Page 182 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 182
182 Gyermekvédelem a médiajogban D. Az értesítési-eltávolítási eljárás hatékonyságának növelése a kiskorúak személyiségi jogait sértő tartalmak tekintetében A kiskorúak védelmét szolgálja az az előírás is, amely lehetővé teszi, hogy az a kiskorú, akinek személyiségi jogát a szolgáltató által hozzáférhetővé tett információ a megítélése szerint sérti – cselekvőképtelen jogosult esetében a törvényes képviselője – teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalt értesítéssel felhívhatja a szolgáltatót a kiskorú jogosult személyiségi jogát sértő tartalmú információ eltávolítására. Az értesítésben meg kell jelölni annak indokait is, hogy a sérelmezett tartalom miért sérti a kiskorú jogosult személyiségi jogait. A szolgáltatónak az érintett igénybe vevőt a felhívásról egy munkanapon belül értesítenie kell, és az információ eltá- volításának hatályát akkor is fenn kell tartani, ha a beazonosításához szükséges adatok hiányában az érintett igénybe vevő értesítése nem lehetséges. A szolgáltató az információhoz való hozzáférést köteles megfelelően meggátolni, illetve az információt ismételten eltávolítani. Ugyanakkor a szol- gáltató elutasíthatja a sérelmezett információ hozzáférhetetlenné tételét, ha megalapozatlannak tartja a kiskorú személyiségi jogainak sérelmét. Ha a szolgáltató az eltávolításnak nem tesz eleget vagy elutasítja a kérelmet, a kiskorú jogosult vagy a törvényes képviselője a kiskorú személyiségi jogai vélelmezett megsértése miatt a Kerekasztalhoz fordulhat [Eker. tv. 13. § (13)–(15) bek.]. A szabályozás az Eker. tv. értesítési–eltávolítási eljárásának szabályait terjeszti ki azokra a tartalmakra, amelyek a kiskorúak személyiségi jogait sértik, vagy ellenük elkövetett bűn- cselekményt valósítanak meg. Ennek indoka, hogy egyre több kiskorú esetében fordul elő, hogy hozzájárulásuk nélkül hozzáférhetővé teszik fényképeiket. Az értesítési–eltávolítási eljá- rás ilyen esetekre is hatékonyabb védelmet nyújt, jogi eszközt biztosítva a kiskorú sértettnek a jogtalanul feltöltött tartalmak – róluk készült, hozzájárulásuk nélkül feltöltött fényképek – mielőbbi eltávolítására. E. Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal Az Eker. tv. előírja a Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal létrehozását, amelynek megala- kítására a Médiatanács 2013 tavaszán tett javaslatot a gyermekbarát internet szabályozása témájában összeállított koncepcióban. A Kerekasztal az NMHH elnökének az elektroni- 660 kus kereskedelmi szolgáltatás és az elektronikus hírközlési szolgáltatás útján hozzáférhető médiatartalmak, információk tekintetében a kiskorúak egészséges fejlődését biztosító jogsza- bályi előírások elfogadását és hatályosulását elősegítő javaslattevő, véleményező, tanácsadó testülete [Eker. tv. 4/B. § (1) bek.]. A szervezet feladatai: – a kiskorúak védelmét szolgáló új előírások, a médiatartalom-szolgáltatások és az informáci- ós társadalommal összefüggő szolgáltatások terén a kiskorúak védelmét szolgáló jogszabályi előírások hatályosulásának ösztönzése és támogatása; – az Eht. 149/A. § (2) bekezdése szerinti feladatok ellátása a szűrőszoftverek fejlesztésé- nek, kiválasztásának és elterjedésének elősegítése érdekében (az internethozzáférés-szol- gáltatást nyújtó szolgáltatók számára kidolgozott és közzétett ajánlások, a szolgáltatók összehangolt szűrőszoftver-politika kialakítására való ösztönzése, önszabályozó jellegű együttműködésük elősegítése), [Eker. tv. 4/A. § (2)–(4) bek.]; – kötelező erővel nem bíró, a médiatartalom-szolgáltatók, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatók és az elektronikus hírközlési szolgáltatók jogkövető magatartását elősegítő ajánlások, állásfoglalások kiadása; 660 http://nmhh.hu/dokumentum/158197/gyermekbarat_internet_szabalyozasi_koncepcio.pdf