmozdító műsorokhoz, információkhoz való hozzáférést. A családok védelméről szóló 2011. évi CCXI. törvény az alapelvei között külön kötelezett- ségként fogalmazza meg a médiaszolgáltatók számára, hogy a médiaszolgáltatások nyújtása- kor vegyék f gyelembe a gyermekvédelem, a házasság és a család értékeinek f gyelembevételét (5. §). Ez egy általános, alapelvi rendelkezés, amelynek betartatására, ellenőrzésére egyetlen hatóság sem rendelkezik hatáskörrel, így tényleges érvényesülésének vizsgálata nem képezheti önálló hatósági eljárás tárgyát. 658 A kiskorúak védelme érdekében számos további jogszabály határoz meg különböző szabá- lyokat, korlátozásokat. A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvénynek a gyermek- és f atalkorúak védelmét szolgáló különös rendelkezései körében tiltja a 18 éven aluli személy részére szexuális termék értékesítését, illetve kiszolgálását [16/A. § (2) bek.]. A kiskorúak védelmét is szolgálja a szexuális termékek, áruk forgalmazásának korlátozása, amelynek rész- letszabályait a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet határozza meg. Így tilos szexuális terméket kirakatban elhelyezni, közszem- lére tenni, és a forgalmazásukra szakosodott üzletek kivételével csak zárt csomagolásban, a többi terméktől elkülönítve forgalmazható. Nem forgalmazható továbbá nevelési-oktatá- si, gyermek- és ifj úságvédelmi intézmény bármely bejáratától számított 200 méteres közúti (közterületi) távolságon belül [20. § (1)–(3) bek.]. A rendelet a szexuális termék automatából való értékesítését is tiltja [13. § (1) bek.]. A gyermek- és f atalkorúak f zikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődésének védelme a reklámszabályokban is megjelenik. A kiskorúak védelmét szolgálja az általános reklámti- lalmak egy része, illetve a speciális, az egyes termékekre és árukra, szolgáltatásokra vonat- kozó tilalmak és korlátozások (dohánytermékek, alkoholtartalmú italok reklámkorlátozásai, pornográf, illetve a szexuális szolgáltatás reklámjának korlátozásai). A reklámtörvény, a gaz- dasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény különbséget tesz a gyermekkorú (14 éven aluli) és a f atalkorú személyek (14–18 év) között [3. § c), e) pont]. A törvény nemcsak a kiskorúaknak szóló reklámokat korlátozza, hanem azokat is, amelyek a gyermek- és f atalkorúak f zikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését károsíthatják. Így tilos az olyan reklám közzététele, amely: – a gyermek- és f atalkorúak f zikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését károsíthatja; – az olyan gyermek-, illetve f atalkorúaknak szóló reklám, amely alkalmas a gyermek-, illetve f atalkorúak f zikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen be- folyásolására, különösen azáltal, hogy erőszakra, szexualitásra utal vagy azt ábrázol, vagy témájának meghatározó eleme az erőszakos módon megoldott konfl iktus; – gyermek- vagy f atalkorút veszélyes, erőszakos vagy a szexualitást hangsúlyozó helyzet- ben mutat be [8. § (1)–(3) bek.]. A gyakorlat szerint a gyermek- és f atalkorúak f zikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését káro- sító hatással járhat például egy közterületen elhelyezett, sztriptíz bárt népszerűsítő reklám is. 658 Uo., 271.
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184