Page 183 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 183
IV. A kiskorúak védelme Magyarországon 183 – a kiskorúak és szüleik médiatudatosságát növelő intézkedések kezdeményezése; – a hozzá beérkezett bejelentések alapján jogosult egyedi ügyeket is megvizsgálni és azok általánosított tapasztalatai alapján kötelező erővel nem rendelkező ajánlást vagy állás- foglalást kiadni [4/D. § (1)–(2) bek.]. A Kerekasztalhoz bárki fordulhat az internetre vonatkozó szabályok „vélelmezett megsértése” esetén [Eker. tv. 4/A. § (3) bek.]. A Kerekasztal elnökből és húsz tagból áll, elnökét és két tagját a Hatóság Elnöke, két tag- ját az informatikáért felelős miniszter jelöli. A Kerekasztalban a hatóság képviselői mellett a kiskorúak védelmével foglalkozó szakmai és civil szervezetek, továbbá a médiatartalom-szol- gáltatók is helyet kapnak [4/B. § (1)–(5) bek.]. A törvény alapján a Gyermekvédelmi Internet- 661 kerekasztal 2014. március 12-én tartotta meg alakuló ülését. A testület célja tehát, hogy ösztönözze a kiskorúak védelmét az interneten, és támogassa az NMHH elnökének munká- ját. A szervezetnek nincs hatásköre kötelező erejű jogi normák megalkotására, az önszabályo- zás és a jó gyakorlatok ösztönzésével azonban hatékony szereplővé válhat a médiaszabályozás- ban. A testület egyedi ügyeket is jogosult megvizsgálni, illetve bárki fordulhat hozzájuk, aki azt tapasztalja, hogy a tartalomszolgáltató a gyermekvédelmi szempontok f gyelmen kívül hagyásával olyan információkat tesz közzé, amelyek súlyosan károsíthatják a kiskorúak szel- lemi, lelki fejlődését, például erőszak kegyetlen vagy a szexualitás naturális ábrázolásával. 662 F. Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal ajánlása a szűrőszoftverekről és a f gyelemfelhívó jelzésekről A testület a szűrőszoftverekkel és a káros internetes tartalmak esetén alkalmazandó f gyelem- 663 felhívásokkal kapcsolatban ajánlást is elfogadott, amely elsősorban a hírközlési, az internet- hozzáférést nyújtó és a tartalomszolgáltatók számára szolgál iránymutatásul. A dokumentum jogi kötőerővel nem rendelkezik, az a szolgáltatók önkéntes együttműködésére épít. Az aján- lás leszögezi, hogy a szolgáltatók aktív szerepvállalásán túl fontos a szülők, a gondviselők tájékoztatása, valamint a gyermekek médiatudatosságának fejlesztése is. Szükséges, hogy fel- hívják a szülők f gyelmét a kiskorúakra káros tartalmak veszélyeire, illetve a gyermekvédel- mi szűrőszoftverekre, elérhetőségükre, használatuk módjára, az általuk nyújtott lehetőségek előnyeire, hogy minél nagyobb számban használják azokat. Az ajánlás a szűrőszoftverek elérhetőségével, alkalmazásuk hatókörével kapcsolatban ja- vasolja, hogy a szűrőszoftverek legyenek magyar nyelvűek, ingyenesen letölthetők és hasz- nálhatók (álljanak rendelkezésre a legelterjedtebb operációs rendszerekhez, és működjenek együtt a leggyakrabban használt internetböngészőkkel; hatékonyságuk rendszeres ellenőrzése és továbbfejlesztése). Fontos, hogy a számítástechnika területén kevésbé jártas szülők számára se jelentsen gondot a szűrőszoftverek telepítése, beállítása és alkalmazása, valamint legyen lehetőség egyéni beállításokra (kiválasztható, előre beállított életkori prof lok, pl. 7 éves kor alatti, 8–11 éves, 12–14 éves stb.) is. 661 A Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal 1/2014. (III. 12.) számú döntése a Gyermekvédelmi Internet-ke- rekasztal ügyrendjének elfogadásáról. http://nmhh.hu/dokumentum/162717/kerekasztal_ugyrend.pdf 662 Megtartotta első ülését a Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal. NMHH, 2014. március 12. http://nmhh.hu/cikk/162624/Megtartotta_elso_uleset_a_Gyermekvedelmi_Internetkerekasztal 663 A Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal ajánlása a kiskorúakra káros internetes tartalmak és szolgáltatások esetén alkalmazandó f gyelemfelhívó jelzésekre és szűrőszoftverekre vonatkozóan. Budapest, 2014. április 23. http://nmhh.hu/dokumentum/162986/szuroszoftver_ajanlas.pdf